LIVE
logo hd live | Capcom Showcase
See in hd icon
Svenska
Forza i desperat behov av ny logotyp

Forza i desperat behov av ny logotyp

Skrivet av Petter den 14 juni 2021 kl 23:07

Mycket Forza i bloggen idag, vilket jag tycker är roligt. Älskar ju i grunden spelserien även om jag anser att Forza Motorsport 5/6/7 var bleka halvmesyrer och även om jag anser att Horizon 3/4 var enformiga upprepningar av det som redan gjorts. Forza Horizon (1) och Forza Motorsport 4 (kärleq!) står sig som två av de absolut bästa spelen inom racinggenren som jag någonsin haft nöjet att betygsätta. Horizon 5 ser bra ut, även om off road-partierna trist nog tagit överhanden i denna spelserie och Forza Motorsport 8 (Pro) hoppas jag kommer att bli en återgång till fornstora dagar. Det som skulle sitta fint tillsammans med premiären av dessa två titlar är en helt ny logotyp för spelserien. Omgjord, renoverad, utbytt. Please. För den som används idag är inget annat än gräslig.

 

Till att börja med är FM-symbolen usel och har så alltid varit. Detta eftersom man läser den som FM3, då M:t är delat i tre streck. Det var därtmed en knappt godkänd symbol-logo för just Forza Motorsport 3 men har sedan dess verkligen bara känts märklig, och märkligt kass. Jag anser även att det känns märkligt att det står FM i smbolen och sedan Forza under. Forza Motorsport Forza är ju inte vad spelen heter. Inte heller "Forza Motorsport Forza Horizon" som det blir när Playground tvingas nyttja den fula FM-symbolen för att sedan lägga till sin ljusrosa lilla box där under. Jag stör mig också nå grönjävulskt på att den som gjort logotypen ovan låtit Illustrator styra basbredden och linjeringen vilket gör att den övre vänstra kanten av den skurna Horizon-boxen inte linjerar (alls) med Forza-F:t. Gräslig logo, sammanfattningsvis. Turn 10! Gör en ny. Tack.

Suns mosade undan Nuggets

Suns mosade undan Nuggets

Skrivet av Petter den 14 juni 2021 kl 21:12

4-0 blev det. Ett svep. Phoenix Suns klådde först Lakers, hoppade sen raskt vidare och svepte nu alltså Denver Nuggets i fyra raka. Snacka om hett gäng. Stek-stek-stek-heta. Book, CP3, Payne och Crowder är "on fajja" och jag tror att de kommer att klå Uyah Jazz (som jag tror vinner mot Clippers, ja - jag har ändrat mig där) för att sedan få möta Philly i finalen. Med Kyrie och Harden borta ur Nets tror jag att de är stekta, nu också. Tyvärr.

Forza Horizon 5 är äckligt snyggt

Forza Horizon 5 är äckligt snyggt

Skrivet av Petter den 14 juni 2021 kl 21:05

Det är så snyggt att man baxnar, och det var ändå rätt länge sen jag kikade in ett spel som hade den effekten på mig. Eller vänta... Nej. Jag ljuger. Ray racing-modden till Metro Exodus gjorde samma sak, men inom racinggenren kommer Playgrounds femma dominera allt motstånd rent grafiskt när det väl släpps (i höst). Läs mer och kika in videos här: Länk

PR-bullshit i Forza 8?

PR-bullshit i Forza 8?

Skrivet av Petter den 14 juni 2021 kl 17:31

Det var förra veckan som Turn 10 och då primärt Forza Motorsport-producenten Chris Esaki uttalade sig om kommande Forza Motorsport 8 (länk) och kallade det för ett gigantiskt generationskliv. Supersmart PR, såklart, med tanke på alla spelsidor i hela världen citerade honom och gjorde nyhetsnotiser av det.

"Our tire physics moved at 60 herts. Our new model now, instead of one point of contact it has eight points of contact with the track surface and is running at 360 cycles a second, or 360 hertz."

Så lät det, och alla började salivera kraftigt eftersom det lät som om kommande Forza 8 kommer att bli sex gånger så bra som Forza 7, bara på grund av detta. Men enligt mig är detta bara snyggt förpacvkart PR-bullshit av värsta tänkbara sort. Detta eftersom Gan Greenawalt berättade för mig under hösten 2006 att redan Forza Motortsport 4 (!) gjorde sex uträkningar gällande främst däckfysiken per frame, redan då. 15 år sedan. Jag intervjuade honom under X06 i Barcelona och grävde fram intervjusvaren i helgen bara för att se om jag mindes rätt, och det gjorde jag. Turn 10-bossen sade redan 2006 att de i Forza 4 gjorde sex uträkningar per bildruta, alltså 6x60 (fps) vilket såklart blir 360. Däckfysiken snurrade med andra ord i 360hz redan 2006. Sen att den kanske gick tillbaka till ynka 60hz i Forza 5, 6 och 7 (som jag fortfarande anser vara spelseriens tre sämsta delar) är en annan sak, men någon otrolig nyhet eller något generationsstort superkliv framåt - är det ju alltså inte. Tvärtom.

Var är Forza Motorsport 8?

Var är Forza Motorsport 8?

Skrivet av Petter den 14 juni 2021 kl 12:26

Vi fick se en liten ynka minisekund från Forza 8 under gårdagens Microsoft-presskonferens. Eller ja, en halv sekund. Ett par GTLM-kärror bombade nedfört korkskruven på Laguna Seca, men jag misstänker att det var samma snutt som vi fick se under Xbox Showcase för ett år sedan, ur en något annortlunda kameravinkel. Med andra ord: Vi fick inte se nånting, alls. Vilket känns både bisarrt och lite spännande. För i höst har det gått fyra år sedan vi senast fick ett nytt Forza Motorsport och det är utan tvekan den längsta väntetiden mellan spel i denna serie, hittills. Vad innebär det? Jag kan såklart enbart gissa, och jag gissar att Turn 10 börjat om, slängt bort en hel del av vad som tidigare hade gjorts, för att racinggenren förändrats de senaste tre åren. Spelarna vill ha mer realism, idag. Mer än någonsin. Kika bara in försäljningssiffrorna för Assetto Corsa (närmare 13 miljoner exempplar) samt Gran Turismo Sport (närmare 10,4 miljoner exemplar) som krossar framförallt Forza 6 och Forza 7, som helt plötsligt var mer lättillgängligt arkad-aktiga än frtamförallt Forza 4.

Jag tror och hoppas att Turn 10 har tagit i från tårna nu, styrt om däckfysikmodellen, skrivit ett system för att simulera chassiflex och annan typ av dämpningssimulering än i tidigare spel. Jag vill att de fokuserar på motorsport, bara. Riktig racing, bara. Som i GT Sport. Jag vill ha Forza Pro. Inga minibussar, inga 900 000 olikfärgade uniformer som man kan "klä ut" sin förare i, inget trams... Bara ren/riktig motorsport.

Vad tror och hoppas du på? Får vi se mycket mer av Forza 8 under kvällens presentation?

Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy