Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Far Cry 2

Far Cry 2

Jack är borta, söderhavsön är borta, experimenten, vapnen och monstren är borta. Ubisoft har kastat bort allt som gjorde Far Cry till Far Cry och börjar på ny kula i uppföljaren till Cryteks bästsäljande actionklassiker...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Varför heter Far Cry 2 Far Cry 2? Frågan är helt klart befogad. Huvudpersonen är ny, spelvärlden är ny, fienderna är helt nya, handlingen är helt ny, vapnen är helt nya liksom spelmotorn, upplägget, spelstrukturen och spelets övergripande estetik. Det enda som knyter an till det första spelet är perspektivet i vilket man kommer att bevittna den brännheta slakt som Ubisoft kommer att erbjuda. Det kunde lika gärna ha hetat något annat. African Megamurderer 2000®, Savanna Slaughter™ eller Dead Heat. Typ. Tre passande namn på Far Cry 2. Tycker jag.

Orsaken till varför Far Cry 2 heter som det heter, utan att ha någonting att göra med det första spelet är såklart stålar. Ubisoft vill casha in, och Cryteks debutskjutare är redan en inarbetad klassiker som alla gillade (alla utom Petter Mårtensson). Förra veckan fick Gamereactor chansen att testspela Far Cry 2, och här kommer några färska intryck.

Far Cry 2 är uppbyggt på samma sätt som Crysis, i mångt och mycket. Som gvetvis till viss del var konstruerat på samma sätt som Far Cry fast med lite större frihet att själv välja spelstil. Snabb och tyst, långsam och dryg, rask och dödlig, högljudd och arg. I Crysis valde spelaren själv och den sandlåda som Crytek erbjöd var ruskigt beroendeframkallande. Efter Far Cry gick utvecklarna Crytek vidare. Ubisoft ägde rätten till spelnamnet och Crytek var trötta på superstereotypa semesterfiraren Jack Carver.

Crysis satte en ny standard för genren såväl grafiskt som beträffande friheten i upplägget, och att Ubisoft nu försöker överträffa Crysis - råder det inga som helst tvivel om. I Far Cry 2 ligger fokusen på valfrihet, precis som väntat. Spelaren väljer helt själv om han vill smyga in i varje enskild by och försiktigt kniva ihjäl legoknektarna som utgör det huvudsakliga motståndet, eller om han vill störta in med raketsprutan i högsta hugg.

Detta är en annons:

Under Ubidays 08 fick vi chansen att testspela ett kapitel i Far Cry 2 där vi bland annat ombads invadera en afrikansk by. Vi testade fyra olika tillvägagångssätt och imponerades över hur flexibelt Far Cry 2 är och den artificiella intelligens som Ubisoft konstruerat. På vårt första försök smög vi in nattetid (ja, Far Cry 2 har en riktig dygnscykel) och tog ut fienderna så tyst vi kunde. Detta anfall slutade i lite av en katastrof då vi misslyckades med att förbli osedda, men fiendesoldaterna reagerade på allt vi gjorde och erbjöd mycket motstånd.

Andra försöket brakade vi in i byn mitt på blanka dagen, sittandes i en kulspruteutrustad militärjeep, hoppade ur efter att ha kört sönder ett par hyddor och började skjuta för allt vad kjoltygen höll för. Far Cry 2 är svårt, fienderna är smarta och det ballar snabbt ur då man väl satt fingret på avtryckaren. Det är extremt häftigt att bevittna hur snabbt miljön tar eld (i Afrika är allt stekhett, och brinner som fnöske) och hur snygga explosionerna är.

Under äventyret i Far Cry 2 stöter man regelbundet på datorstyrda karaktärer i foprm av frilansande legosoldater och annat patrask. Dessa kan man, i små rollspelsdoftande minimoment, antingen bli polare med - eller ignorera. Vi blev vän med en kille vid namn Walter under vår testspelning, och efter ett par misslyckade försök att inta byn (i stycket ovan) kom en skjutglad Walter till undsättning och bemannade den stativmonterade kulsprutan.

Enligt Ubisofts ska det finnas flera olika gäng i spelet. Fraktioner. Olika delar av en korrumperad armé som alla jobbar för egen vinning. Som spelare kommer man att kunna välja vilka man vill alliera sig med, de onda eller goda grabbarna. Tydligen kommer spelet att förändras ganska radikalt beroende på vilken väg man tar. Detta har vi dock inte sett speciellt mycket av alls, och på förhand låter det lite som glorifierat PR-snack om en spelmässig gimmick-petitess.

Detta är en annons:

Flera av er har frågat samma sak sedan Far Cry 2 först visades upp. "Kommer det att bli snyggare än Crysis?". Vi vet inte... ännu. Den biten som visades på på Ubidays förra veckan var supersnygg, men inte snyggare än Crysis, nej. Ubisofts har utvecklat en egen spelmotor och fyllt den med mängder av grafiskt godis, men just nu når den inte upp till Crysis-nivå, tyvärr.

Det är dock oerhört coolt att exempelvis fjutta på det snustorra höggräset och se hur ett helt fält snabbt fattar eld, se hur lågorna sträcker sig mot den tokheta skyn och gör luften sådär darrigt svinhet. Lika läckert är det att skjuta propellerraketer eller kasta granater och se hur allt bråte sprutar högt upp i luften av de idiotsnygga explosionerna. Far Cry 2 innehåller en gigantisk spelvärld utan laddningstider, och grafiken är jätteläcker.

Jag tycker dock fortfarande inte att miljövalet är särskilt bra, tyvärr. Visst, söderhavs-grejen har vi sett i ett flertal spel nu och det kanske är bra att Ubisofts skippade Cryteks soldränkta paradisö, men ändå. Afrika är brunt... brunt, brunt, brunt och brunt och trots coola djur, het luft och sprängsugna hyddor, är det ett ganska tråkigt ställe att semestra på. Just nu ser det ut som att själva spelet blir allt annat än tråkigt dock, och våra förhoppningar på Far Cry 2 fortsätter att vara höga.

Far Cry 2Far Cry 2Far Cry 2Far Cry 2
Far Cry 2Far Cry 2Far Cry 2Far Cry 2
Far Cry 2Far Cry 2Far Cry 2Far Cry 2

Relaterade texter

Far Cry 2Score

Far Cry 2

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Playstation 3- och Xbox 360-versionerna av Far Cry 2 lider av sämre grafik, ännu dummare fiender och ett idiotiskt sparsystem. Petter Hegevall har malaria i hela kroppen men har lyckats skriva en separat recension om konsolversionerna...

Far Cry 2Score

Far Cry 2

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Efter närmare 18 timmar tillsammans med PC-versionen av årets kanske mest efterlängtade actionspel är redaktionens mest skjutglade pang-pang-torsk redo att säga vad han tycker...

1
Jack Carver är The Jackal i Far Cry 2

Jack Carver är The Jackal i Far Cry 2

NYHET. Skrivet av Patrik Severin

En ganska långtgående spekulation bland spelarna är att skurken The Jackal var protagonisten Jack Carver från det första spelet. Det har nu officiellt blivit bekräftat av...



Loading next content