Forza Horizon var inte perfekt. Men det var briljant. En urskön stilstudie i ombytlig, vidsträckt, utmanande och atmosfärisk arkadracing där den fenomenala körkänslan från Forza Motorsport blandats med tillräckliga mängder Project Gotham Racing. Horizon bjöd in icke-initierade spelare likväl som det attraherade bensinluktande motorsporttokar och breddade därmed målgruppen för Microsofts hyllade racingvärld. Att Turn 10 och Playground Games skulle visa upp Forza Horizon 2 till Xbox One under den gångna E3-mässan kände vi på förhand alla till, det vi däremot inte visste var att man denna gången valt att utveckla ett racingspel som är flera gånger större och flera gånger mer innehållsrikt än sin älskade föregångare.
Spelet äger som du redan vet rum i södra Europa den här gången. Musikfestivalen som Horizon kretsade kring har flyttat till Sydfrankrike där hela kalaset inleds varpå spelaren sen får besöka både Spanien och norra Italien. Spelvärlden är me4r än tre gånger större än den i föregångaren och Playground Games är stolta över den mängd miljövariation som klämts in i Horizon 2.
Under Gamereactors testsession på E3-golvet fick vi chansen att kryssa genom vingårdar i Sydfrankrike vidare mot Monaco, allt dränkt i strålande förmiddagssol och bakom ratten på nysläppta Lamborghini Huracán. Xbox One-versionen renderas i maskinens maxupplösning (1920x1080p) och skärmuppdateringen har låsts vid stadiga 30 bilder per sekund. Grafiken är markant bättre än i föregångaren med med vidsträckta omgivningar, betydligt snyggare ljuseffekter och rysligt krispiga bilmodeller. Sägas ska dock att Forza Horizon 2 till Xbox One inte riktigt ser fullt lika fotorealistiskt ut som Driveclub gör till Playstation 4. Något som förvånade flera av oss på redaktionen under våra E3-dagar.
En stor del av föregångaren handlade om musik. Tävlingarna och själva huben i Forza Horizon anordnades av en fiktiv musikfestival och precis som i Dirt 2 var atmosfären därmed sådär skönt avslappnad och livsstilsorienterad. Detta är en av de delar som Playground Games var mest nöjda med i utvecklingen av föregångaren och något som man självklart plockat med sig till uppföljaren. Det pratas redan om ett soundtrack som tydligen ska innehålla mer än dubbelt så många licensierade låtar och ljudkvaliteten när det gäller såväl musik som motorljud och andra ljudeffekter är som vanligt när det gäller Forza av helt fantastisk kvalitet.