Ghost in the Shell: SAC_2045 (Netflix)

Ghost in the Shell: SAC_2045 (Netflix)

Ghost in the Shell är tillbaka i form av en Netflix-exklusiv spinoff och André tar reda på om fans har anledning att fira eller gråta...

Året är 2045. En global ekonomisk kris har paralyserat världen och stormakternas industriella krigsföring, men än pågår det våldsamma oroligheter och inbördeskrig över världen. Mitt i dessa så kallade "hållbara krig" rensar Major Motoko Kusanagi och hennes f.d. Section 9-gäng den amerikanska ödemarken från desperata plundrare åt en säkerhetsfirma, men snart blir de inblandade i en konspiration som involverar ett skrämmande hot som riskerar att störta världsordningen och dess sköra sociala system. Det är nu upp till Section 9 att inte bara rädda Japan från de så kallade "post-människorna", utan hela världen.

SAC_2045 är en slags fortsättning på Stand Alone Complex & 2nd Gig-serierna (detta bekräftas när vi ser en tavla av premiärminister Kayabuki i första avsnittet), vilket kan antingen vara glädjande eller tråkiga nyheter beroende på vilket fan man är. Ser man det hela med positiva ögon kan det innebära att den magnifika TV-serien Stand Alone Complex äntligen får en hyfsat värdig fortsättning. Är man mer pessimistisk kan SAC_2045 ses som ett kraftigt steg bakåt då huvudhistorien inte är helt komplett (ännu) och animationen sänker alldeles för mycket av en annars fascinerade Ghost in the Shell-gåta.

Det börjar lite skakigt, ska det medges. Det tar nämligen 4 avsnitt för serien att verkligen komma igång på riktigt och med tanke på hur bra resterande avsnitt visar sig vara är det svårt att se varför det behövdes fyra avsnitt där Togusa följer upp ett mysterium vi redan känner till och där majoriteten av scenerna mest består av utdragna actionsekvenser. Det tar dock verkligen fart efter ett tag och redan i avsnitt fem (trots dess ojämna ton) är jag hooked. Allt börjar falla på plats igen när Batou och Motoko når Japans gränser igen, där vi bland annat får ta del av det första bankrånet på 25 år (detta blev snabbt ett favoritavsnitt) och det blir oväntat emotionellt när huvudpersonernas utredning fördjupar oss i ett sorgligt öde mot säsongens slutskede.

Ghost in the Shell: SAC_2045 (Netflix)
ilya kuvshinovs design är inte så tokig, men går inte riktigt ihop med 3D-stilen...

Resterande avsnitt går i Stand Alone Complex-spåret, som i samband med jakten på post-människorna också utforskar konsekvenserna av det ekonomiska förfallet och andra gömda tragedier i det förflutna. Med tanke på hur trögt serien började är jag överraskad av hur väl det hela vänder och för tillfället är jag så där upprymd av fnittrig av förväntningar på hur nästa säsong kan arta sig. Sett till storyn känns detta helt klart som en stor förbättring efter den slätstrukna Arise, med andra ord. Mycket av detta har att göra med hotfulla post-människorna, som för mig bjuder på klassiska Ghost in the Shell-koncept och som bara växer sig starkare ju mer serien pågår.

Detsamma kan dock inte sägas om den smått vedervärdiga 3DCG-stilen, något som majoriteten av fansen har påpekat sedan de första trailer-klippen släpptes. Det går bara inte att undkomma att serien av någon anledning ser ut som ett billigt hopkok av de taiwanesiska CGI-nyheterna, Food Fight-filmen och Questworld i Jonny Quest-serien från 1996. Det ger inte bara ett platt och personlighetslöst intryck på de dockliknande karaktärerna, det ger också en känsla av tomhet och plastig över miljöer som känns betydligt mer ödsliga än vad de borde vara.

Några actionscener i mörka omgivningar ser hyfsade ut (särskilt i seriens början) och jag blev överraskad av skogsmiljöerna i det tolfte avsnittet, men även när serien väl försöker hitta sin egen väg kan det vara svårt att ta det hela på allvar. Några exempel är en av de post-humana antagonisterna som börjar hjula naken uppför en trappa, vilket framkallade lite oavsiktligt skratt, eller en scen där en av karaktärerna konfronterar en fiskkung (?) i det mörka cybernätet, eller när Togusa i samma avsnitt kör Karate Kid-tranan med tillhörande "Hiii-yaah"-ljudeffekt.

Ghost in the Shell: SAC_2045 (Netflix)
"Har någon sett min hjärnlob?"

Några av de nya karaktärerna är inte heller helt klockrena. Mobboffret Clown är värdelös på Jar Jar Binks-nivåer och den rosafärgade Batou-stalkern Purin ger serien en forcerad humor som inte riktigt behövdes (och får bakgrundskaraktärerna Pazu och Borma att se ännu mer anonyma ut), men dessa vägs upp av den sluge amerikanske underrättelsetjänstemannen John Smith (vad vore Ghost in the Shell utan USA:s spionfasoner) och Japans amerikanske premiärminister (!), en man som kan visa sig vara mer än bara USA:s marionett och som snabbt blev en favorit. Som jag tidigare nämnde är jag också mycket engagerad av post-människornas framfart, men jag vill inte avslöja alldeles för mycket om dessa karaktärer i denna recension.

Som ett stort Ghost in the Shell-fan känner jag mig splittrad. Intrigen fängslade mig och jag gillar var det hela är på väg, men samtidigt går det inte att ignorera den fula presentationen och det är synd att denna säsong slutade med en cliffhanger. Det är tydligt att handlingen är utformad i 24 avsnitt, men är uppdelad i tolv avsnitt per säsong och den andra hälften får Netflix-premiär i december. Det blir alltså en lång väntan för den som vill se vad som händer med Motoko, Batou, Togusa och resten av den återförande Section 9-organisationen.

I slutändan är jag dock lite mer nöjd än besviken, då jag vill bara ha mer cyberpunkmys från denna franchise. Om du är ett notoriskt superfan av franchisen som kan acceptera att Ghost in the Shell ser ut som ett blekt datoranimerat barnprogram och som för tillfället avslutas i mitten av sin historia tycker jag absolut att du ska ge det en chans. Är ni nya till franchisen tycker jag dock att ni kan vänta med att sätta tänderna i denna och istället börja med Oshiis filmer och den briljanta Stand Alone Complex-serien.

7 / 10
+
SAC_2045 bjuder på en spännande intrig som andas Ghost in the Shell, men som dessvärre dras ner av en slö start, kass CGI-animation och ett korthugget slut