The Old Guard (Netflix)

The Old Guard (Netflix)

Netflix bjuder på årets hittills bästa serietidningsrulle och André har betygsatt...

Andy, Booker, Joe och Nicky är inte dina vanliga legosoldater; de är eviga kämpar försedda med sablar, Wolverine-liknande läkningsförmågor och flera hundra års erfarenheter av krig och död. Man kan tro att denna legion har formats av mänsklighetens genomgående grymhet genom historien, men gruppen - som kallas The Old Guard - är mer än bara odödliga dödsmaskiner; de är människor som håller ihop i vått och torrt och när en ny odödlig medlem uppenbarar sig gör de allt i sin makt för att skydda nykomlingen från en oförstående värld.

Greg Rucka, som skapade den grafiska romanen med samma namn, har själv översatt serierutorna till manusblad och det märks att manusförfattaren har mycket att säga om sin lilla serietidningsvärld. Nej, det rör väl sig inte om något unikt rent storymässigt. Faktum är att storyn är så slätstruken som det bara går, men sett till serietidningsfilm känns det fräscht att se en historia som inte ödslar tid på obligatoriska origins-historier, omotiverad action och CGI-gegga för att imponera. Det fåniga serietidningsstuket fungerar utmärkt för denna typ av historia då fokus ligger helt på de oerhört sympatiska figurerna i Old Guard, som tillsammans utgör en dynamisk lönnmördarfamilj med trevlig kemi. Karaktärerna känns lagom realistiska, vilket förstärker spänningen och är något som inte alltid kan sägas om filmatiserade serietidningsfigurer.

The Old Guard (Netflix)

Eller ja, alla karaktärer fungerar bra förutom den papperstunna antagonisten (spelad av Dudley Dursley-skådisen Harry Melling) som vill åt huvudpersonernas förmågor. Nästan så att man vill slå denne usling ihop med CIA-agenten som bara vill rädda mänskligheten från alla världens sjukdomar, eller åtminstone göra skurken mer lite hotfull än att enbart förlita sig på sin kanonfoder-armé. På minusfronten hittar vi även gräsliga musikval som nästan (bara nääääästan) pajar många slagsmålssekvenser och ska man vara lite petig kan jag också tycka att filmens första scen inte tillför någonting och hade med lätthet kunnat skippas.

I det stora hela är dock detta en actionfilm som fungerar ovänta bra. Intrigen rör sig ständigt framåt i en rapp takt med kvick dialog och roande interaktioner. Berättarmässigt är det hela väldigt rak på sak och levererar flera karaktärsmässiga highlights . Allra bäst är Charlize Theron som gruppens främste kämpe, som efter tuffa actionroller i Atomic Blonde och Mad Max: Fury Road återigen imponerar i sin yxsvingande glans. Vilken kvinna! Jag skulle ljuga om jag påstod att jag inte ville ha mer från denna potentiella franchise, för här finns det gott om historier att berätta. The Old Guard är bland det bästa Netflix har att bjuda på sett till originalproduktioner och även om det kanske inte säger så mycket för de flesta är detta definitivt värt en titt.

7 / 10
+
Sugen på en Bourne-doftande actionrökare med en gnutta fantasyelement? Då är detta filmen för dig!