Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Splinter Cell: Chaos Theory

Splinter Cell 3: Chaos Theory

Sam Fisher är tillbaka för att rädda världen. Vi har tagit oss en rejäl titt och är imponerade.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Sam Fisher är smygarkungen numero uno. Han har för länge sedan lämnat konkurrensen bakom sig. Splinter Cell-serien har alltid levererat läckra historier inlindat i en av de bästa grafiska upplevelserna på länge. När nu Ubi Soft snart släpper del tre så är det inte utan en otrolig mängd förväntan vi dreglande väntar på att recensionskoden ska dyka upp. Den här gången har vi istället sammanställt våra intryck från E3 och tro oss; spelet ser ut att bli något utöver det vanliga.

HQ

Trots att Sam inte är något tonåring som rymt från ett cirkusgymnasium så är han vigare än en katt och har sju lejons styrka. Nästan som Fantomen när man tänker efter. Nåväl. Lagom till del tre så har Sam i alla fall tränat in några nya och väldigt läckra moves. Han kan bland annat hänga i knävecken för att rycka tag i en förbipasserande fiende och helt enkelt vrida nacken av honom. I en av demonstrationerna på E3 så har Sam tagit sig upp på ett fyrtorn bara för att upptäcka att däruppe står en vakt och spanar över omgivningarna. Sam vräker sig överkanten, tar smidigt tag i vakten och skickar honom ner mot en säker död. Agent Fisher har fler trix i rockärmen än så. Ta kniven till exempel, ett riktigt mångsidigt redskap. Sam kan nu enkelt och ljudlöst skära sig igenom plastväggar eller fiender. Grafiken, som alltid varit bra i serien har nu blivit ännu bättre. Vädereffekter av sällan skådad klass och det alltid så viktiga ljuset är ännu bättre i trean. Men, all den nya och snygga grafiken är inte bara till för oss att gapande betrakta. Nej, bättre upp. Alla otroligt sköna vädereffekter påverkar fiendens AI. Börjar det hällregna så är chansen större att vakten går och tar en varm kopp kaffe och man själv kan enkelt smyga förbi. Halvgenomskinliga texturer där man ser skuggor igenom är ett annat exempel. På E3 visade man nämligen en bana som utspelade sig i ett traditionellt japanskt hus komplett med pappersväggar. Eftersom det var natt så såg man skuggorna av de som befann sig inne i husen genom de tunna väggarna. Så mycket enklare kan det inte vara. Sam brakar enkelt igenom pappersväggarna och tar ihjäl den oförberedda fienden på andra sidan. Ubi Soft har verkligen gödslat med massor av liknande effekter och hela paketet känns mer och mer komplett.

Som om inte allt det här skulle vara bra nog så får vi i trean chansen att spela co-op på speciella banor anpassade just för två spelare. Man måste hjälpas åt för att klara av hinder komma vidare. På E3 visades bland annat hur två spelare tog sig över en lite för hög mur. Den första hukade sig så att den andre enkelt kunde hoppa upp på honom och över staketet. Ett spelläge som är riktigt, riktigt läckert. Speciellt om man har tillgång till ett headsetet för att kommunicera med sin partner. Givetvis finns det andra spelmöjligheter online, men det är just samarbetsmöjligheterna och att Ubi Soft tagit sig tiden att göra speciella banor just för det som är det läckra. Förutom att vara något av de bästa smygarspelen så har nu Splinter Cell 3 äntligen alla möjligheter att bli ett riktigt uppskattat onlinespel.

Splinter Cell: Chaos TheorySplinter Cell: Chaos Theory

Relaterade texter



Loading next content