Fear Street Part 2: 1978

Fear Street Part 2: 1978

Andra delen i kusliga Fear Street-trilogin har släppts på Netflix och Henric har satt betyg...

För drygt en vecka sedan släppte Netflix den första filmen ur deras trilogi vid namn Fear Street Part 1: 1994. En trevlig start på trilogin, tyckte vi. I fredags släpptes den andra installationen som också var en underhållande skräckfilm med härliga 70-talsreferenser. Höll den samma mått som föregångaren då? Nja, inte riktigt...

Precis som titeln antyder utspelar sig den andra filmen före den första. Efter att Deena och Josh blir medvetna om att C. Berman vet hur man överlever Sarah Fiers förbannelse beger de sig till henne för att få svar på hur de ska rädda livet på den nu besatta Sam. Berman genomled själv en liknande händelse för 26 år sedan som denna film berättar. Året är 1978 och i vanlig ordning anordnas sommarlägret Camp Nightwing för ungdomar från både Sunnyvale och Shadyside. Sex, droger, bus och andra saker vi känner igen från äldre skräckfilmer finns även här. Och det dröjer inte länge förrän än mördare också står och lurar i de mörka skogarna för att snart mörda dem alla. Friday the 13th är en stark inspiration för filmen vilket inte minst märks på miljön och mördaren själv.

Fear Street Part 2: 1978
Stranger Things-stjärnan Sadie Sink gör ett grymt jobb i huvudrollen som Ziggy Berman.

Rivaliteten som fanns mellan Sunnyvale och Shadyside i den förra filmen är påtagliga även här. Kanske mer, till och med. För inte nog med att det varje år anordnas en hård tävling mellan lagen, inleds filmen med att Shadysidebon Ziggy, en av filmens protagonister, plågas av Sunnyvalebor som anklagar henne för att vara besatt och ha stulit pengar från dem. Rivaliteten är som sagt ännu mer tydlig i denna filmen och inte lika subtil som sist, vilket ibland kan kännas lite övertydligt. Ziggys syster Cindy, som också är med på lägret, är inte utsatt på samma sätt utan umgås tätt med sin pojkvän och sina kompisar som inte är särskilt lika henne i. Istället för att vara lika skötsamma som hon är, vill de hellre ägna lägertiden åt att byta kroppsvätskor, röka på och (såklart) rota i saker de borde ha avstått från att göra. Ja, jag snackar såklart om Sarah Fier.

Fear Street Part 2: 1978 inleds ganska långsamt och ägnar mycket av den första halvan av filmen åt att etablera karaktärerna och miljön. Något som jag också anser skada filmen mer än vad den gynnas av det. För flera av karaktärerna är ändå inte betydelsefulla och har man redan sett den första filmen, kan man också förutspå vad som ska hända många gånger. Men när det väl är avklarat är det en fartfylld sista halva med mycket blod och en spännande berättelse som kommer underhålla många skräckfantaster.

Gillade man föregångaren är chansen stor att man lär underhållas även av den andra delen, men trots det kan jag inte känna annat än att första filmen gjorde nästan allt bättre. Karaktärerna, mördaren, atmosfären, referenserna till andra skräckfilmer... Ja, egentligen tyckte jag endast att andra filmens ljudspår var bättre och det spelar i slutändan mycket liten roll. Med det sagt var Fear Street Part 2: 1978 inte en dålig film. Jag underhölls rejält men det är inte sällan som filmen blir övertydlig och dras i slutändan ned av en seg början. Det är hur som helst kul att se universumet expanderas ännu mer och se yngre versioner av karaktärer från första filmen som bidrar till att utveckla såväl karaktärerna som samhällena och den mörka historia kring dem.

Fear Street Part 2: 1978
Filmens mördare är fullkomligt ostoppbar med sin yxa och bjussar på flera makabra dödsscener.

På fredag är det dags för Fear Street Part 3: 1666 som, precis som denna film, också utspelar sig i det förflutna. Denna gång handlar det dock inte om tillbakablickar utan om något annat som du kommer att förstå efter att ha sett del två. Potentialen för en mustig final finns fortfarande där och jag vill tro att expositionen inte kommer vara ett problem i den tredje och sista delen. Det hoppas jag, åtminstone.

6 / 10
+
En hyfsad uppföljare som trots seg start och mycket exposition levererar en underhållande film.