😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      WandaVision [S01E04-05] (Disney+)

Wandavision (E04-05)

Wandavision leker med sitt serietidningsuniversum i sitt femte avsnitt...

[Varning för spoilers om du inte har sett det senaste avsnittet av Wandavision]

Serien:
      Här på Gamereactor var åsikterna kring Disneys första Marvel-serie Wandavision ordentligt splittrade: medan det fanns de som uppskattade den originella sitcom-ramen och den lugna tempot fanns det de medlemmar som tyckte att serien började alldeles för utdraget. Även om jag belönade de tre första episoderna med en sjua förra gången är det såklart förståeligt varför många kände på det viset: efter tre avsnitt med konsekvenslös komedi var det verkligen dags att röra sig vidare från det påklistrade sitcom-myset och efter en stark cliffhanger - där Rambleau slungas ut från det falska grannskapet - var det äntligen dags att placera tittaren från omvärldens perspektiv.

Själv gillade jag att serien höll fast vid sin märkliga premiss fram tills nu, men trots att avsnitt fyra låter oss se händelserna från andra perspektiv känns det hela mest repetitivt och tradigt. De små ledtrådarna förklaras med detsamma och vid det här laget är det redan uppenbart att det är Wanda som ligger bakom allt (än så länge), så cliffhangern i slutet av det fjärde avsnittet var rätt intetsägande i sig. Dessutom önskar jag att karaktärerna på utsidan - det vill säga de huvudsakliga FBI- och Sword/Sheilf-agenterna som försöker spräcka Wandas lilla trygghetsbubbla - faktiskt kändes som karaktärer. De klickar med varandra så lätt att dynamiken känns direkt onaturlig och det är så lätt att vända sig mot FBI-direktören på plats, som här målas upp som världens rövhål på direkten, att jag inte helt övertygas om. Visst är Thor-tjejen och Ant Man-agenten mer tänkta som comic relief-figurer än något annat, men tillsammans med Rambeau utgör de mest en trio av tristess.

WandaVision [S01E04-05] (Disney+)
      Frisyren Vision anlagt är episk.

Det är framförallt i avsnitt fem, den som gömmer sig bakom 80-talets glättiga sitcom-stuk, som äntligen börjar sätta allt på sin spets och saker och ting på sin plats. Det är först nu som Vision blir misstänksam mot Wandas sanna intentioner och vi börjar sakta men säkert lämna sitcom-intrigernas klibbiga struktur. Ett kreativt exempel på detta är den plötsliga eftertextscenen, där Wanda låter en sliskig eftertext rulla förbi hennes påbörjade bråk med Vision, och vi börjar se mer desperata sidor av karaktärerna. Framförallt är Olsen härligt hotfull som den manipulativa häxan och det är kul att se Bettany omfamna sin hjälplösa sida.

Ännu roligare är såklart det faktum att Disney nu officiellt har bänt sina serietidningsuniversum, där fanfavoriten Quicksilver - spelad av Evan Peters - gör ett "recastat gästspel" som Wandas länge svunna bror. Att den populäre X-Men-figuren nu har tagit sina kliv till Marvels filmuniversum är roligt och bjuder såklart in till flera spekulationer om hur Wandavision kommer att vävas ihop med MCU:s stundande multiverse-satsning. Där snackar vi verkligen en cliffhanger!

Nu när WandaVision delvis har släppt taget om sitcom-masken, och etiska frågor om döden och fri vilja vibrerar bakom den hemtrevliga dekoren, kan serien verkligen bli precis hur bra som helst, särskilt nu när Wanda är seriens antagonist (om det alltså inte visar sig att hon också manipuleras). Det ska nu bli spännande att se hur mycket av Wandas fängelse som kommer att brytas ner nu när vi äntrar Halloween-firande på 90-talet...

7 / 10