Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Gran Turismo 7

5 snabba: Gran Turismo 7

4:e mars smäller det, Gran Turismo 7 släpps till Playstation 4 och Playstation 5 efter närmare sex (!) års utveckling och vi har samlat lite information rörande vad vi kan förvänta oss...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Samma sak som de sex föregångarna, eller är detta mer som GT Sport?
Nä, Gran Turismo 7 är såklart en ordentlig återgång till grundreceptet bakom alla numrerade spel i serien och till skillnad från just Gran Turismo Sport kommer fokus alltså inte att ligga på vare sig esport, tävlingsbilar eller FIA-reglementen. I Gran Turismo 7 handlar det återigen om att ta körkort, bygga ut sitt eget garage, samla på "road cars" och trimma dem hur lite eller mycket man vill.

Så, det blir därmed per automatik mindre realistiskt än GT Sport då - också?
Absolut. I ett spel där man simulerar verklig fysik från riktiga tävlingsbilar som i Gran Turismo Sport och dessutom aldrig tillåter för spelaren att förändra delar inuti bilen, mekaniskt, är det naturligtvis mycket enklare att hålla sig till just realism (i någon mån) än vad det är i ett spel som Gran Turismo 7 där spelaren kan skifta drivlina, växellåda, byta till vilka bromsar, dämpare eller däck han/hon vill samt trimma en bil så att den är tre till fyra gånger starkare än hur det såg ut när den rullade ut ur fabriken. I racingvärlden brukar man per definition säga att 30% av alla verkliga simuleringar av chassibeteende och däckens grepp och glidvinkel kastas ut genom fönstret samtidigt som man tillåter spelaren att själva meka med varenda liten del av de bilar man väljer att inkludera. Bristen på den realism som finns i Gran Turismo Sport märks ganska tydligt i de gameplay-snuttar som Polyphony själva lagt ut på nätet där vi ser ut att vara tillbaka där vi var i GT6, där alla bilar understyr något otroligt in i kurvorna och där däcktemperaturen inte längre verkar ha någon större betydelse för hur mycket bilen understyr.

Gran Turismo 7
"Tuning" och "Styling" är tillbaka i GT7, med besked. Polyphony har lagt flera år av utveckling på spelseriens mest uttömmande trimläge någonsin.

Men kallas inte spelserien för "The Real Driving Simulator"?
Absolut, men det är ju bara smart marknadsföring. Gran Turismo har likt Forza Motorsport (fyran ej inkluderad) aldrig varit särskilt realistiskt förutom just valda delar av Gran Turismo Sport och när man som i fallet med Polyphony Digitals numrerade spel använder sig av en empirisk däckfysikmodell som går på matematiska gissningar snarare än fysiska, uppmätta värden av vad som sker inuti ett däck vid hård påfrestning, är det svårt att verkligen nå den där levande, realistiska känslan i däcken som är det viktigaste i en racingsimulator. Gran Turismo har väl kanske snarare varit bra på mixen mellan lättöverskådlig, lugn racing och vidd realism tillsammans med en unik presentation som verkligen gjort folk sugna på att låsa upp mer bilar, handla, trimma, smycka, måla, fixa, ta körkort och liksom insupa den bensindränkta värld som denna spelserie alltid erbjudit.

Detta är en annons:

Det blir inga elbilar väl, hoppas jag, i sjuan?
Det blir det garanterat. Jag kan tänka mig att allt från Tesla kommer att finnas med till Audi E-tron, Mercedes nya modeller, Porsches Taycan-modeller och allt där i mellan. Med tanke på att Polyphony hela tiden är i löpande förhandlingar med alla världens biltillverkare som alla naturligtvis har egna önskemål om vad ur deras produktsortiment som ska finnas med och få "bäst" synlighet i spelet, kan jag bara tänka mig hur många urtrista elkärror det kommer att finnas med i Gran Turismo 7.Vi med bensin i blodådrorna behöver dock inte misströsta eftersom GT7 kommer att innehålla hela 420 bilar från start, vid premiären, och från mer än 30 olika tillverkare. Ingen liten klump, med andra ord, och fokus kommer mer än någonsin ligga på Vision Gran Turismo-programmet där många av bilvärldens främsta designers har fått gått lös fullständigt och skapat sina drömmars bilar.

Gran Turismo 7
Menyerna och själva huvudkartan påminner mycket om hur det såg ut i Gran Turismo 4.

Vad kommer att skilja PS4-versionen från PS5-upplagan?
GT7 till Playstation 4 kommer att köras i 1080p native och 60 bilder per sekund, oavsett om du rattar en vanlig PS4 eller en PS4 Pro. Gran Turismo 7 till Playstation 5 däremot kommer att rendera spelet i 4K native med 60 bilder per sekund i bildskärmsuppdateringsfrekvens och den versionen kommer att kosta 100 kronor mer än PS4-spelet. Utöver det kommer PS5-spelet naturligtvis att stödja ray tracing, ha snudd-på obefintliga laddningstider och erbjuda fullt stöd för Dualsense-dosans haptiska feedback samt adaptiva triggers. Enligt Polyphony har man lyckats väldigt väl med att skapa "rätt" känsla av hur gasen/bromsen känns i en tävlingsbil genom att nyttja de nya triggerknapparnas adaptiva funktionalitet. Här på Gamereactor är vi dock mycket mer nyfikna på hur väl implementerad den nysläppta Fanatec Gran Turismo-ratten kommer att vara, dock. I övrigt, förutom allt detta, kommer menysystemet och presentationen vara väldigt lik den från Gran Turismo 4 och Polyphony har lagt till dynamiskt väder samt jobbat hårt på att bygga ett karriärläge som tydligen ska ge en känsla av "Gran Turismos historia". Om lite drygt två månader vet vi hur bra de lyckats.

Gran Turismo 7

Relaterade texter

Gran Turismo 7Score

Gran Turismo 7

RECENSION. Skrivet av Johan Mackegård Hansson

Polphony Digitals ambitiösa bilsamlarsimulator och dess initiala mikrotransaktioner har nu förbättrats och balanserats vilket innebär att spelet är klart köpvärt...

0
Detta är Bulgaris Gran Turismo-klocka

Detta är Bulgaris Gran Turismo-klocka

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Sony-ägda Polyhony Digital och den italienska smyckesjätten Bulgari har utannonserat ett samarbete som resulterat i Gran Turismo-dressade specielversioner av Bulgaris...



Loading next content