Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Elden Ring

5 Snabba: Elden Ring

Om en och en halv månad bjuder Miyazaki återigen in till självplågeri. Olof har svar på era frågor...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Om jag har ett hjärta av guld, varför förtjänar jag att dö hela tiden?
Soulsborne-seriens kanske mest kända citat är en påminnelse om att bara för att spelen är hutlöst svåra, betyder det inte att du som spelare nödvändigtvis är dålig. Svårighetsgraden är en essentiell del av From Softwares spel och inte heller denna gång har Miyazaki och kompani gett efter och infört svårighetsgrader. Det kommer att vara svårt, hävdade producenten i en intervju, men ungefär på samma nivå som Dark Souls 3. Med det sagt lär det vara ungefär så som vi förväntar oss ett From Software-spel, samtidigt som det nu erbjuds större möjligheter att anpassa och delvis förenkla vissa strider. Terrängen kan till exempel ge vissa fördelar om den utnyttjas rätt, och det går även att hitta fantomer runt om i världen som går att frammana efter behov.

George R.R. Martin utlovar patenterad... nakenhet?
Nej, tack och lov slipper vi den biten. Om det är Miyazaki eller R.R Martin själv som lagt band på det som gjort Game of Thrones till en sådan snackis står i stjärnorna. Vad vi hittills vet ser Elden Ring ut att få en mörk, high fantasy-story värdigt ett From Software-spel. Bakgrunden är att the Lands Between, världen Elden Ring utspelar sig i, för längesedan var en lugn och fridfull plats som regerades av drottning Marika och hennes barn demigudarna. Invånarna levde under välsignelse från the Erdtree, det guldglödande trädet som ni säkert sett sträcker sina grenar mot himlen i trailers, och detta träd levde i sin tur av den mystiska kraften Elden Ring. När någon plötsligt stal "dödsrunan" väcktes dock de döda till liv, Elden Ring gick itu och krig bröt ut i världen och mellan demigudarna. Som huvudpersonen the Tarnished One blir därför ens uppgift att ha ihjäl de sex demigudarna och ta deras runor, återinföra fred i the Lands Between och förtjäna titeln som Elden Lord.

Elden Ring
The Erdtree, i all sin prakt.

Var är Patches? Var är mitt Moonlight Greatsword?
Utforskande har alltid varit en stor del av Soulsborne-serien. Dolda skrymslen, alternativa rutter, lönngångar, påskägg och vrår med värdefulla föremål eller välkända ansikten; till och med många av seriens mest väldesignade bossar har varit helt valfria. Det vore därför ytterst förvånande om inte From Softwares första helt öppna spelvärld skulle vara sprängfylld med hemligheter. Enligt Miyazaki ska Elden Ring ta någonstans runt 30 timmar att klara av med enbart fokus på huvuduppdragen, vilket ligger i linje med övriga Soulsborne-spel, men huvuduppdrag definieras ju annorlunda i spel med helt öppen värld. Det har spekulerats i potentiellt dubbla tiden för att även utforska sidouppdrag och vrida och vända på lik och stenar.

Detta är en annons:

Trots att det saknas exakta uppgifter kring hur stor världen är, så tar man sig dock numera med fördel fram över slätterna till häst. Om man väljer att avstå från snabbförflyttningsfunktionen, vilken går att använda var som helst, är hästen Torrent det främsta transportmedlet för the Tarnished One. Även Torrent går att frammana var helst man är och kan, som huvudkaraktären själv, hoppa. Precis som i Zelda: Breath of the Wild kan måhända detta simpla men för serien nydanande tillskott skapa nya möjligheter för vertikala miljöinteraktioner. Om man kan klättra också? Nej, men vapnen går heller inte sönder stup i kvarten.

Elden Ring
Malenia the Severed, döpt efter sin amputering.

Demon's Souls var ju mycket snyggare?
Vi har alla sett videoklipp och bilder. Rent grafik-tekniskt är Elden Ring ett nedköp från Demon's Souls. En besvikelse som luktar mer PS4 och Xbox One än PS5 och Xbox Series, vilket förstås beror på att det utvecklas med båda generationer (och PC) i åtanke. Till skillnad från tidigare har vi ju också en helt öppen värld att ta hänsyn till. De specifikationer vi har fått ta del av visar att förra generationens konsoler kör upp till 30 bilder per sekund med upplösningar från strax under 1080p (Xbox One S) till 4K (Xbox One X). Nuvarande generation levererar upp till 4K med 60 fps beroende på performance eller quality-läge, medan High Dynamic Range-lightning stöds på samtliga konsoler förutom Xbox One S. Ray Tracing, 2020-talets älsklingsteknik, kommer att läggas till efter lansering till på både PS5 och Xbox Series.

Elden Ring
Din häst Torrent, som även kan nyttjas i strid!
Detta är en annons:

Har Elden Ring inga polisjakter på lanseringsdagen?
Pawel Sasko, utvecklare på CD Projekt Red, försökte nyligen rättfärdiga Cyberpunks lanseringsfjasko med att inte heller Elden Ring skulle ha polisjakter. Även om uttalandet är helt uppåt väggarna lustigt så är frågan alltid relevant kring hur lanseringen kommer se ut. Speciellt vad gäller open world-spel, och faktumet att Elden Ring just nu toppar spelarnas önskelista på Steam. Även om From Softwares spel sällan varit problematiska vid lansering skvallrade höstens nätverkstest om en något instabil upplevelse. Det förekom lagg, spelförstörande grafiska buggar, krashar, balanseringsproblem etcetera. Nu ska man kanske ta ett nätverkstest för vad det är, men det kan vara en idé att lägga band på ha-begäret och invänta recensioner för att undvika en suboptimal första-upplevelse.

Relaterade texter

Elden RingScore

Elden Ring

RECENSION. Skrivet av Joakim Sjögren

Två år, åtta månader och 14 dagar. Så längesen var det From Software presenterade sitt nya projekt under E3 2019, och nu har vi på Gamereactor äntligen fått besöka landet "Däremellan" för att få svar på frågan vi grubblat på sedan dess - Hur bra är Elden Ring?



Loading next content