Hubie Halloween (Netflix)

Hubie Halloween (Netflix)

Adam Sandler tramsar vidare i en rysligt trist Halloween-fest på Netflix...

Vi vet ju att Adam Sandler verkligen kan briljera, om han verkligen vill. Det såg vi ju sist i Uncut Gems, där han - i Safdie-brödernas superba regi - tog i från tårna för att sätta publikens hjärtan i sina halsgropar. Vi vet också att detta egentligen inte är skådespelarens rätta element, dock. Sandlers sanna natur består av gapig lågstadiehumor, usla manus och samma tantiga röst han har gjort under hela sin filmkarriär. Som väntat är dessa element centrala i det nya Netflix-spektaklet Hubie Halloween, en typisk Sandler-fars som satsar på billiga slutklämmar, så lite manusarbete som möjligt och lövtunna karaktärer för att underhålla.

Sandler spelar Salems lågintelligente byfåne Hubie, en självutnämnd väktare som sedan barnsben har sett till att göra Halloween-firandet så säkert som möjligt för stadens unga befolkning. Detta visar sig dock inte vara den lättaste av uppgifter, då 99,7 % av Salems invånare är elaka mobbare som viger sina liv åt att göra Hubies liv så surt som möjligt. Hubie har vant sig vid mobbarnas spratt och har lärt sig att ducka från skiftnycklar och äggpaket, men han måste fortfarande lära sig att stå upp mot sina demoner - särskilt nu när Salem plötsligt invaderas av ondskefulla figurer. Detta utgör vad som generöst får kallas "handlingen", där mycket känns igen från andra Sandler-sagor. Unken kiss och bajs-humor, urfåniga antagonister, kärleksintresset som oförklarligt älskar Sandlers märklige stofil och sidohistorier som inte fyller någon som helst funktion (annat än att spä på filmlängden) är ingredienser som bryggs ihop för att maskera hur lite Sandler bryr sig om struktur.

Hubie Halloween (Netflix)
Fråga bara inte var fläckarna på spökfilten kommer ifrån...

Jag gillar visserligen den helylle-amerikanska, färgstarka och Halloween-besatta looken i filmen, där regissören prickar Alla Helgon-stämningen med tända pumpor, månupplysta majsfält och spindelnätsprydda spökhus. Mysfaktorn håller dock inte hela vägen eftersom det knappt finns en handling att hänga med i. Sandler, som också är en av två manusförfattare, gör det tydligt att han mest skissat av intrigen från sina tidigare produktioner och fyller filmen med gäststjärnor och Happy Madison Productions-polarna för att gömma det faktum att han bara vill fåna sig i sisådär 100 smärtsamt utdragna minuter. De få roliga skämt som finns överförklaras och även om det finns plats för några fniss här och där landar inte majoriteten av skämten. Det är inget fel på lite trött lågstadiekomedi om man bara vill stänga av hjärnan och proppa ansiktet med lösviktsgodis en seg helg, men Hubies lättskrämda fejkskrik och de poänglösa karaktärerna blir snabbt tjatiga.

Hubie Halloween känns som att få smaklösa marshmallows under sin bus-eller-godis-tur. Väldigt harmlöst, man suckar mest på axlarna när det dimper ner i godiskorgen och man äter väl illa tvunget det tråkiga skummet. Hubie Halloween får inte mig att gnissla tänder i frustration eftersom man är van vid Sandler-stämpelns innebörd, vilket är det bästa jag kan säga om denna Sandler-genre, och det är tillräckligt färgglatt och energiskt för att underhålla filmtittare med kraftigt nedskruvade förväntningar. Detta är dock inget annat än en barnslig Netflix-svacka som onekligen kommer att bli en succé hos streamingtjänsten.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+