X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Stranger Things Säsong 4 (Netflix)

Stranger Things Säsong 4, Vol. 1 (Netflix)

André återvänder till Upp-o-Ner-dimensionen för fjärde gången för att se om monstersuccén fortfarande håller...

Serien:
      Banka din tjock-TV och puffa till pudelfrisyren: Stranger Things är äntligen tillbaka efter en treårig dvala och kompisgänget är första gången splittrade. Skoltrubbel, pirrande kärlek och DnD är det enda som upptar ungdomarnas huvuden fram tills ett nytt övernaturligt hot från Upp-o-Ner-dimensionen lamslår Hawkins, men fasansfulla otyg är inte det enda som återvänder: Hopper gör också en comeback, men jag överlåter resten av detaljerna till er.

Det ska sägas att jag gav upp Stranger Things efter den andefattiga andra säsongen och även om tredje säsongen återhämtade sig lite kände jag mig ganska mätt på det nostalgiska konceptet. Jag förväntade mig mer av samma trötta vara inför den fjärde omgången och på många sätt och vis är den fjärde säsongen just det: en tripp tillbaka till det som gjorde den första säsongen så speciell. Men till skillnad från sina två senaste föregångare kändes början på det fjärde kapitlet som ett nostalgispruta rakt in i hjärtat. Det finns en nyväckt energi i karaktärernas liv som gör att alla popkulturella referenser plötsligt känns fräscha i ett film- och TV-klimat som redan är tillräckligt besatta i manipulativa nostalgikickar. Jag insåg att jag faktiskt har saknat Hawkins, de mörka groteskheterna och de charmiga tonåringarna. Framförallt saknade jag drivkraften från seriens startpunkt, som mest späddes ut i övriga säsonger och som alltså återfinns här.

Stranger Things Säsong 4 (Netflix)
      Vännerna återförenas och splittras sedan igen när Els förflutna grävs upp.

Vanligtvis ställer jag mig väldigt tveksam till långdragna episoder och i detta fall har man satsat på att göra avsnitten långfilmslånga. Detta gör att historierna dras ut, där vissa känns av mer än andra. En grupp är kvar i Hawkins, en annan i Ryssland, andra mitt ute i Nevada-öknen och de blir mer splittrade ju fler ledtrådar som hittas. Överraskande nog fungerar det, då filmkänslan aldrig varit så påtaglig som nu, så påkostad, så snyggt. Det är som att se en bunt blockbuster-filmer fast episodisk i TV-format. Man blir dessutom fastklistrad långt innan den tentakelförsedda antagonisten ens introduceras, vilket är ett första bra tecken på hur väl de unga karaktärerna (fortfarande) tilltalar. El fortsätter att vara seriens mest engagerande karaktär, som här försöker leva ett normalt high school-liv i en värld som ständigt driver utstickande personer till utanförskap och hennes förflutna fortsätter att nystas upp utan att det blir repetitivt.

De spretiga storytrådarna medför dock till att helheten också blir lite mer ojämn sett till tonen. Stranger Things har alltid varit menad att vara en hyllning till den magiska Spielbergska eran och det blir tydligare i denna säsong, på både gott och ont. Här kan jag tycka att komedin, ackompanjerad av en lekfull John Williams-doftande soundtrack, kan skära sig lite väl mycket med blodsallvaret som pågår i den mörka dimensionen och här syftar jag framförallt på karaktärerna Joyce och Baumans resa. Jag kan tycka att Brett Gelman kan bli lite väl påfrestande i rollen som den den skäggige drummeln och Wynona Ryder faller platt i sin desperata jakt efter Hopper. På tal om Hopper är jag varken förtjust i Harbours skådespel eller det faktum att karaktären grävdes upp igen, men det är som sagt svårt att inte engagera sig hos de varma karaktärerna. Då gör det nog inte så mycket att Duffer-brorsorna vill sluta cirkeln en gång för alla.

Stranger Things Säsong 4 (Netflix)
      Wynona Ryder lämnar ungarna för att dra ut på eget äventyr.

Det ska dock sägas att det inte riktigt finns en tråkig minut här, trots ojämnheten och de utdragna sidohistorierna. Duffer-bröderna visar här att de fortfarande är grymma på att återskapa 80-talsfilmens konventioner och ge det hela sin egen twist. Moralpaniken över DnD är exempelvis en kul touch som ger resten av Hawkins invånare lite mer att göra än att bara agera statister och den nya karaktären Eddie är riktigt älskvärd. Det hjälper också att den nye antagonisten Vecna är ordentligt otäck, som här lånar lite av Freddy Kreugers tricks för att sätta skräck i småstaden - fast på ett mycket mer brutalt vis. På tal om Kreuger kan man också se skräckikonen Robert Englund i en mindre, men minnesvärd roll som en av antagonistens offer. Vecna får verkligen lysa till i episod sju, vilket avslutar den första volymen av två. Förvirrad? Då gäller följande: Netflix släpper sju avsnitt nu på fredag och de två avslutande episoderna släpps första juli. Det blir en lång väntan på att få se hur det hela slutar, fram tills dess kommer dessa sju episoder att underhålla kungligt.

Stranger Things Säsong 4, Vol. 1 släpps den 27 maj.

7 / 10
      +