Logan - The Wolverine

Logan

Övre medelålders man rymmer med illegal, minderårig flicka och jagas av bekymrade myndigheter i James Mangolds tårdrypande actiondrama...

Logan skyltar med sin högre åldergräns redan från första bildrutan, när vår ruffiga, skäggiga titelkaraktär vaknar dyngrak i baksätet på sin limousin och vräker ur sig ett barnförbjudet "fuck!" Två minuter senare har han toppat alla tidigare X-men-rullars sammanlagda våldskvot när han, brölande, massakrerar ett gatugäng med sådan frenesi att självaste Kratos hade lyft på sejdeln i en uppskattande gest.

Inledningsscenen är enkel, avskalad och våldsam, och reflekterar mycket av vad resten av filmen har att bjuda på. Vi befinner oss i en nära framtid med dystopiska förtecken (vad annars?) och med en kraftigt decimerad mutant-population, i filmen huvudsakligen bestående av en brutalt väderbiten och sjuklig Logan, en halv-dement professor Xavier och en ny karaktär, Caliban, vars enda definierade egenskaper är att han är albino och kan spåra andra mutanter. I övrigt lyser X-men-gänget och de ikoniska skurkarna med sin frånvaro, liksom den klassiska, gravt uttjatade rädda världen-intrigen. Logan spelar på en mindre och mycket mer personlig nivå och tillsammans med det brutala våldet gör det filmen till en av de mest uppfriskande tillskotten i genren på flera år.

I grund och botten är Logan en roadmovie: Logan axlar motvilligt ansvaret att köra det elvaåriga och till synes harmlösa flickan Laura till en plats nära den kanadensiska gränsen. Med sig på resan har han Xavier, vars åldrade hjärna blivit labil och livsfarlig för omgivningen. I hasorna har de onda ruskprickar vars enda mål är att kidnappa Laura. Barnskådespelare i nyckelroller innebär ofta en stor risk, då fel unge kan sabba en hel film. Som tur är gör debutanten Dafne Keen en strålande insats som Laura, både när hon går loss med småklorna i filmens actionscener och när hon uppvisar en mer mänsklig och sårbar sida.

Överlag ligger skådespeleriet på en riktigt hög nivå. Patrick Stewart levererar sin bästa Xavier-gestaltning hittills och Hugh Jackman får visa upp ett bredare spektrum av känslor än i någon tidigare Wolverine-rulle. På skurksidan är det dock lite skralare, men där ligger skulden främst på manusförfattarna som slängt ihop en trave hyfsat ointressanta antagonister. Jag gillar visserligen Boyd Holbrook som den slemmiga prisjägaren Pierce, men han får dessvärre inte så mycket att göra under filmens senare halva. Richard E. Grant som onde Dr. Rice är å andra sidan ungefär lika ointressant att följa som den där sömnframkallande skurkalven i Thor: The Dark World (vilken jag faktiskt bokstavligt talat somnade till under biovisningen).

En liten men ack så viktig detalj i Logan är att filmen har riktiga insatser. Det är genuint spännande att följa karaktärernas resa då risken att någon av dem faktiskt kan stryka med skänker en extra tyngd till många scener. Jämför med i princip vilken rulle som helst i Marvel-universumet, där vi vet med säkerhet att alla hjältar kommer att klara sig igenom filmen. Här finns inte den tryggheten och det ger en otrolig nerv till de fantastiska actionscenerna, i vilka kroppsdelar flyger som aldrig förr och där varje skada och uppsliten artär verkligen känns i maggropen. Jag har inte varit såhär underhållen av actionscenerna i en film på länge och det är otroligt uppfriskande att slippa karaktärer som gör gravitationstrotsande cirkushopp mellan byggnader som rasar likt korthus.

Jag önskar att det bara var de småtråkiga skurkarna som höll tillbaka Logan från ett toppbetyg, men filmen lider tyvärr av en aningen för lång speltid samt alltför många logiska luckor och konstiga beslut från våra huvudrollsinnehavare för att jag ska kunna dundra ut en nia eller tia. Scenen när Logan får veta Lauras bakgrund genom en extremt väldokumenterad och välklippt mobilfilm är proppad av exposition och helt ologisk, liksom huvudkaraktärernas beslut att stanna och bo hos en familj trots att de vet att de utsätter de för livsfara. I sista akten blir det dessutom lite för mycket Peter Pan när Logan hamnar i sällskap med en hel klunga barn. Jag sitter och tänker "det där var ju rätt korkat" och "varför i helvete gör de sådär?" några gånger för mycket under filmens gång för att det inte ska bli störande.

Med det sagt är Logan, tillsammans med Deadpool, en av de bästa superhjältefilmerna jag sett på senare år. Det oförskönade våldet och den intima berättelsen känns som en otroligt frisk fläkt i genren och både Jackman, Dafne och Stewart är grymma i sina titelroller. Logan är inte bara den bästa Wolverine-filmen utan också ett mycket värdigt avslut för karaktären. Såhär i efterhand önskar jag bara att 20th Century Fox vågat släppa lös honom på det här otyglade sättet redan tidigare.

Bilden:
Blu-ray-utgåvan rymmer två versioner av filmen; bioversionen och en svartvit noir-version. Personligen tycker jag inte att den svartvita versionen gör särskilt mycket för filmen, men svärtan är bra och en del av kompositionerna ser lite extra läckra ut. Den "färgade" versionen däremot går ofta i antingen en gulaktig färgton eller en mer blåaktig, men det påverkar aldrig detaljnivån eller skärpan, som är fullt godkänd.

Filmen har formatet 2.39:1.

Ljudet:
Filmens DTS-HD Master Audio 7.1-mix är klanderfritt och har inga problem att balansera gyttret av ljudeffekter i filmens actionscener. Dialogen renderas rent och klart och prioriteras väl även i mer hektiska och händelserika scener. Inget att anmärka på.

Extramaterialet:
På extramaterial-fronten får vi en Making of-dokumentär, en trave bortklipptra scener med kommentatorsspår från regissören James Mangold samt ännu ett kommentatorsspår för hela filmen, igen med James Mangold.

8 / 10
+
Välspelad och med fantastiska, brutala actionscener och en skönt småskalig berättelse, men bleka skurkar och ett ibland haltande manus