Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Halo Wars

Halo Wars

Sagan om Master Chief och The Covenant blir strategispel i realtid. Elfving har spelat några banor och berättar om sitt tuffa schema som krigsherre på slagfältet...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Dumma civila får. Med armarna i vädret springer de omkring som mähän och förväntar sig att jag ska röja vägen för dem fram till evakueringsskyttlarna. Som om jag inte har tillräckligt mycket att tänka på. Jag förbättrar min bas, ska uppgradera mina försvarstorn till vertitabla tankkrossarmaskiner och dessutom se till att mitt infanteri använder granater, inte bara sina bössor på de Elites jag bestämt ska elimineras. Livet som krigsherre är inte lätt. Men väldigt underhållande.

Jag har just spelat genom en bana av Halo Wars, Ensemble Studios försök att göra strategi i realtid av den klassiska världen med alla dess ingredienser; Master Chief, the Covenant och en himla massa Warthogs. Och jag har fullt upp. Precis som i alla bra spel i denna genre är stressen ständigt närvarande och jag är spindeln i nätet som måste få helhetsbilden att stämma.

Halo Wars utannonserades på Microsofts X06-mässa (2006) för en entusiastisk publik. Det berättades om hur spelet skulle utspela sig 20 år innan händelserna i det första Halo. När det stod klart att Bungie inte skulle ha någon inblandning i spelet, förutom att försäkra att "Halo-känslan" fanns där, blev många dock lite oroliga. Skulle Halo Wars hålla i sömmarna, och skulle världen ens passa för ett realtidsstrategispel?

Det finns inga konstigheter i Halo Wars upplägg, utan det är klassiskt för genren; vi börjar med några trupper och eventuellt en bas och får några direktiv som ska utföras så smidigt och explosivt som möjligt. Baserna kan utrustas med baracker, kraftverk, försvarstorn, flygplatser med mera och resurserna kommer dels från "supply depots" i basen, dels direkt från marken på olika delar av kartan. Resursinsamlandet ska dock inte få alltför stort utrymme, utan enligt Ensemble Studios är det är själva striderna som är Halo Wars grundstomme.

Detta är en annons:

Under uppdragen kommer dessutom nya, frivilliga uppdrag att dyka upp. Känner man för att spränga tio av fiendens pansarfordon eller leta upp tillfångatagna polare är det bara att sätta igång. Under banorna samlar vi på oss poäng och de frivilliga uppdragen är ett måste om man vill nå de blankaste medaljerna.

I realtidsstrategispelens krigiska hetta är en smidig spelkontroll bland det absolut viktigaste. Är man mitt uppe i en avgörande attack som man planerat i evigheter, när stridsvagnarna väl rullar och kaoset börjar (och när fienden förstås alltid gör en överraskningsattack på ens försvars-försummade bas) måste det gå undan i knapptryckandet. Tangentbord och mus är fortfarande bäst på detta, det kommer vi inte ifrån. Men efter att ha testat Halo Wars är det tydligt hur mycket Ensemble Studios jobbat med att göra Xbox-kontrollen så smidig som möjligt.

Låt oss följa några av mina infanteristers livscykel, ur ett spelkontrollperspektiv. Först måste trupperna förstås tränas, så jag scrollar till min bas (eller trycker på vänster på styrkorset för att komma dit direkt) och trycker på min barrack med A-knappen. En ring av alternativ dyker upp och jag väljer att bygga tre trupper. När dessa väl är färdiga kan jag hålla in A och "rita" en cirkel kring dem, alternativt trycka på RB för att välja alla trupper som syns på skärmen. X används för förflyttning och attack. Y aktiverar en specialattack, i detta fallet lobbar mina killar granater på fienden, men dessa har en omladdningstid och kan inte användas hur ofta som helst.

Alla dessa manövrar tar ett tag att vänja sig med, men när väl alla knappar sitter i ryggmärgen (inte bokstavligen, aj), går det riktigt smidigt att utföra alla möjliga sorters uppgifter. Händer något akut på slagfältet finns en knapp på styrkorset för att omedelbart föras dit, vänstra bumperknappen väljer alla trupper samtidigt och så vidare. Det enda pilliga är att markera en specifik enhet när många andra trängs omkring den.

Detta är en annons:

Spelkontrollen verkar alltså vara oerhört putsad, och samma sak kan sägas om grafiken. Halo Wars är riktigt trevligt att titta på, när man väl har tid vill säga. Terrängen, enheterna och alla byggnader är detaljerade och väldesignade och att zooma in och se sina trupper marschera framåt mot fienden, eller se dem hjälpas åt i en större strid, är ett sant nöje. De banor jag har fått pröva har skiljt sig mycket från varandra och haft en särpräglad design. Gemensamt för dem är dock de olycksbådande lila färgklickarna hos fienden. Det hemska, hemska lila...

Halo Wars ser mycket lovande ut och kan säkerligen bli årets absoluta höjdpunkt för fans av realtidsstrategigenren. Ensemble har sagt att den största utmaningen med Halo Wars är att få Halo-fans att pröva på strategigenren och RTS-fans att spela ett Halo-spel. Utifrån vad jag har sett av Halo Wars räknar jag med ett "mission accomplished" för den utmaningen.

Halo WarsHalo WarsHalo WarsHalo Wars
Halo WarsHalo WarsHalo WarsHalo Wars
Halo WarsHalo WarsHalo WarsHalo Wars

Relaterade texter

Halo WarsScore

Halo Wars

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Master Chief och spartanerna går från förstapersonsaction till strategispel i realtid. Jonte Elfving har hårdtestat!

6
Kärleken till Halo Wars

Kärleken till Halo Wars

ARTIKEL. Skrivet av Kim Orremark

Kim har återuppväckt sin kärlek för det underskattade och bortglömda Halo Wars och har våta drömmar om uppföljaren som kommer senare i år

6
Halo Wars går nu att spela på Xbox One

Halo Wars går nu att spela på Xbox One

NYHET. Skrivet av Kim Orremark

Idag berättade Major Nelson att Halo Wars nu går att spela på Xbox One för alla preview-medlemmar. Både fysiska och digitala versioner ska fungera. När det väl blir...

Microsoft jobbar på ett nytt Halo Wars?

Microsoft jobbar på ett nytt Halo Wars?

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Många är vi som längtat, väntat, drömt och önskat oss en uppföljare på strategipärlan Halo Wars. På Twitter fick Xbox-bossen Phil Spencer nyligen frågan om Microsoft har...



Loading next content