Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Fight Night Round 4

Fight Night Round 4

Ding ding ding! Dags att kliva in mellan repen, snöra på sig handskarna, dansa som en fjäril och sticka som ett bi. EA ger oss Fight Night Round 4 och det ser fantastiskt lovande ut

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Fight Night Round 3 var, när det begav sig, det nya svart. Så snyggt det kunde bli, så fräck den nya generationen då kunde vara. Men det var ändå tre år sedan, och mycket har hänt sedan dess. Speciellt hos EA Sports, då det Chicago-utvecklade Fight Night Round 3 blivit uppgraderat till Fight Night Round 4 hos EA Vancouver.

Fast det visste jag ju redan. Jag var ju där när EA:s Peter Moore, iklädd neonskimrande boxarrock gled upp i motion capture-ringen och annonserade för världens samlade sportspelsjournalister att nu jäklar fightas vi igen. Med sig hade han Lennox Lewis och Sugar Ray Leonard, två av världens största genom tiderna och som kommer finnas med i Fight Night Round 4.

Vad alla överentusiastiska och pratglada spelproducenter pratade om då, för nästan exakt ett år sedan, var hur mycket fysikmotorn kommer vara en del av Fight Night Round 4. Och idag får man nog banne mig ge dom rätt på den punkten. För fysik, i alla dess former, kommer vara helt avörande för hur du lyckas i den digitala boxningsringen i sommar.

För det första har man lagt fokus på animeringarna och hur dessa "samarbetar" med fysikmotorn. I Fight Night Round 3 hade utvecklarna svåra problem med att få korta boxare att slåss på korrekt sätt med längre och större strykutdelare. Lösningen blev att längd och räckvidd inte spelade någon större roll, alla var i stort sett likvärdiga rent fysiskt. Så är det inte alls längre. Nu ser man verkligen skillnaden på en jätte som Lennox Lewis och en skogstokig Mike Tyson, kortväxt men naggande god...

Detta är en annons:

Detta gör att boxningsstilar kommer mycket mer till sin rätt än tidigare. Du kan välja en stor och stark herre som med enorm räckvidd sluggar ner motståndaren. Eller så väljer du ovan nämnda Iron Mike, håller dig undan de långa armarna och går sedan in på kropp med allt du har.

Lämpligt nog kommer vi även här in på en annan sak som jag fick berättat för mig den där gången förra året. Nämligen hur mycket kraft man lagt på att utveckla boxning tätt intill kroppen. I föregående upplaga dök ofta en smått irriterande osynlig vägg upp mellan boxarna så fort du ville gå in på kropp och utdela ansenliga mängder stryk. Denna gång uppmanas du istället till det. Eller snarare, du tvingas till det, för olika boxare har olika stilar och försöker du stå och veva dig till framgång mot en klart större motståndare, kommer du ligga och blöda på ringmattan innan din manager hinna slänga in handduken över din livlösa lekamen.

Detta "nya" sätt att boxas kräver givetvis också en genomgång av hur kontrollerna kommer att fungera. Egentligen är det inga jättenyheter, förutom att EA nu lägger än mer fokus än tidigare på de analoga spakarna. Den högra kontrollerar helt och hållet dina slag i grunden, oavsett på vilken del av kroppen du vill plantera din jabb eller krok eller om det är ett högt eller lågt slag. Axelknapparna å sin sida styr de allra tyngsta matchvinnarslagen, vilket i alla fall jag tycker gör att kontrollschemat känns mer naturligt och inte lika rörigt som tidigare.

Den vänstra analoga stickan styr å sin sida din boxare och hans fotarbete. Även här styr axelknapparna modifikationerna, då ett enkelt tryck på den vänstra axelknappen gör att du med rätt timing kan ducka undan slag. Just detta gör att vi kommer till ytterligare en nymodighet som gör att Fight Night Round 4 känns mer som ett nytt spel än bara en uppgradering.

Detta är en annons:

Avvärjningssystemet finns icke längre. Borta, puts väck. Istället handlar allting om rätt kombination av att hålla garden uppe, röra på fötterna och ducka när det krävs. Detta gör att själva fighten känns mer flytande och intuitiv än vad var fallet i förra vändan. Dessutom ska det där med garden tas med varsamhet, då allt för många slag mot handskarna dränerar din egen slagstyrka när det väl vankas revanschsmisk.

Grafiskt sett var som sagt Fight Night Round 3 dåtidens tungviktare (om ni ursäktar en dålig ordvits). Sådana på papperet enkla detaljer som svett och blod togs till nya höjder, men enligt vad vi har sett av fjärde ronden kan vi redan nu slänga trean på högen för gammalt och grått, Fight Night Round 4 ser verkligen oerhört läckert ut.

Mycket av detta ska tillskrivas flera olika faktorer i spelet. För det första - spelet sluggar på i gosiga 60 fps vilket betyder att känslan av tröghet från förr är som bortblåst. Nu är det blixtrande snabba kombinationer som gäller. Dessa kombinationer ser dessutom extra grymma ut i finfin symbios med det förbättrade kollisionssystemet. Slagen känns verkligen varje gång nu, då hud veckas, kinder förflyttas och ögonbryn spräcks i en härlig symfoni. Kolla bara in svettsprayen som dyker upp när du får in ett riktigt knock out-slag. Mmm, rysningar.

Möjligen infinner sig känslan av att det går lite för fort för att man ska vara riktigt bekväm. Det är ändå tungviktare vi vevar med här, och då går det sällan särskilt fort. Att slagen flyger fram och utbyts i en oerhörd fart gör att den ultrarealistiska känslan förbyts mot något lite för mycket arkad för att man ska vara helt nöjd. Men det är en petitess i sammanhanget, läckert är det lik förbaskat.

Karaktärsmodellerna man svarvat fram i Fight Night Round 4 ser också dem ut att göra resten av förbättringarna rättvisa. Som sagt så skiljer sig stora och små boxare åt på ett helt annat sätt än tidigare vilket ger en extra dimension åt det grafiska. Speciellt eftersom EA inte sparat på krutet när det gäller att plocka in bekanta ansikten. Mike Tyson, Muhammed Ali, Lennox Lewis, Sugar Ray Leonard och de andra kommer få samsas med en uppsjö andra boxare för att ge en laguppställning på närmare 50 fighters. Speciellt möjligheten att återskapa klassiska fajter mellan klassiska boxare kittlar Gamereactors tandskydd lite extra.

Spellägen finns det såklart flera av i Fight Night Round 4. Legacy Mode, spelets karriärläge, ska ha fått sig en rejäl ansiktslyftning, men mer intressant är det faktum att man kan slåss om mästartiteln online på ett nytt sätt. Förr var statistik viktig när du gick online och utmanade folk på käksmisk. Så icke längre, då statistiken inte betyder ett jota, och ett enda spelsätt (Total Punch Control) går att använda. Detta gör att alla har samma förutsättningar, vilket i sin tur betyder ett mer varierat och skicklighetsbaserat online-läge.

Egentligen finns det inte mycket som talar för att Fight Night Round 4 ska bli något annat än kanske tidernas mest genomarbetade boxningsspel. Kan den slutgiltiga versionen innehålla allt det som vi hört om, fått ta del av och utlovats kommer det här bli en riktigt härlig sluggerfest där det gäller att hålla hårt i tandskyddet, slå till som en kobra när tillfälle bjuds och köra "Eye of the tiger" på högsta volym. Och det är precis så vi vill ha det på Gamereactor.

Fight Night Round 4Fight Night Round 4Fight Night Round 4Fight Night Round 4
Fight Night Round 4Fight Night Round 4Fight Night Round 4Fight Night Round 4
Fight Night Round 4Fight Night Round 4Fight Night Round 4Fight Night Round 4
Fight Night Round 4Fight Night Round 4Fight Night Round 4Fight Night Round 4
Fight Night Round 4Fight Night Round 4Fight Night Round 4Fight Night Round 4

Relaterade texter

Fight Night Round 4Score

Fight Night Round 4

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Tyson intar EA:s mästerliga boxningsserie och Jonas Mäki har snört på sig boxarhandskarna för att hårdtesta Fight Night Round 4, men kom snabbt på att det var enklare att spela utan dem...



Loading next content