Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Ninja Blade

Ninja Blade

Sophie har bekantat sig med en ny ninja i bajsbruna kläder. I ett hårdnackat Tokyo ska Ken skipa rättvisa, kosta vad det kosta vill

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Japanska spelutvecklare är riktiga hejare på att skapa riktigt svettiga actionspel. Capcom har gett oss Devil May Cry-spelen, Tecmo har bidragit med Ninja Gaiden-liren och Q Entertainment har levererat Nintey-Nine Nights. Några gemensamma nämnare har varit att spelen har varit lätta att vila ögonen på, fullständigt fullproppade av fiender och erbjudit blod och fetös på löpande band.

En något mindre japansk utvecklarstudio som har bidragit med några spel inom den japanska actionsspelsgenren är From Software. Förvisso är studion mest känd för spelserierna Armored Core och Tenchu, men även den avsevärt smalare spelserien Otogi har också gett From Software lite cred. Otogi var, precis som Devil May Cry- och Ninja Gaiden-spelen, ett actionspel där fetös och svulstiga kombinationer premierades. From Software verkar ha fått en blodad tand efter hjälten Raikous äventyr i Otogi-spelen, och dammar åter igen av en hederlig japansk klyscha; Den hämnande ninjan.

Ken heter han, precis som Barbies könlöse pojkvän. Där Barbies blonde pepsodentflinande kompis är stel och politiskt korrekt, är From Softwares Ken det motsatta. Med cohones som passar en ninja och en vapenarsenal som heter duga ämnar han att göra det som ingen annan klarar av - att utrota en enorm ondska.

Visst låter Ninja Blade som ett extremt klyschigt spel. Till och med speltiteln är klyschig, och inte helt överraskande är handlingen likaså. Ken och hans kumpaner blir förrådda av folk de trodde var deras egna, och där Kens ninjapolare går bet står han ensam och redo att visa de dubbelspelande före detta arbetskamraterna att man inte ska göra en ninja arg. Att han ställs inför en rad parasitinfekterade människor och djur gör jobbet lite svårare än vad som först var tänkt.

Detta är en annons:

Ninja Blade är ett snyggt och stämningsfullt spel, något som har blivit lite av ett kännetecken för From Software. Precis som Otogi och dess uppföljare är Ninja Blade ett spel som ser riktigt trevligt ut, oavsett om det rör sig om mellansekvenser eller in-game. Spelmässigt är Ninja Blade som vilket actionspel som helst med japanska rötter, och spelas i stort sätt likadant med massvis av vapen att välja bland, feta attacker och behändiga specialförmågor som gör äventyrandet något lättare.

From Software själva titulerar Ninja Blade som ett filmiskt actionäventyr. Just det där filmiska kan i praktiken endast betyda två saker. Antingen rör det sig om mellansekvensorgasm a'la Metal Gear Solid 4, eller ett filmiskt gameplay. I Ninja Blades fall rör det sig om det senare, då de gamla Shenmue-favoriterna dammas av igen. Japp, händelsespecifika kommandon, eller quick time events, har återuppstått!

Spelmekaniken i Ninja Blade växlar mellan gammalt hederligt slå-dem-på-käften och just dessa händelsespecifika kommandon. I introsekvensen kastar sig Ken ut från ett flygplan som panorerar över Shinjuku-distriktet i Tokyo, varpå du snabbt som ögat måste hänga med och trycka på den knapp som blixtrar förbi på TV:n för att hänga med i Kens vilda attacker mot överdimensionerande fladdermusbestar.

Om du misslyckas med att vara snabb nog, händer inget i testversionen vi spelat. Däremot förekommer de händelsespecifika kommandona även under bossfighter, där repressalierna inte låter vänta på sig om du slarvar med knapptryckningarna.

Detta är en annons:

När du sedan nått fast mark i form av golvet inuti en kontorsbyggnad, växlar spelet över till det något mer traditionella spelsättet. Ninja Blade påminner ganska mycket om Ninja Gaiden till spelsättet. Ken kan växla vapen på ett enkelt sätt, utföra dödliga kombinationsattacker och dessutom använda ninjutsu, vilket påminner och Hayabusas ninpo-attacker.

Att Ninja Blade är så pass likt Ninja Gaiden känns lite som ett strategiskt drag. Inte från From Software sett, utan från Microsofts håll. Ninja Blade kommer att släppas exklusivt till Xbox 360, och att Microsoft väljer att satsa på ett spel som lånar ganska ogenerat från Tecmos flaggskepp kan bero på att Microsoft är osäkra på Ninja Gaidens fortlevnad som spelserie. Kanske Microsoft resonerar att Ninja Blade kan fylla upp det tomrum som eventuellt kan komma att uppstå om Itagaki inte får möjligheter att styra upp en tredje del.

Hursomhelst ser Ninja Blade okej ut på förhand. Visst levererar liret en icke sinande ström av klyschor, och nog är det ogenerat likt andra spel i genren. Det känns dock som om Ninja Blade kommer att bli ett spel som inte kommer att överväldiga, men som helt klart kan ge några timmars underhållning för de ninjasugna Xbox 360-ägarna.

Ninja BladeNinja BladeNinja BladeNinja Blade
Ninja BladeNinja BladeNinja BladeNinja Blade
Ninja BladeNinja BladeNinja BladeNinja Blade
Ninja BladeNinja BladeNinja BladeNinja Blade
Ninja BladeNinja BladeNinja BladeNinja Blade

Relaterade texter

Ninja BladeScore

Ninja Blade

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Jonas Mäki har dragit på sig mördarpyjamasen och utkämpat spelhistoriens sannolikt hårdaste bossfighter. Och överlevt! Hör hans berättelser om alla upplevelser i Ninja Blade...

Ninja Blade

Ninja Blade

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Sophie Warnie de Humelghem

Sophie har bekantat sig med en ny ninja iförd bajsbrun japansk pyjamas. I ett hårdnackat Tokyo ska Ken skipa rättvisa, kosta vad det kosta vill...



Loading next content