Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Resident Evil 5

Resident Evil 5

Capcom leverar ännu en god dos panik i nästa års största skräckspel. Gamereactor gör upp med sina mardrömmar och tar en titt på vad vi kan vänta oss

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vi har varit ensamma i mörkret flera gånger, krypit genom blodiga tunnlar under Silent Hills gator och skrikit oss hesa när bleka småflickor i röda klänningar jagat oss genom eld. Nästa år är det dags igen, men den här gången kommer vi göra det kisande i starkt solsken. Resident Evil 5 tar det där primala, rädslan för mörker, och lyfter fram det i ljuset.

"Vi ville hitta ett nytt sätt att uttrycka skräck. Men det är inte bara ljuset som är det nya temat, snarare samspelet mellan ljus och mörker. Där det finns ljus finns det automatiskt också skuggor. Och när man går från ljus till mörker behöver ögonen en stund att anpassa sig till de nya förhållandena..." - så uttryckte sig Masachika Kawata, en av ett spelets producenter, när Gamereactors Love Bolin träffade honom i New York för några månader sedan. Och visst har han en poäng. Jag känner mig nästan mer illa till mods när jag tittar på de ljusa skärmdumparna från Resident Evil 5 än från mörkret i Silent Hill: Homecoming. Det känns ovant och obekvämt på något sätt.

Något som har stått klart sedan utannonseringen för över ett år sedan är att Resident Evil 5 påminner väldigt mycket om den fjärde delen i spelserien, något som absolut inte är negativt. Det första spelet i serien, det på den tiden banbrytande Resident Evil, är idag mer eller mindre ospelbart på grund av den extremt stela kontrollen och de irriterande och fasta kameravinklarna. Resident Evil 4 gjorde ett kvantumhopp och levererade en spelkontroll som jag, med kanske lite väl romantiska minnen kring det spelet, minns som nära nog perfekt. Resident Evil 5 verkar inte ta riktigt lika stora kliv i evolutionen, men det är knappast något som behövs för att det ska bli ett riktigt bra spel.

På samma sätt ser Resident Evil 5 ut att fokusera den större delen av sin skräck på den panik man enbart kan känna när man blir anfallen av en hord av zombier. Att man dessutom tvingas se dem i fullt dagsljus gör ju knappast saken bättre. Capcom passade under E3 på att avslöja att man den här gången kommer kunna spela genom kampanjen med en kompis, så helt utelämnad lär man inte känna sig när ett par hundra infekterade bybor försöker äta sin väg genom väggarna. Den ena spelaren tar på sig rollen som huvudpersonen Chris Redfield, medan den andra får vara specialagenten Sheva.

Detta är en annons:

Den enda risken är väl att Sheva kommer sno åt sig hela showen, då hon ser grymt mycket mer spännande ut än Chris Redfield. Redfield har tuffat till sig en hel del sedan Resident Evil: Code Veronica (hans väldigt moderiktiga och manliga skäggstubb, enbart utmanat av Gamereactors chefredaktörs dito, hjälper till) och har skaffat sig en vettig frisyr, men han ser fortfarande ganska tråkig ut. Jag saknar dessutom Leon Kennedys jacka och poppiga hår från Resident Evil 4. Men man kan väl inte få allt här i världen och förhoppningsvis kommer Redfields karaktär fram mer i det färdiga spelet än vad vi har fått se än så länge.

Resident Evil 5 är inte helt okontroversiellt och har redan fått stå ut med mycket kritik från de som anser att de koloniala vibbarna är lite väl framträdande i ett spel där en vit man går lös i afrikanska byar. Vi kan nog räkna med att det här är något som kommer lyftas fram ännu mer ju närmare spelet kommer sitt släppdatum. Capcom har dock varit noga med att poängtera att de man slåss mot inte är onda utan enbart offer, precis som de europeiska bybor man mötte i Resident Evil 4. Att placera ett spel i Afrika är inte helt okomplicerat, men förhoppningsvis kommer både Resident Evil 5 och Fallout 2 bevisa att det går utan att förfalla till kolonial romantik om den "mörka kontinenten".

In i det sista hoppades vi på att vi skulle få spela som Chris Redfield och Sheva i år, men tyvärr får vi vänta tills i mars 2009, passande nog fredagen den 13:e. Det ger Capcom lite mer tid att slipa på den artificiella intelligensen så den blir än skarpare och smartare och ger oss spelare mer tid att skrämma upp oss själva i förväg.

Efter att ha blivit så besviken på Alone in the Dark att jag och mina kompisar döpte om det till "Alone with the Dork" lovade jag mig själv att aldrig se fram mot ett spel igen. Men Resident Evil 5 är ett undantag. Om det blir hälften så lyckat som Resident Evil 4 kommer det bli fruktansvärt bra och nästan plågsamt skräckinjagande och panikframkallande att spela. Nästa vår lär jag inte bara vara nervös när solen har gått ner utan även skrämmas av vanligt, hederligt solljus.

Detta är en annons:
Resident Evil 5Resident Evil 5Resident Evil 5Resident Evil 5
Resident Evil 5Resident Evil 5Resident Evil 5Resident Evil 5
Resident Evil 5Resident Evil 5Resident Evil 5Resident Evil 5

Relaterade texter

Resident Evil 5Score

Resident Evil 5

RECENSION. Skrivet av Mattias Hegerius

Bortsett från ett något svalt mottagande är det mer än bara klimatet som hettar till när Capcom sprider sin epedemi vidare

Co-op... Kung eller anus?

Co-op... Kung eller anus?

ARTIKEL. Skrivet av Marie Liljegren

Jag sitter och sorterar och fixar i min spelhylla och mina händer slutar upp med dammandet när spelet som vilar i dom väcker minnen och en hel del saknad. Resident Evil 5...



Loading next content