Svenska
Blog

Halo-förseningen var vad Master Chief behövde

Skrivet av Jonas den 28 april 2021 kl 00:48

I skrivande stund håller Microsoft på att leverera sin kvartalsrapport, något jag ska sammanställa i en nyhet under morgondagen (Nintendo och Sony är också på väg). Men som vanligt har de tjänat bra med pengar, och vinsten för januari-mars är högre än vad det skulle kosta att köpa hela Bethesda/ZeniMax två gånger. Dessutom är det en rejäl tillväxt för Xbox.

Något som slår mig är dock bristerna. Det är ont om konsoler och Microsoft säger att det kommer förbli på det sättet. Det har klagats en del på spelutbudet till Playstation 5 och i synnerhet Xbox Series S/X, där många saknar förstapartsspelen som verkligen visar vad enheterna går för. Sony har i huvudsak Demon's Souls-remaken och Spider-Man: Miles Morales och Microsoft ingenting, men skulle ha haft Halo Infinite.

Sistnämnda blev dock försenat efter den misslyckade debuten förra året. Men om vi för en liten stund bortser från det faktum att det är trist med förseningar och att det saknas heta spel som pressar de nya konsolerna - så undrar jag om inte Halo Infinite-förseningen var det bästa som kunde hända spelet.

Det finns ju nämligen på tok för få konsoler att köpa. Microsoft hade mest troligt inte sålt särskilt mycket fler konsoler eftersom de redan anger att de säljer allt de kan tillverka. Halo hade dessutom varit så tungt och stort, att det tagit uppmärksamhet från allt annat som hänt kring Xbox senaste tiden. Det hade förmodligen pratats mer om nya uppdateringar och nya banor, kikats på videos av spektakulära rundor och så vidare.

Det hade i hög grad överskuggat och nedprioriterat funktioner som FPS Boost, tillskotten av Bethesda-spelen till Xbox Game Pass, att EA Play ingår med Xbox Game Pass, den nya appen, Xbox Cloud Gaming-satsningarna - och hade Microsoft brytt sig om att lägga till Outriders och MLB the Show 21 till Game Pass om de redan hade haft Halo där?

Dessutom hade de absolut flesta som spelade spelet fått göra det till Xbox One som därmed varit spelets huvudformat, något som säkerligen fått tekniska konsekvenser, och kanske även bidragit till att det inte upplevts som lika imponerande (förutsatt att det lanserats i tänkt skick, inte det vi fick se i somras). För att inte tala om alla besvikna fans som inte får uppleva spelet som det är tänkt. Det hade kunnat bli dödsstöten för Halo.

Lägg till det att hösten 2021 hade blivit betydligt svagare istället utan Halo Infinite. När konsolerna äntligen finns att köpa, så hade Halo Infinite redan tappat som dragplåster.

Nu har det istället fått ett helt år extra tid för polering vilket vi utifrån släppta bilder kan se har gjort underverk. Det kommer alltså vara ett bra mycket mer komplett spel som lanseras i höst, vilket faktiskt får möjligheten att leva upp till den standard man kan begära från Halo. Till detta kommer att det borde finnas åtminstone tio miljoner sålda Xbox Series S/X till hösten samt säkert 30 miljoner Xbox Game Pass-användare, vilket betyder att Master Chief och Halo Infinite anländer i en rejäl medvind.

Man behöver inte vara Cortana för att inse att förseningen på punkt efter punkt förmodligen bara varit bra för Halo Infinite. Kanske till och med för 343 Industries som förstärks som studio av veteraner, samt dessutom fått en bättre och mer öppen dialog med spelarna. Inget ont som inte för något gott med sig, heter det ju, och jag tror att Master Chief drar en lättnadens suck över det faktum att hans äventyr startar hösten 2021 istället för 2020 som det var tänkt. Och det borde nog även vi spelare göra.

Halo-förseningen var vad Master Chief behövde

Halo Infinite-förseningen räddade förmodligen både Master Chief och Xbox från stora problem.

HQ