Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Heavenly Sword

Heavenly Sword

Vi har provat på livet som hårdsparkande rödhätta i Ninja Theorys kommande Heavenly Sword, och vi är inte besvikna

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

För några år sedan var utvecklaren Ninja Theory och Microsoft bästa kompisar. Heavenly Sword var planerat att släppas till den då splitternya Xbox 360. Därefter hände något och Microsoft valde att inte vara utgivare för spelet, vilket gjorde att Ninja Theory tog med sitt koncept och gick till Sony istället. Resten är, som man brukar säga, historia och Heavenly Sword hör idag till ett av höstens hetaste Playstation 3-spel.

I Heavenly Sword ikläder man sig rollen som krigarinnan Nariko ur en uråldrig klan som förfogar över ett superkraftigt svärd. Haken med det är att svärdet sakteliga suger livskraften ur den som använder det, men det hindrar inte kung Botan från att vilja ha det ändå, varpå han inleder ett krig för att komma över det. I ren desperation tar Nariko konsekvenserna av svärdet och ger sig av får att ta striden med Botan innan han ödelägger allt.

Heavenly Sword är ett spel helt i samma anda som God of War men med en kvinnlig huvudperson i huvudrollen och mer finslipad kampsport än sanslöst råröj. Ett digert urval av attacker finns att tillgå när man bläddrar igenom den väl till tilltagna listan över knappkombinationer och tre olika stilar finns att tillgå. De baseras på snabbhet, styrka och distans och det går ursmidigt att skifta mellan dem genom att trycka på L1/R1-knapparna.

Första striden i den version vi fått tar sin början upp på en hög otillgänglig platå där ett helt band otäckingar bara väntar på att få smaka svärd. Nariko tar sig smidigt dit genom lite hederligt lindansande över de linor som förbinder en bro med platån. För att göra den sekvensen mer interaktiv får man själv peppra på X-knappen för allt vad tygen håller för att springa och alert hoppa till vänster eller höger medan dina väntande fiender skär av rep för rep.

Detta är en annons:

Att slåss i Heavenly Sword är en ren fröjd. Nariko blockerar automatiskt inkommande attacker om man bara ser till att vara rätt vänd och själv inte gör något slag precis när fiendens hugg kommer. En strålande lösning som gör spelet mer tillgängligt även för folk som inte gillar att sätta sig in i riktigt bökiga stridssystem. Den som vill kan sätta sig in i stridssystemet och verkligen lära sig alla typer av attacker, men i ärlighetens namn går det faktiskt precis lika bra att bara veva på vilket leder till att jag snabbt vinner mina första strider i Heavenly Sword.

Fightandet är vad Heavenly Sword handlar om och Ninja Theory har verkligen försökt skapa ett fräscht system. Tyvärr är jag ytterst kräsen av mig vad det kommer till västerländska slagsmål och även om jag gillar spel som God of War och ser fram emot Too Human, så ligger de långt efter japanska motsvarigheter som Dynasty Warriors eller Ninja Gaiden ifråga om rent speldjup. Här utgör Heavenly Sword inget undantag och känslan av att det finns en väldans massa innehåll som inte behövs hänger kvar när jag utan att någonsin dö klarar bana efter bana bara genom att hamra på knapparna.

Visst, jag blir väl något bättre hela tiden, men det finns inget som uppmuntrar mig att göra bättre ifrån mig eftersom jag nu kan klara allt ändå. Jämför med exempelvis Ninja Gaiden där man verkligen var tvungen att lära sig viktiga slagkombinationer och avancerade blockeringar för att ha en chans att överleva. Sistnämnda styrks lite extra av fiendens artificiella intelligens. För trots att man är omringad av ett tiotal personer är det bara två-tre stycken som slåss medan resten passivt tittar på och hugger efter dig endast om du kommer för nära.

En fiffig grej är dock att alla fienders vapen följs av en ljuseffekt när de attackerar. Beroende på vilken färg de har, vet jag vilket motattack som måste göras varpå en animerad sekvens tar vid som visar när jag gör råbiff av min motståndare. Sistnämnda gäller inte minst de superattacker som finns där en mätare laddas upp i tre steg. Beroende på vilket av de tre stegen du nått gör du något som kallas "Superstilattack" (japp, Heavenly Sword är översatt till svenska) och dödar ögonblickligen din motståndare i blodigaste möjliga stil. Min personliga favorit är att låta Nariko bokstavligt talat klyva sin manlige motståndares... ska vi kalla det mojo... i två delar. Smärta är bara förnamnet.

Detta är en annons:

Själva stommen i spelet består annars av att man springer en bit genom fantastiskt snygga omgivningar inspirerade av ett antikt Kina, något som understryks lite extra av musik som är som hämtad ur valfri kinarestaurant. Därpå dyker fiender upp och en strid tar vid med ytterligare fiender som ansluter, klättrandes fram ur omgivningarna. Sedan alla besegrats blir det återigen en liten löptur innan en ny strid tar vid. Efter så gott som varje större strid för man för övrigt återigen fullt av energi, vilket visserligen gör att man slipper leta efter liv men tär samtidigt lite på svårighetsgraden.

Ett enkelt upplägg som skulle ha känts repetitivt om nu inte det vore för att varje bana brytas av för lite minispel. Vid ett tillfälle var en dörr låst, med en tydlig gonggong skinande strax till höger om den. Av oklar anledning kan man inte ta sitt vapen och bara piska till den, utan måste klättra upp på en avsats längre bak och kasta sköldar på den. Haken är bara att sköldarna inte når den direkt utan måste kastas mot en stor staty för att förhoppningsvis lyckas valla den mot sitt mål. Sedan man kastat sitt objekt för man med hjälp av den rörelsekänsliga handkontrollen sedan lotsa skölden mot sitt mål. Ingen klockren lösning, men det tillför ändå variation vilket är positivt.

Det här med den rörelsekänsliga handkontrollen är annars något som även används inom själva fightandet där man gör luftkombinationer genom att snabbt lyfta handkontrollen sedan man slagit sin motståndare upp i luften. Här känns det tyvärr malplacerat och som en nödlösning. Fighting är alltför precist för att fungera väl med rörelsekänslig handkontroll och mycket riktigt missar man ibland att följa upp en luftkombination för att handkontrollen helt enkelt inte svarar lika bra som det hade gjort med ett vanligt knapptryck a'la Ninja Gaiden.

Efter att ha slagit min väg fram, kastat sköldar, sparkat sönder bråte och slagits lite mer är jag till slut framme i den arena som visades på de första bilderna som släpptes från spelet. Där vankas bossfight mot en skurk som kallar sig "Räven" bland en massa uppdukade bord. Räven vill dock inte slåss från start utan låter sina hejdukar gå ned för att göra upp med dig. Bråte, bord och mat flyger snart i luften medan man piskar allt som rör sig innan Räven själv bestämmer sig för att delta.

Räven behöver klart mer stryk än övriga kämpar och delar även ut mer stryk. När han fått precis lagom med pisk tar ett minispel vid för att på det sättet utdela det dödande hugget. Det fungerar inte riktigt lika bra som i God of War eftersom det så ofta blir för komplicerat, men dels också för att man efter varje missat försök får göra om exakt samma sak i striden igen. Hur troligt känns det att en lirare som Räven ska gå på exakt samma attack tre-fyra gånger där man springer på väggar, kastar honom och har sig i luften. Knapptryckandet gör dessutom att man inte riktigt hinner se vad som gör på skärmen. Rätt vad det är har Räven dött och man har knappt hunnit se hur man egentligen tog kol på honom.

Så långt allt väl, för trots några smärre plumpar är Heavenly Sword genomarbetat och välgjort. Ingenting har lämnats åt slumpen och det som känns mest oroande är bristen på svårighetsgrad. Ändå har vi det kanske mest spektakulära med spelet kvar, nämligen det grafiska. Heavenly Sword är nämligen otroligt läckert, både designmässigt och tekniskt. Tack vare att spelet är helt linjärt har Ninja Theory kunnat kräma på med hiskeliga effekter runt banorna och därför finns vrålande vattenfall, otroliga bergsformationer, typiskt kinesiska kåkar och lummiga träd i en aldrig sinande ström. Undantaget är vid större strider som nästan alltid hålls på grafiskt mer sparsmakade områden för att spara processorkraft.

Det enda tekniska bekymret är bilduppdateringen som i den version vi har är långt ifrån perfekt. Här finns mycket jobb kvar att göra men förhoppningsvis ska Ninja Theory hinna råda bot på allt innan spelet släpps. I så fall skulle spelet vara det snyggaste hittills till Playstation 3 som äntligen börjar visa lite av sin potential på området grafisk excellens.

Heavenly SwordHeavenly SwordHeavenly SwordHeavenly Sword
Heavenly SwordHeavenly SwordHeavenly SwordHeavenly Sword
Heavenly SwordHeavenly SwordHeavenly SwordHeavenly Sword

Relaterade texter

Heavenly SwordScore

Heavenly Sword

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Jonas har försvarat det himmelska svärdet mot en ilsken diktator i Ninja Theorys Heavenly Sword...

9
Heavenly Sword-film kommer i september

Heavenly Sword-film kommer i september

NYHET. Skrivet av Carl Brännström

Heavenly Sword är tillbaka den 2 september, den här gången i form av en animerad långfilm. Handlingen är trogen sin förlaga och kretsar kring krigaren Norikos kamp mot den onde kung Bohan och hans smutsiga lakejer. Anna Torv (Fringe) gör rösten åt Noriko medan Alfred Molina (Spider-Man 2) får agera skurkröst. Filmen släpps på Blu-ray, DVD och via digital distribution och nedan ser du filmens box a...

4
Film baserad på Heavenly Sword på väg

Film baserad på Heavenly Sword på väg

NYHET. Skrivet av Oliver Thulin

Förut idag kunde vi rapportera att Sonys populära maskotar Ratchet och Clank skulle göra filmdebut år 2015. Det verkar som att även Heavenly Sword, Ninja Theorys...

Heavenly Sword

Heavenly Sword

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Jonas Mäki

Gamereactors Jonas Mäki har provat på livet som hårdsparkande rödhätta i Ninja Theorys kommande Heavenly Sword, och han är inte besviken



Loading next content