Svenska
Blog
Speltid kontra spelpris

Speltid kontra spelpris

Returnal släpptes som bekant i fredags och när jag författade min andra åsikt hade jag inte spelat hela spelet ännu, utan förklarade att jag skulle spela vidare för att se huruvida mitt omdöme förändrades eller ej. Nu kan jag påpeka att så inte är fallet. Returnal är ett bra spel, det råder det inga tvivel om och jag hade än idag gett spelet betyget 7/10. Men jag hade nog väntat mig ett mer innehållsrikt spel i slutändan.

Jag köpte aldrig spelet eftersom Sony skickade mig ett recensionsexemplar. Till skillnad från de som spenderade 849 kronor (eller hiskeliga 949 kronor för Deluxe Edition) sparade jag alltså en del pengar. Nu tycker jag förvisso att det är värt att betala för Returnal då det trots allt är ett roligt spel. Men det är också lite där skon klämmer. Jag klarade nämligen Returnal på cirka 10 timmar och personligen anser jag inte riktigt att 849 kronor kan rättfärdiga den mängden speltid. Hades varar exempelvis lika länge men i Returnals fall känns det som att man betalar för grafik och ljud istället. Dock är jag såklart införstådd med problematiken att prissätta spel baserat på dess spellängd samt ett spel med en så rejäl svårighetsgrad som Returnal kommer med. Nämnas skall även att Returnal inte nödvändigtvis tar slut efter den femte bossen då detta är slutet på akt 2, men samtidigt rullar där eftertexterna och man har sett alla bossar och världar vid det laget. Vill man spela vidare handlar det istället om att plocka upp ett objekt från varje spelvärld och dräpa slutbossen igen. Jag är även införstådd med att Returnal är väldigt turbaserat då looten kan variera och upplever man spelet som alldeles för svårt, kommer naturligtvis speltiden att vara längre.

Eftersom jag föredrar digitala spel sörjer jag denna prisutveckling. När både Microsoft och Sony släppt konsoler utan skivläsare blir det enligt mig svårt att motivera ett spelköp för 849 kronor, oavsett vad det handlar om för spel. Jag minns själv hur det sved att betala 799 kronor (eller vad prislappen nu var) för The Last of Us: Part II. Nu är det mer eller mindre standard att betala 849 kronor för dessa exklusiva titlar. Ännu värre blir det när spelet inte är så pass långt att man känner att man inte fick ut så mycket tid som man hade hoppats på att få.

Nu kommer säkerligen en del av er läsare att poängtera att den enkla lösningen är att köpa spelet på skiva istället, vilket naturligtvis är ett bra alternativ om man vill spara in på någon hundralapp (kanske fler till och med, om man säljer det vidare). Men jag anser likväl att när konsoler släpps utan skivläsare borde det inte automatiskt straffa spelare. Flera har säkerligen investerat i konsolen för att spara in på den där tusenlappen som skiljer PS5-versionerna åt och att inte kunna köpa det där nya spelet på dess lanseringsdatum på grund av en skyhög prissumma är tragiskt. Här behöver verkligen Sony någon form av prenumerationstjänst som möjliggör digitalt spelande för allt flera när dessa nya (stekheta) spel släpps.

HQ