Spider-Man: No Way Home

Spider-Man: No Way Home

Spider-Man är tillbaka igen men denna gång kan han inte gömma sig bakom masken. Henric recenserar...

Spoilerfri recension

När vi sist såg Peter Parker röjde Mysterio hans identitet för hela världen och det har varit en lång väntan på att se hur Peter hanterar detta. Nu är uppföljaren, som också fungerar som ett avslut på Peters resa om man så vill äntligen här. I vilket fall som helst markerar den ett avslut på den berättelse de två föregående filmerna berättat och snart väntar ett nytt kapitel för spindeln. Man skulle kunna sammanfatta dessa tre filmer som Peters resa på väg att bli Spider-Man. Att förstå vad det verkligen innebär att vara Spider-Man. Spider-Man: No Way Home är utan tvekan den mörkaste av de tre filmerna och Tom Holland har flera gånger poängterat att filmen inte är ''rolig'' vilket också visar sig stämma. Som väntat innehåller filmen typisk Marvel-humor men den är för det mesta begränsad till filmens första halva för att sedan utbytas till mörker, vilket fungerar mycket bra.

Spider-Man: No Way Home fortsätter precis där Spider-Man: Far From Home slutade. Hjältens identitet är nu röjd och allas vår spindelhjälte försöker att fortsätta leva ett liv som Peter Parker men det visar sig vara för svårt och valet får också konsekvenser som gör att han inte ser en annan utväg än att be Doctor Strange om hjälp. Stephen går med på det och utför en trollformel som ska få alla att glömma spindelns identitet. Men när Peter blandar sig i under tiden som Stephen utför trollformeln går den helt fel och personer som känner Peter i andra universum hälsar på i detta. Alla är dock inte så trevliga. Det bjussas på flera överraskningar i filmen så tro inte på att trailers har visat allt som filmen har att visa. Flera av överraskningsmomenten är dessutom riktigt glädjande och fick mig verkligen att le men också fälla en tår, helt okontrollerat i biosalongen.

Spider-Man: No Way Home
Spider-Mans ärkefiende är precis lika äcklig som han bör vara i Spider-Man: No Way Home.

Trots att mina intryck från filmen är färska och kan ändras något efter att jag fått tid att smälta denna superba upplevelse, skulle jag idag hävda att detta är tidernas bästa film med Spider-Man. Den känns på många sätt som ett kärleksbrev till de som vuxit upp med Spider-Man, vare sig det handlar om serietidningar, TV-serier eller Sam Raimis och Marc Webbs filmer. Det är underbart att få återse skurkarna från förr där framför allt Willem Dafoe som Norman Osborn är den riktiga stjärnan. Här är han vidrigare än någonsin förr och känns dessutom ännu farligare än vad han gjorde i Spider-Man från 2002. Dock känner jag att vissa skurkar inte riktigt hanterades med rättvisa. Då Spider-Man: No Way Home följer en typisk formula där det, av någon anledning måste finnas med skämt känns inte alla karaktärer från andra universum helt rätt. Jag pratar exempelvis om The Lizard som jag tycker framstår som pantad och inte alls ett geni eller Sandman vars motiv ofta känns luddiga. Det är i vilket fall som helst svårt att ge alla karaktärer rättvist med tid och i slutändan ser jag detta som betydelselöst för filmen som helhet. Det faktum att se dem alla i en och samma film är häftigt nog.

På senare tid har Marvel varit något av ett bottennapp där vi på redaktionen ansåg att Shang-Chi and the Legend of Rings var en av studions sämsta och Eternals blev den första filmen som blev rutten på Rotten Tomatoes. Oron för Spider-Man: No Way Home kändes på förhand befogad men visar sig vara precis det jag hade önskat. Marvels version av Spider-Man har äntligen blivit lite mörkare och jag älskar hur han i denna film inte längre vet hur Peter Parker ska hantera livet som hjälte eller om han överhuvudtaget ens vill fortsätta livet som hjälte längre. Jag ska som sagt inte gå in på detaljer men händelserna i denna film förändrar Peter och ger oss en version av honom som vi inte sett tidigare i universumet.

Spider-Man: No Way Home är en enastående film som bjuder på en rejäl dos spänning och fungerar som ett utmärkt avslut på ''Home-trilogin''. Det är en fröjd att se Spider-Man stå öga mot öga mot fiender från andra universum, samtidigt som det bjuds på en och annan överraskning som ritar om spelplanen fullständigt. Om du också var något besviken på Spider-Man: Far From Home behöver du inte känna någon oro den här gången. Det här är en häpnadsväckande multidimensionell resa jag sent kommer att glömma och redan nu kikar jag på biljetter för en åktur till. Kanske två.

9 / 10
+
En enastående film som berör på otroligt många sätt och fungerar som ett kärleksbrev till fansen...