Svenska
Blog
Spelvärlden om 30 år

Spelvärlden om 30 år

Jag har tittat tillbaka på utvecklingen av spel de senaste årtiondena, för att få lite nya perspektiv på mediet. Det jag har observerat har varit en ganska omfattande förvandling. Från att vara 2D till att ta sina tidiga steg i 3D. Även en så enkel aspekt som uppdateringar har förändrats. När jag var ung behövde du ladda ner uppdateringar från utvecklarnas hemsidor och installera dessa manuellt. Före det fanns inte ens uppdateringar i den form vi känner igen idag. Några av de största förändringarna jag observerat har skett mellan 1990-2010. Digitaliseringen, grafikutvecklingen och framväxten av en gigantisk industri är betydande exempel på det.

Även om spelvärlden stått lite still de senaste tio åren har det hänt mycket som förändrat denna underhållningsform. Det räcker med att titta på utvecklingen av indiespelen, VR och streaming för att se att vi konstant möter något nytt. 2021 har inneburit ett stort uppsving för abonnemang och gratisspel. För somliga kan det verka negativt, men efterfrågan har visat att det finns ett behov. Även om jag föredrar den äldre formen där du betalar för en produkt. Har det visat sig svårt att argumentera för det gamla, när tjänsterna är så pass populära idag. Flera stora utvecklare gick ut under 2021 och sa att de skulle göra fler gratisspel med stor budget. Det är tydligt att många spelare idag vill ha något annat.

Därför är jag nyfiken på hur spel kommer att se ut om 30 år. Risken finns att skivorna och kassetternas tidsålder är förbi. Du som använder PC har förmodligen inte ens en skivspelare idag. Beroende på hur kvantdatorer utvecklas finns det ändå en risk att vi behöver hårdvara som du och jag känner igen. Däremot har streaming möjliggjort att spela krävande titlar utan kraftfulla komponenter. Framväxten av VR har inneburit ett nytt sätt att interagera med mediet. Möjligheten att kunna använda VR-teknik utan glasögon i framtiden lockar. Inom ramen för ett antal årtionden är nog kraven lägre och glasögonen bättre.

Vad blir resultatet av utvecklingen om tre årtionden? Jag tänker mig att datorer och konsoler är samma sak och streaming har utvecklats så pass, att fler kommer använda det än traditionell hårdvara. Gratisspelen och abonemang har tagit över i industrin, det är möjligt att spel bara går att ta del av via abonemang. Vi kommer inte att behöva styra våra spel med olika kontrollmetoder manuellt längre. Istället kommer vi att ha ny teknik, som låter oss använda hjärnan för att styra spelen. Det låter som science fiction men redan idag är det möjligt. Det finns även tankar om hybridlösningar för E-sport. AI i spelen lär vara lika korkad som idag. Sanna mina ord för jag kommer att skriva en blogg om saken när jag fyller 60 år.

Hur tror du att spelvärlden ser ut om 30 år? 

HQ