Svenska
Blog
Half-Life: Alyx är absolut briljant

Half-Life: Alyx är absolut briljant

Skrivet av Petter den 18 januari 2021 kl 17:32

Jag spelade det ju en slurk i våras, när det kom. Men aldrig hela äventyret. Istället är det nu, nyss, som det skett/sker och när jag nu utforskat varenda litet hörn och samtliga små skrymslen i Valves första Half-Life-spel sedan 2004, är det bara att kapitulera. Buga. Bocka. Sträcka ut handflatorna och trycka dem mot varandra medan man sluter ögonen och ber en bön, för att Gabe Newell och hans team ska fortsätta nu, inte pausa, vila eller dra ut på det. Bara mosa på. Ge oss Half-Life 3 redan nästa år. Kör. Lägg samtliga resurser på detta nu. Allt. För trots att en ganska ordentlig portion av originalskaparna bakom Half-Life samt Half-Life 2 sedan länge lämnat studion, bevisar de med Alyx att de är 100% helt kapabla att skapa exakt samma typ av actionorienterad magi som i Gordons tidigare äventyr.

Half-Life: Alyx innehåller varenda litet gram av den där svårbeskrivna magin från Half-Life-världen, som gjort de tidigare delarna till två av spelhistoriens höjdpunkter, och jag har under mina timmar med Alyx Vance vid flertalet gånger blivit så häpen av Valves geniala "world design" att jag bara suttit och gapat, med HP Reverb G2-headsetet på gubbskallen. På det sätt som Valve skapar tempovariation och andningspauser genom att slänga fram überfinurligt utformande, utsökt utmanande pusselmoment, är lika briljant som vanligt och när det väl hettar till är intensiteten och atmosfären fullständigt fenomenal.

Det är ett otroligt spel detta. Som inte bara visar upp Valves allmänna genialitet ännu en gång men även demonstrerar vad VR kan vara. Borde vara. Måste vara i fortsättningen... Med det sagt ser jag nog helst att Half-Life 3 släpps som ett "vanligt" spel utan VR. Och det finns inget annat jag vill ha mer, i spelväg, än Gordons tredje holmgång.

HQ