Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Crysis Warhead

Crysis Warhead

Vad passar bäst när solen är som mest avlägsen än att stänga ute omvärlden, skicka sambon till svärföräldrarna och dra på sig en ultratajt nanodräkt igen? Crysis Warhead kommer till din PC till höst, fullpackad med mer av allt, inklusive en huvudrollsinnehavare vid namn Psycho och ett systemkrav vid namn lägre.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vackrare än livet självt. Våldsammare än Charles Manson på steroid-diet. Bättre än faktiskt det mesta du kan hitta, över sex månader efter att spelets släpptes. Att sammanfatta Crysis i några få ord är inte så svårt när man tänker efter, för visst var det ändå så att om man bara tog sig förbi de grafikkortssmältande systemkraven till Cryteks senaste actionrökare så fann man där inte bara en ultrasnygg våldsfest utan även grym spelbarhet och en hel del nytänkande i en genre som ofta står och stampar. Livsfarliga koreaner och slemdrypande aliens fick om vart annat CryEngine 2-smisk så det stank om det. Inte så konstigt att GR:s eminenta überboss Petter Hegevall drämde till med tio av tio när han hade nöjet att recensera det.

Nu är det alltså dags igen. Eller ja, inte riktigt. Crysis Warhead bygger förvisso helt och hållet på den historia du sköt dig igenom i det första spelet, men den här gången dumpar du Nomad, ditt alter-ego i Crysis, och ikläder dig istället rollen som Nomads vapenbroder Sergeant Michael Sykes. Sykes känns vid det mycket välklingande och förhoppningsvis talande smeknamnet Psycho, och det är hans historia som du spelar dig igenom. Som ni kanske minns så dök Psycho upp i Crysis i början och slutet av enspelarkampanjen, så tiotusenkronors-frågan är alltså vad sjutton psykfallet sysselsatte sig med under tiden du sprang omkring i djungeln och kämpade mot myggbett, brännässlor och en och annan arg asiat.

Det visar sig att Psycho inte ville vara sämre än sina Delta Force-kollegor och hade det minst lika skjutglatt på sitt håll. Just vårt nya alter ego's namn kan agera som guide till vad Crytek vill göra med Warhead, då det uttalats en önskan om att ge dig i sanning "mer av allt". Förvisso kommer Psycho dana i grunden samma arsenal som Nomad hade, men det kommer också finnas nya vapen att svinga (tanken på den nya automatkarbinen som kan dubbelbäras får det att vattnas i munnen på vilken action-nörd som helst... mmm). Nya fordon kommer också finnas att tillgå, allt detta för att du i minst lika stor utsträckning som tidigare ska kunna attackera de olika uppdragen på precis det sätt du vill göra det på.

Warhead kommer också ha fler möjligheter till ren och skär förstörelse och skapande av härligt kaos. Visst, många av uppdragen kommer bygga på att du utnyttjar din nanodräkts olika möjligheter till kamouflage och diverse andra goa superkrafter, men är du den snabbskjutande typen ska det vara ett minst lika tilltalande alternativ att bara panga sig igenom banorna på ren råstyrka. Troligen blir det än roligare än Crysis då vapnen i föregångaren ibland kunde vara lite mjäkiga och inte gav den där riktiga rekylkicken i axeln som man ju faktiskt är ute efter. Låt oss hoppas att Pyscho vet hur ett pumphagel ska... pumpas.

Detta är en annons:

Kanske är den mest välkomna nyheten i sammanhanget ändå att Cryteks Budapest-studio, som fått uppdraget att utveckla Crysis Warhead, har getts strikta order att optimera CryEngine 2 så mycket det bara går. Gamers världen över drömde mardrömmar om de närmast ohyggliga systemkrav som Crysis krävde av din dator, och det verkar som om Crytek tagit åt sig av kritiken. Systemkraven ska ner och därmed basta! Det första beviset på att man faktiskt har lyckats är att Warhead inte kräver att du nyttjar Vista och DirectX 10 för att få ut det bästa av spelet. Hela kalaset utvecklas med DirectX 9 i åtanke vilket skänker hopp åt åtskilliga Crytek-fans därute som ännu inte kunnat åtnjuta Crysis i full effekt.

Vad sedan de exakta systemkraven kommer hamna på är det ingen som vet i nuläget. Crytek har istället för hårdfakta nämnt hur mycket den dator som spelet utvecklas för har kostat i dollar, vilket egentligen säger ganska lite om de faktiska kraven. Vad som står klart är i alla fall att man gör sitt yttersta att nå ut till en bredare publik än vad som fanns tillgänglig när Crysis släpptes. Man har dessutom inte velat ge några konkreta svar på huruvida Warhead är det sista PC-exklusiva spelet som studion hostar ur sig. Troligen kommer försäljningssiffror och det allmänna mottagandet styra det hela men en kvalificerad gissning är att Warhead, som så många andra spel, är det sista studion gör enbart för PC.

Ett annat välkommet tillskott till Crysis-familjen är den utvecklade AI som Koreaner och i huvudsak aliens begåvats med. Återkommande kritik mot Crysis var att fienderna tog lite för lång tid på sig i beslutsfattandet, vilket gjorde att dom uppfattades som aningen slöa. Det här ska ha finputsas på in absurdum, enligt Crytek, så förvänta er ingenting gratis från koreanskt eller utomjordiskt håll i Warhead. Ni ska i och för sig inte förvänta er något gratis från aliens i verkliga livet heller, dom är ena sluga rackare dom där utomjordingarna.

Det finns egentligen inte mycket som talar emot att Crysis Warhead kommer bli ett riktigt bra spel. Kanske till och med bättre än sin suveräna föregångare. Det enda egentliga "felet" Vi på betastadiet kan hitta är att det egentligen inte bjuds på så mycket nytt utan istället en riktigt fet uppgradering av ett redan bra spel. Det är inte en expansion vi pratar om, men heller inte ett i grund och botten nytt spel. Det är en historia som berättas ur ett annat perspektiv. Men så länge berättelsen är lika hänförande som den förra, berättarmedlen är fullproppade med blixtar och dunder av sällan skådat slag och den ultrasnygga ytan bibehålls är det inte alls fy skam. Snarare tvärtom.

Detta är en annons:
Crysis WarheadCrysis WarheadCrysis WarheadCrysis Warhead
Crysis WarheadCrysis WarheadCrysis WarheadCrysis Warhead
Crysis WarheadCrysis WarheadCrysis WarheadCrysis Warhead

Relaterade texter

Crysis WarheadScore

Crysis Warhead

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Crytek låter oss se kriget i Söderhavet från ett annat perspektiv, i en svulstig parallellstory. Denna gång iklädd rollen som den våldsbringande knäppgöken Michael "Psycho" Sykes...

Nya Crysis Warhead-bilder

Nya Crysis Warhead-bilder

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Här är tio nya bilder från Crytecks kommande Crysis Warhead som fyller i diverse luckor i Crysis-historien genom att berätta en annan story parallellt med den första (och lite till)

Crysis Warhead

Crysis Warhead

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Marcus Löfström

Vad passar bäst när solen är som mest avlägsen än att stänga ute omvärlden, skicka sambon till svärföräldrarna och dra på sig en ultratajt nanodräkt igen?



Loading next content