Star Wars: The Clone Wars - The Final Season

Efter en alldeles för lång väntan har det nu blivit dags att knyta ihop Clone Wars-säcken med det bästa modern Star Wars har att erbjuda...

Många Star Wars-fans har haft svårt för den animerade TV-serien The Clone Wars (och även Rebels samt i viss mån Resistance) på grund av den lite säregna stilen i designen. Men att låta det stå i vägen för att följa showen, är ett stort misstag. Clone Wars erbjuder nämligen massor av riktigt välskrivna avsnitt och har ett betydligt starkare narrativ samt högre standard än det lite barnsliga utseendet antyder. Dessutom, icke att förglömma, så ger Clone Wars en riktig insyn i klonkrigen, vilket jag vet är en era många fans gillar. Vi kommer betydligt närmare klontrupperna och får lära känna dem samt hur de offrar sig för republiken och får samtidigt se hur deras personligheter skiljer sig, trots att de bokstavligt talat är stöpta ur samma mall. Lägg till det att även Anakin blir betydligt lättare att tycka om efter Clone Wars samt att vi får stifta bekantskap med Ahsoka Tano som är en av de bästa karaktärerna från denna era.

Showen startade år 2008 och följdes av fem säsonger på Cartoon Network, vilket slutade med en cliffhanger. Men inför säsong sex hade Disney köpt upp Star Wars och därför "glömdes" upplösningen bort då de nya ägarna ville lägga ner Clone Wars. Istället fick vi flera spridda historier i något kallat Lost Missions. Den riktiga fortsättningen på säsong fem förblev arkiverad till Comic-Con år 2018 då Lucasfilm utannonserade att en säsong sju skulle släppas till tjänsten Disney+. Äntligen skulle vi fans alltså få veta hur det gick för Ahsoka samt i slaget Siege of Mandalore, den berömda planeten som den mörka sidan tog kontroll över i säsong fem.

Disney+ är fortfarande otillgängligt i många länder och Disney har inte marknadsfört The Final Season lika mycket som The Mandalorian, men nu har det sista avsnittet ändå släppts och det är dags att recensera de tolv avsnitten. De är uppdelade i tre övergripande kapitel med fyra avsnitt vardera där vi i den första får följa klontruppernas kamp på planeten Anaxes. Kapten Rex får där hjälp av en skvadron tveksamma krigare som kallar sig The Bad Batch. I den andra är det dags att få veta hur det går för Ahsoka och i den tredje är det till sist dags att berätta hur det går i Siege of Mandalore.

Äntligen har detta gäng fått ett riktigt avslut.

Historien om Ahsoka är tveklöst den svagaste nya berättelsen som mest känns som ej kvalitetssäkrad utfyllnad. Storyn håller inte, och det blir heller aldrig intressant. Jag tycker även att röstskådespeleriet har sämre standard än normalt, och det som händer har heller inte anknytning till något annat. Lyckligtvis är de andra desto bättre.

Det första kapitlet om Captain Rex är rent guld och de som spelat 2005 år klassiker Star Wars: Republic Commando lär kunna känna igen sig i The Bad Batch. Även om karaktärerna kan bli lite väl grova ibland, så känns det hela tiden på rätt sida om gränsen. Storyn är dessutom tämligen mörk och ger antydningar om vad som komma skall i Star Wars-universumet.

Kronjuvelen är dock de sista fyra avsnitten som alltså kretsar kring Siege of Mandalore. Detta vågar jag påstå är bland det bästa som gjorts i Star Wars-sammanhang oavsett medium. Det handlar om fyra avsnitt till bredden fyllt med vad som bara kan beskrivas som perfektion. Detta oavsett om vi snackar om story, karaktärer, cinematografi, musik, känslomässigt djup eller stridsscener. Självaste Ray Park (Darth Maul) bidrog med motion capture-arbetet, vilket såklart bidragit något alldeles enormt. Historien knyter dessutom snyggt an till händelserna i Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith och varenda sekund av berättelsen är väl spenderad. Resultatet är en hisnande bergodalbana med en stundtals närmast chockerande story och en final som kommer få Star Wars-fans att tappa andan.

Ahsoka brukar kunna liva upp det mesta, men hennes bidrag i The Final Season är tyvärr mer av ett sänke.

Det är såklart fler än jag som spenderat de senaste 20 åren med att få veta mer om Star Wars klonkrig via böcker, serietidningar och annat. En del har varit bra, annat uselt, men inget kommer i närheten av den sista kvartetten avsnitt i The Final Season. Om du har ens det minsta intresse av Star Wars så är du nästan dig själv skyldig att kolla in detta, och har du dessutom sett The Clone Wars så kommer du ha ännu mer behållning.

Även om jag alltså är missnöjd med mittenvagnen i detta tredelade tåg, så vill jag också inflika att produktionsvärdena är betydligt bättre här och stilen känns nu som en perfekt blandning av datorgrafik och tecknad film. Det har alltid varit målsättningen, men den primitiva grafiken har liksom satt käppar i hjulen. Jag vill även lyfta fram musiken från Kevin Kiner som också är väldigt bra.

Väntan sedan Comic-Con 2018 är nu alltså över och med mycket annat Star Wars från Disney gjort fansen upprörda, så har kvalitetsshower som The Mandalorian och The Clone Wars motverkat detta. I synnerhet sistnämnda hör till det bästa modern Star Wars har att erbjuda och så snart du skaffat Disney+ så tycker jag att The Final Season ska vara väldigt högt upp på listan över saker du behöver se.

8 / 10
+
Ett underbart och värdigt avslut på Clone Wars-sagan