Fifty Shades Darker

Fifty Shades Darker

Anastasia Steele och Christian Grey har börjat pilla på varandras kroppar igen, och Carl Brännström har tvingats titta på...

Första filmen, Fifty Shades of Grey, var varken sexig, vågad eller utmanande; istället var den ett sömnpiller som kunde ha ordinerats som receptbelagt läkemedel till individer med svår form av insomnia. "I tvåan händer det lite mer", lovade en bekant när jag berättade att det var dags att se Fifty Shades Darker. I efterhand undrar jag om personen hört fel och trodde att menade "Lethal Weapon 2", eller "Aliens", för inte fan händer det mer i Fifty Shades Darker än i föregångaren.

Eller ja, det beror på hur du ser på det. Fifty Shades Darker innehåller fler sexscener, men precis som i första filmen är det mer snack än verkstad: Anastasia Steele spänner blicken i Christian Grey och säger något i stil med "Take me home and spank me". Christian myser och säger: "Oh I'll spank you!" Klipp till sängkammaren: Fröken Steele ligger och vrider sig på sängen till tonerna av "Hångellåtar"-spellistan på Spotify, Christian sprutar lite lavendelolja på Anastasias tuttar, väser "Yeah, take it!" och juckar loss i 20 sekunder. Därefter klipp till morgonen därpå och en helbild på Christian när han steker ägg, naken.

Fifty Shades Darker innehåller även mer dramatik, typ. Då och då verkar regissören James Foley nämligen komma på att, helvete, det händer ju absolut ingenting, något måste hända! Så in med ett galet ex som likt Michael Myers poppar upp lite här och där i bakgrunden och stirrar med dödsblick på Anastasia Steele. Och låt det sedan kulminera i en scen när exet viftar lite med en pistol, tills Christian dyker upp och säger åt henne att sluta vifta så förbannat. Och Kim Basinger! Låt henne agera ett annat avundsjukt ex som i sammanlagt tre scener försöker sprida dålig stämning genom att säga att Anastasia och Christian aldrig kommer att funka ihop. Och avrunda med en helt slumpmässig helikopterkrasch som mynnar ut i absolut ingenting.

Så visst går det argumentera att det händer mer i Fifty Shades Darker än tidigare. Men det säger egentligen ingenting. Det är som att jämföra ett färskt lik med ett gammalt. Det färska liket kanske spritter till lite i en dödsspasm då och då, men det det gör det inte mer levande än det andra liket. Fifty Shades Darker är en sovfest av Michael Bay-proportioner. Ingenting händer; det är två timmar av menlösa utfyllnadsscener där Anastasia och Christian går på middag, ligger lite, går på bal, lapar på varandras ansikten, äter frukost, går på pub, smeker dekor, åker hiss, går på födelsedagsfest, går i matbutiker, köper Ben & Jerry's, lutar sig mot möbler, åker bil, åker båt, tar en taxi, sitter på möten, fikar, ligger lite mer. Det är så uddlöst, så manusmässigt barskrapat och tempomässigt haltande att det är fascinerande. Filmen hade kunnat pågå i oändlighet. Det finns inget motiv, ingen röd tråd, det bara trampar på.

Fotot är snyggt, musiken funkar. Jamie Dornan och Dakota Johnsson gör vad de kan av det icke-existerande materialet de har att jobba med. Men det är allt; resten är koncentrerad tristess och menlöshet. Och kom nu inte och vifta med "fel målgrupp"-kortet. Jag är inte den som räds en rejäl Hollywood-älskog i proffsbelysning, men när vi pratar om ren avföring är det löjligt att prata målgrupp. Bajs förblir bajs, oavsett vem som betraktar det. Fifty Shades Darker är varken vågad eller kontroversiell, den lyckas inte heller skapa någon sorts dramatik eller spänning. Den bara är. Som luft. Med en doft av lik. Och bajs.

Bilden:
Om manuset bara varit hälften så bra som bilden i Fifty Shades Darker hade det här varit en helt annan historia. Bildmässigt finns det nämligen inte mycket att klaga på. Svärtan är djup, hudtonerna naturliga och färgerna perfekt mättade. Visst brus förekommer dock i några av de mer mörka scenerna, men i överlag rör det sig om en mycket trevlig bildupplevelse.

Bilden är i formatet 2:40:1

Ljudet:
Fifty Shades Darker har ett fint DTS:X Master Audio-spår som nästan känns en smula bortslösat i den här typen av film (läs; för lite explosioner). Ljudeffekter såsom trafikbrus och fyrverkerier lyfts fram väl och i helikopterkrasch-scenen bjuds vi på tillfredsställande basinslag. Dialoger är klara och krispiga.

Extramaterialet:
Utöver ett par featurettes om arbetet bakom filmen får vi också borttagna scener och en liten teaser inför tredje filmen, Fifty Shades Freed. För dig som inte kan få nog av härligheten.

02 Gamereactor Sverige