Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Mortal Kombat vs DC Universe

Mortal Kombat vs DC Universe

Ett barnvänligt Mortal Kombat med en bajsnödig Superman och animationer från helvetet? Kan det vara något? Nej tack säger en mer än måttligt irriterad Petter Hegevall

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Mortal Kombat som långlivat varumärke borgar inte direkt för kvalitet. Har väl egentligen aldrig gjort, även om Mortal Kombat 2 faktiskt var ett förbannat roligt fightingspel. De senaste åtta åren har serien gått och blivit något av det sämsta som spelvärlden har att erbjuda, kan man väl säga.

Men så lovade Midway bot och bättring. Mortal Kombat skulle göras om från grunden, stora summor dollars skulle satsas och Ed Boons gamla käpphästar skulle få möta nytt motstånd. DC Comics sade ja. Kontrakt skrevs, och för ett drygt år sedan fick vi reda på att nästa Mortal Kombat-spel skulle bli en lyxig cross-over i klass med Marvel vs Capcom eller Capcom vs SNK.

Trots en tokful första trailer växte ändå förhoppningarna hos mig. Åtminstone lite. Och efter mitt extremkvicka smygtest på Games Convention 08 var jag inte längre säker på att Mortal Kombat vs DC Universe skulle suga. I alla fall inte hårt.

Men ja... efter tre timmar tillsammans med previewkoden av det här spelet har jag nu ändrat mig. Om inte en hel bunt fantastiska mirakel sker de närmaste veckorna (som att hela spelmotorn görs om och all grafik designas och renderas på nytt) kommer Mortal Kombat vs DC Universe att suga något så fruktansvärt mega-hårt att din konsol kommer att brinna upp i ren desperation. Typ.

Detta är en annons:

Mortal Kombat vs DC Universe är såhär på förhand hemskt. Hemskt. Jag vet att jag bör hålla någon slags objektivitet i den här texten eftersom det är ett "beta-test" och absolut ingen recension (den kommer i november-numret av Gamereactor) men det går liksom inte. För vad ska jag säga? Du har redan begripit vad det handlar om, samma gamla trötta fighting som Mortal Kombat-spelen alltid bjudit på, fast sämre än någonsin.

Vad är nytt då? Det kan jag väl åtminstone kosta på mig att gå igenom? Jajjebox. Here goes:

Rage Meter är nytt. Man har en rage-mätare under sin livmätare som laddas upp ju mer slag man blockar eller stryk man delar ut. Vid full mätare kan man med hjälp av axelknapparna aktivera ursinnet och får då under sex sekunder chans att skada sin motståndare så mycket som det bara går. Rage Meter känns på förhand som det enda nytillskottet till det gamla spelsystemet som faktiskt fungerar hyfsat... de andra är rena mardrömmen.

Freefall Kombat är något av det mest meningslösa jag sett i ett fightingspel, någonsin. Om man slår sin motståndare mot en vägg med ett hårt slag går väggen sönder och man (likt i Dead or Alive-spelen) trillar 100 meter rakt ned till en annan plattform (där man fortsätter sin fight). På vägen ned har Midway designat ett system som heter Freefall Kombat där man ska trycka på knappar i följd för att piska sin motståndare.

Detta är en annons:

Om den andra då trycker på samma knapp vid samma tillfälle vänder man sig i luften och får övertaget i luftfighten. Den som har övertaget när man landar skadas inte medan den som ligger underst skadas av landningen och skapar en liten krater i marken. Låter det spännande? Det är det inte, inte alls. Faktum är att Freefall är så korkat utformat att jag nästan får hjärnblödning då det alltid slutar med att båda två som spelar bara sitter och hamrar som galningar för att inte bli den som landar med ryggen mot marken när fallet väl är över.

En annan nyhet är Klose Kombat. Detta system startar när man hamnar i "klinch" med sin motståndare varpå kameran zoomar in på kämparna och ett slags hysteriskt minispel startar. Detta påminner om Dance Dance Revolution beträffande det spelmekaniska då man ska träffa de knappar som i rask takt dyker upp på skärmen bredvid ens kämpe. Gör man det så slår man sin motståndare gul och blå från nära håll. Gör man det inte står man mest där och ser handikappad ut. Vilket oftast är fallet för båda spelarna eftersom knapparna skrollar förbi i sådan pervers hastighet att det oftast är omöhligt att ens hinna uppfatta vad som händer.

Nej, jag gillar verkligen inte det jag hittills spelat av Mortal Kombat vs DC Universe. För när Midway nu också tagit bort merparten av all "gore" som under de senaste åren trots att inneburit allt det begränsade underhållningsvärde som spelen innehållit, känns det som att det knappt finns något kvar här att glädjas över. Spelsystemet är sinnessjukt föråldrat och grafiken påminner om ett Playstation 2-spel med urkass belysning och animationer direkt från helvetet.

Visst, Midway har ett par veckor till på sig och kanske kan rädda Mortal Kombat vs DC Universe från ett totalt magplask... men jag tror i ärlighetens namn inte det. Inte för en sekund.

HQ
Mortal Kombat vs DC UniverseMortal Kombat vs DC UniverseMortal Kombat vs DC UniverseMortal Kombat vs DC Universe
Mortal Kombat vs DC UniverseMortal Kombat vs DC UniverseMortal Kombat vs DC UniverseMortal Kombat vs DC Universe
Mortal Kombat vs DC UniverseMortal Kombat vs DC UniverseMortal Kombat vs DC UniverseMortal Kombat vs DC Universe
Mortal Kombat vs DC UniverseMortal Kombat vs DC UniverseMortal Kombat vs DC UniverseMortal Kombat vs DC Universe

Relaterade texter

9
Mortal Kombat vs DC UniverseScore

Mortal Kombat vs DC Universe

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Raiden ger Batman en redig käftsmäll och i soffan sitter chefredaktör Hegevall och skrattar så svetten lackar. Detta är årets överlägset sämsta fightingspel...

Mortal Kombat vs DC Universe

Mortal Kombat vs DC Universe

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Petter Hegevall

Ett barnvänligt Mortal Kombat med en bajsnödig Superman och animationer från helvetet? Kan det vara något? Nej tack säger en mer än måttligt irriterad Petter Hegevall



Loading next content