The Willoughbys (Netflix)

The Willoughbys (Netflix)

André har myst till en av Netflix stora animationssatsningar och har delat ut betyg...

Livet för de försummade syskonen Willoughbys kunde ju vara lättare. Betydligt lättare. Inte nog med att deras skitstövlar till föräldrar låter barnen svälta och försörja sig själva; kräken vill inte knappt ens erkänna barnens existens och gör allt i sin makt för att hålla sitt självupptagna liv helt separerat från de utsvultna ungarnas liv. En dag lyckas barnen lura bort de ruttna päronen från huset, men när socialen kallas in hamnar syskonen snabbt i trubbel...

Syskonen Willoughbys vill gärna gå i Syskonen Baudelaires satiriskt makabra spår och kanske belysa hur försummande vuxna kan vara, men är samtidigt lite för vänligt och gulligt för att ge filmen något riktigt bett. Detta har kanske främst med animationsstilen att göra, där karaktärerna rör sig på ett charmigt dock-animerat vis och deras hår ser ut att vara gjort av garn. Detta är dock långt ifrån ett minus och är filmens absolut största behållning tillsammans med det självmedvetna berättandet, vilket gör filmen till en ren och skär fröjd att se för de som älskar animationens många möjligheter. Även den mörka humorn fungerar bra för att väga upp den lite väl uppskruvade sötfaktorn.

The Willoughbys (Netflix)

Filmens största problem är handlingen, som inte riktigt kan bestämma sig för vad den vill säga. Det är lite för många trådar i en film där syskonen vill lite väl många saker, vilket skapar ett väldigt rörigt narrativ. Filmens budskap om vad som utgör en sann familjekärna är mysigt förutsägbart och påtagligt, men kastas in i ett virrvarr som tar de centrala karaktärerna hela vägen till det högsta mardrömsberget i Alperna. Detta gör att filmen känns mer ofokuserad än vad den egentligen förtjänar att vara då det finns flera karaktärsdynamiska ögonblick och bifigurer som jag gärna hade sett få lite mer svängrum bland filmens alla galenskaper.

The Willoughbys är ett härligt spralligt och färgsprakande familjeäventyr som lär tilltala flera åldrar, men lär kanske inte vara särskilt emotionellt engagerande och kan tråka ut i längden när man väl räknar ut vad det är filmen vill säga om det här med dagens moderna familjedefinitioner. The Willoughbys är lite för kaotisk för sitt eget bästa, men mitt i denna oreda pumpar ett litet hjärta som säkerligen kommer att värma annorlunda familjer som söker en lite annorlunda familjefilm.

6 / 10
+
Willougby-syskonen är riktiga charmtroll, men lyckas inte alltid lyfta upp denna tunna intrigen