Gudfadern

Gudfadern

Paramount ger dig ett erbjudande du inte kan tacka nej till. Upplev en av världens genom tiderna bästa film på en härligt högupplöst Blu-ray-skiva

När jag var liten knodd, sisådär 11 år gammal försökte jag kolla på Gudfadern men tröttnade redan efter en kvart. Det bör sägas att jag då tyckte att Commando, The Punisher och He-Man var världens bästa filmer och jag var inte riktigt mogen för Francis Ford Coppolas gangster-epos. Det dröjde hela 18 år till innan jag gav den chansen igen. Bättre sent än aldrig.

Det är snart 40 år sedan Gudfadern släpptes på bio men Francis Ford Coppolas mästerverk vägrar att falla i glömska. Marlon Brandos hesa stämma ekar fortfarande i mitt huvud och hästhuvuden associeras fortfarande med en säng. Francis var en relativt okänd regissör när det begav sig men hans italiensk-amerikanska uppväxt måste ha haft något med succén att göra. Gudfadern-trilogon står sig än idag som det mest intressanta porträttet av den italiensk-amerikanska maffiavärlden.

Gudfadern utspelar sig strax efter andra världskrigets slut i smältdegeln New York. Don Vito Corleone, eller Gudfadern som han kallas bland de sina härskar över stadens undre värld och respekteras högt av sina undersåtar, men fruktas lika mycket av sina motståndare. Don Vito hör till den äldre skolan där heder, lagar och regler följs så gott det går. Regelbrytare ses som ovärdiga medlemmar och rensas ut, oftast med dödligt överdrivet våld. Men imperiet är hotat. Sollozzo-familjen vill börja sälja knark med Corleone-familjens hjälp, fast Don Vito vägrar. Det blir starten på en våldsam maktkamp mellan New Yorks maffiafamiljer.

Gudfadern är ingen våldsfest om du tror det. Förvisso skjuts det och bankas skallben emellanåt men filmen är så mycket mer än våld. Eller vad sägs om filmens inledning som är en 30 minuter lång bröllopsscen. Det elektriska samspelet mellan karaktärerna sätter stämningen direkt och fortsätter filmen igenom. Men det saknas inte våld heller. Det långsamma tempot kan irritera vissa men jag tycker att det är det som gör Gudfadern till mycket mer än andra maffiafilmer. Francis Ford Coppola ger alla karaktärer chansen att utvecklas och handlingen förs framåt i ett tillfredsställande tempo.

Skådespeleriet är ypperligt. Marlon Brando belönades med en Oscar för sin insats som Don Vito Corleone och den var mycket välförtjänt. Gudfadernas gudfader övertygar på alla plan. Det kryllar av fantastiska skådespelarprestationer i Gudfadern. Robert Duvall som medhjälparen Tom Hagen är grym och Al Pacino gör sin kanske bästa roll i karriären när han gestaltar den ofrivilligt insyltade sonen Michael Corleone. Gudfadern är en av de mäktigaste filmupplevelserna någonsin med hyperintressant manus och briljant regi tillsammans med fenomenala skådespelarinsatser. Får inte missas.

Bilden:
Gudfadern-trilogin släpptes på DVD 2001 men gjorde många besvikna. Den uppenbart slapphänta hanteringen av källmaterialet var chockerande dålig och filmerna såg ut som bajs. Men i denna Blu-ray-release har Paramount tillsammans med Francis Ford Coppola själv gått igenom filmmaterialet grundligt. Varje filmruta har restaurerats och tvättats, ja tvättats med svamp! Resultatet är hyggligt. Visst, det är grynigt och en aning platt men det är oerhört filmlikt. Detaljnivån är hög, klädernas texturer och ansiktenas drag syns tydligt. Dåliga transfers har problem med svärtan men i Gudfadern är den detaljerad och stabil. Om det är något att klaga på så är det den överdrivna kontrasten stundtals, men det är lätt förlåtet.

Ljudet:
Gudfadern har tyvärr bara ett mono-spår som utgångspunkt. Inte mycket att spela på med andra ord men ljudfolket har gjort sitt bästa och Gudfadern låter ljusår bättre än tidigare. Men den lever inte alls upp till moderna krav. Valet av Dolby TrueHD känns en aning overkill då ett Dolby Digital-spår hade räckt gott och väl. Någon kioskvältare på ljudfronten är inte Gudfadern, dialogen låter murkig och pangandet låter fjösigt. Inte heller surroundhögtalarna har mycket att göra. Basen får även den vila. Men med tanke på utgångsmaterialet har de gjort ett godkänt jobb.

Extramaterialet:
Det enda extramaterial som följer med är ett intressant och innehållsrikt kommentatorsspår med Francis Ford Coppola.

8 / 10
+
Mästerligt maffiaepos med klockren regi och imponerande skådespeleri. Fast bilden och ljudet håller inte måttet.

7
Gudfadern

Gudfadern

FILMRECENSION. Skrivet av Johan Bergström

Paramount ger dig ett erbjudande du inte kan tacka nej till. Upplev en av världens bästa (och viktigaste) filmer på en härligt högupplöst Blu-ray-skiva. Gamereactors Johan Bergström har satt betyg på Gudfadern...