Svenska
Skapa ett eget spel

Skapa ett eget spel

Skrivet av halsont den 23 januari 2016 kl 18:54

Jag har under hösten/vintern följt ett par medlemmar här på GR som har dokumenterat sitt eget spelskapande i bloggform. Det har varit både intressant och inspirerande läsning.

Jag tänker nu ge mig på något liknande när jag tillsammans med min syster ska skapa vårt första spel.

Jag har under hösten skruvat ihop en spelmotor i cocos2dx, och vi har nu kommit till den punkt då vi ska skapa själva spelet.

Det vi har just nu är en tidig prototyp på ett stealth-baserat plattforms-spel i en öppen (rymd)-värld.

Tanken är att skapa ett spel som tilltalar hardcore-spelaren och släppa det till mobila enheter, surfplattor etc då det känns som den typen av spel verkligen saknas på formatet.

upplägget för kommande blogg-inlägg är inte bestämt ännu, men känner du att det är något särskilt område av spelskapandet som jag ska belysa så vore det jättekul om du skrev det i en kommentar här nedan.

Alla andra tankar och förslag är också väldigt välkomna. Finns det ett behov av mer hardcore-spel på mobila plattformar? Vad skulle ni vilja se i ett stealth-baserat plattforms-spel? Ska jag skriva ett inlägg om val av programmerings-språk?

Nog babblat från mig.

Kika på de första bilderna från "Part Time Space Hero" och tack för att du läste :)

//

Halsont

HQ