Svenska
Blog

"...bara inte Sony köper"

Skrivet av Jonas den 21 oktober 2021 kl 02:41

Uppköp är en het potatis just nu och det dammsugs utvecklare som aldrig förr. Efter att Microsoft gått fram som en slåttermaskin några år, tog Sony över och handlade på sig medan andra bjässar också haft spenderbyxorna på sig.

Därmed är det väl åtminstone ett tjugotal namnkunniga studios som bytt ägare under loppet av tre år. Det inkluderar såklart Obsidian, Ninja Theory, Bethesda, Insomniac, Housemarque, Bluepoint Games, Gearbox, Digital Extremes och Tarsier Studios - bara för att nämna några jag kommer på såhär på rak arm.

Under kvällen hamnade jag i en diskussion om just detta med en gammal bekant som bara spelar PC och aldrig skulle röra en konsol ens under pistolhot, en person som även hjälpt oss på Gamereactor tidigare. Vi spekulerade löst vilka fler utvecklare som kan tänkas byta ägare den närmsta tiden. CD Projekt Red är ju inte vad de varit efter Cyberpunk 2077-haveriet, Warner tycks inte vara omöjliga att sälja Netherrealm, Square Enix är ju ett japanskt powerhouse som borde locka och det har ryktats om att hela Take-Two kan komma att byta ägare.

Många tycker det är negativt med uppköp och jag kan givetvis förstå varför, då det inte saknas exempel på haverier och toppstyrning. Samtidigt kan det vara något väldigt positivt med. Den gamla Jak & Daxter-utvecklaren Naughty Dog hade sannolikt inte blivit dagens gigant utan Sony, det gäller även för Guerrilla som gjorde mediokra krigsspel innan de blev en Playstation-utvecklare. Och Bungie må ha brutit sig loss från Microsoft, men utan deras plånbok hade Halo kanske aldrig ens släppts. Och så vidare.

Även om både Microsoft och Sony har sin beskärda del av regelrätta katastrofer bland uppköpen, tycker jag ändå att sistnämnda varit vassare på förädlingsbiten. Fler utvecklare Sony köpt upp har växt till något större än de var innan, kolla bara på toppspelen under Playstation 4-eran. Lyckligtvis verkar Microsoft ha lärt läxan med, men där är det ännu mest snack om hur bra de är - utan konkreta resultat i form av spel, annat än Psychonauts 2 (som i och för sig definitivt är ett äventyr som vunnit på att Double Fine kunnat slå sig till ro och göra sitt drömprojekt).

Jag vet att somliga vill torgföra att Sony skulle göra "schysstare" uppköp eftersom de ofta satsar på utvecklare som till stor del varit Playstation-exklusiva. Jag är mer tveksam där dock, eftersom exklusiva tredjepartsspel i sig är att ge pengar till någon för att stänga ute andra från att få spela (även om tredjepartsexklusiviteter också kan vara något bra). Att en rad spel som undanhållits från en större publik, varpå studion köps upp, skulle vara mer hedervärt än ett regelrätt uppköp - är jag helt enkelt ganska tveksam till. Varken bättre eller sämre, enligt min ringa mening.

Men det är min åsikt i frågan. Uppköp kan som sagt absolut vara något positivt, och jag tycker att Sony oftare än Microsoft varit ett bevis för detta, där sistnämnda mer än gärna får motbevisa mig längre fram. Så döm om min förvåning är PC-polaren plötsligt utbrister "...bara inte Sony köper".

Jag är som sagt generellt något mer positiv till Sony-köp, och blev såklart nyfiken på vad han egentligen menade. Det visade sig ha en ganska enkel förklaring som jag ändå inte riktigt tänkt på. För när Sony köper upp studios försvinner spel från en större publik. Även om de börjat lansera titlar i efterskott till Steam och har gamla godingar till PS Now, så är det bara för Playstation-publiken.

När Microsoft köper en studio får istället fler spela. Visserligen försvinner Playstation i de flesta fall (och eventuellt Switch), men PC är kvar samt att Android, Ios och webbläsare tillkommer via molnet. Dessutom läggs de till i Xbox Game Pass så folk med sämre ekonomi får chans att lira det senaste. Plötsligt är det en betydligt större publik som får chansen att avnjuta exempelvis kommande Senua's Saga: Hellblade II, Starfield och The Outer Worlds 2 än om respektive studio fortsatt vara självägda.

Det var ändå ett perspektiv som fick mig att reagera lite. Det förändrar såklart inte att jag fortfarande tycker Sony har en bättre historia av att förädla sina studios (igen, jag både hoppas och tror att Microsoft, och för den delen EA med flera, visar sig ha blivit bättre på att förvalta utvecklare), men det ger definitivt Microsoft ett plus i kanten för sina uppköp och var ett argument som fick mig att stanna upp och tänka till.

"...bara inte Sony köper"

Vad tycker du om studiouppköp rent generellt?

HQ