Wildstar ser ut att bli ett av nästa års största PC-titlar. MMO-genren är en otroligt svår marknad att värva spelare i, eftersom det redan finns så många fantastiska spel att välja mellan. Så, vad har Wildstar som inget av de andra spelen i genren har? Det första som slår mig är hur otroligt stilistiskt allt är. På många sätt är det lite som en blandning av Ratchet & Clank och Disney.
Som med andra spel i MMO-träsket väljer du vilken sida du vill tillhöra. Alternativen står mellan Dominion och The Exiles. The Dominion har mindre frihet för sina medborgare, men brottsligheten är mycket lägre och de har bättre teknik och övervakning. The Exiles är idealister. De har mycket större medborgarfrihet, men med friheten kommer också fler brott på grund av mindre tillsyn. Varje sida har kort sagt sina fördelar och nackdelar och kan enklast beskrivas som "ond" och "god." De flesta kommer att se The Exiles som "bra", medan The Dominion är de "onda" i spelet - även om det är lite som Horde och Alliance i Warcraft-universumet.
Handlingen i Wildstar kretsar kring planeten Nexus, en planet som för länge sedan beboddes av en ras av mycket avancerade och intelligenta varelser. Den teknik som finns belägen där är något som både The Exiles och The Dominion vill ha total kontroll över och det är just där äventyret tar sin början. Du väljer mellan åtta olika raser och sex olika klasser. Raserna är Cassian, Draken, Mechari, Chua, folk, Granok, Aurin och Mordesh medan klasserna är Warrior, Esper, Stalker, Spellslinger, Medic och Engineer. Flera klasser kan både läka och fungera som en tank. Det är där spänningen i spelet ligger - du väljer själv vad du vill fokusera på. Precis som i andra onlinerollspel av denna typ har du inte har tillgång till samtliga egenskaper på samma gång utan är tvungen att välja de få egenskaper som du tror passar det du önskar att göra.
Det coolaste är att alla attacker sker i realtid. När jag säger i realtid, menar jag att du faktiskt måste anstränga dig för att skjuta fienden genom att sikta rätt. För det gör fienderna; börjar de att attackera dig måste du undvika att ta skada. I början är det ganska lätt att undvika kulorna om du slåss mot ensamma motståndare, men allt eftersom du avancerar i äventyret kan det bli ganska hektiskt och det blir viktigt att du lär dig att hoppa undan, då du annars avlider, snabbt. Det sätt som striderna är utformade på gör att Wildstar mer framstår som ett actionäventyr i stället för ett rollspel. Stridssystemet kräver verkligen att du är aktiv hela tiden. Mycket spännande för ett MMO - jag gillar det.
Carbine Studios har tillbringat mycket tid på actiondelen, men de har tillbringat likväl många timmar på att hålla dig sysselsatt utanför fajtringen. Väljer du att leka upptäcktsresande och hittar specifika platser på kartan får du extra erfarenhetspoäng och kanske till och med ett litet föremål som du kan använda. Jag har tyvärr inte spenderat så mycket tid med spelet ännu för att helt se allt, så det ska bli otroligt kul att faktiskt få utforska kartan närmare.
Du kommer dessutom att kunna skapa ditt eget hus där du kan bjuda in vänner och det kommer att finnas gott om PvP och slutspelsinnehåll, utlovar Carbine. Allt som allt, från det lilla jag har kunnat se, är detta en oslipad diamant som blir mer och mer klar för varje uppdatering som görs av utvecklarna. Jag hoppas verkligen att de lyckas leverera allt de lovar och att MMO-fans tar emot spelet med öppna armar. För detta kan bli något alldeles speciellt.