Harry Potter 20th Anniversary: Return to Hogwarts

Harry Potter 20th Anniversary: Return to Hogwarts (HBO Max)

Tjugo år efter den första filmens premiär bjuds vi nu med på en känslofylld återförening där det blir tydligt att magin i allra högsta grad ännu består.

Där råder ingen som helst tvekan om Harry Potters historiska signifikans inom populärkulturen och för alla oss som hade turen att få växa upp med serien är minnena associerade med dessa djupt inrotade i vårt undermedvetna. För många är J. K. Rowlings verk anledningen till att de började läsa och filmerna som följde i kölvattnet av böckerna är inget annat än ett regelrätt fenomen som nära nog saknar motstycke inom filmhistorien. Harry Potter, Hermione Granger, Ron Weasly, Albus Dumbledore, Tom Riddle och alla de andra karaktärerna kommer för evigt att bli ihågkomna och uppskattas av gamla likväl som nya generationer. Kring den frågan råder där ingen tvekan och Harry Potter 20th Anniversary: Return to Hogwarts bjuder oss med att återigen stifta bekantskap med skådespelarna likväl som producenterna när de blickar tillbaka på de åtta filmerna och de upplevelser de delade under inspelningarna. Och trots det nu förflutit mer än tio år sedan den sista filmen hade premiär på bio så är det tydligt att magin mellan de medverkande består och är minst lika stark idag som då.

Så gott som hela gänget är tillbaka.

Alltsedan återföreningen utannonserades har HBO ideligt slagit på stora trumman och matat oss med både klipp och trailers, allt för att bygga förväntan inför vad som under rådande världsomständigheter verkligen får ses som en extraordinär händelse. För även om många av mötena är filmade på en mindre skala enbart med två eller tre medverkande så är bandet sinsemellan skådespelarna fortfarande påtagligt greppbar och det är som om ingen tid alls förflutit sedan sist vi såg dom alla. Nostalgin väller över en och att återigen se Daniel, Emma och Rupert tillsammans är nästa surrealistiskt. Det är varmt, hemtrevligt och tacksamt - ett välbehövligt lyckopiller i kölvattnet av den dråpliga andra filmen i Fantastic Beasts-serien som tacksamt nog inte tillåts något som helst utrymme. Nej här är fokuset tydligt och siktet stenhårt inställt på att ge alla oss Harry Potter-fans den julklapp vi så innerligt förtjänar. Något att skatta, gråta och förundras över. För likväl som kraften hos Luke Skywalker är känslorna som kringgärdar Harry Potter 20th Anniversary: Return to Hogwarts starka.

Sprakande magiskt.

Den återvändande skådespelarensemblen är mäkta imponerande och frånsett de tre huvudpersonerna får vi ta del av framträdanden från Tom Felton, Mark Williams, Helena Bonham Carter, Gary Oldman, Robbie Coltrane, Jason Isaacs, James Phelps, Oliver Phelps, Bonnie Wright, Alfred Enoch, Matthew Lewis, Evanna Lynch och Ralph Fiennes. Men även Chris Columbus, Alfonso Cuaron och David Yates låter göra sina röster hörda och ansikten synliga när de berättar om sina tankar om flera nyckelscener och hur de anpassade böckernas narrativ till den vita duken. Det är faktiskt ett smärre mirakel att Harry Potter 20th Anniversary: Return to Hogwarts lyckas ge utrymme till alla medverkande utan att det någonsin känns stressat och strukturellt är återföreningen snyggt indelad i tydliga kapitel som bryter ner film för film och scen för scen. En stor eloge till de som haft hand om klippningen här för det är inget annat än ett sensationellt väl genomfört arbete, något som kan sägas om hela produktionen i stort och detta är i sanningen ett jubileum värt namnet.

Otroligt snyggt producerad.

Föga förvånande så lyser tyvärr en av nyckelpersonerna i sin frånvaro och bortsett från en handfull två år gamla inspelningar så får vi varken se eller höra från författarinnan själv. J. K. Rowling har alltjämt varit i blåsväder och omgärdad av kontrovers sedan hon gett uttryck för inte allt för snygga åsikter i sin blogg vilket fått både fans och skådespelare att ta avstånd från henne. Ja till och med gå så långt som att ifrågasätta huruvida hon själv rent av missat budskapet i sin egen historia. Tacksamt nog har HBO och showskaparna helt valt att kringgå dessa frågor som bara hade tjänat till att befläckat denna i övrigt så magiska stund som fullkomligen bubblar av kärlek och får det att nära nog brista inom en av känslosvall. Detta är hundra minuter av ren hyllningssång som till fullo celebrerar Harry Potter-filmernas arv och det är svårt att tänka sig en bättre start på det nya året som inbitet fan av böckerna likväl som filmerna. Harry Potter 20th Anniversary: Return to Hogwarts är genomtänkt, välproducerad och fylld av sentimentala ögonblick som definitivt kommer pröva dina tårkanaler samt en varm påminnelse om att magi absolut är på riktigt.

9 / 10
+
En magisk återförening som inget Harry Potter-fan får missa.