Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Star Wars: The Old Republic

Star Wars: The Old Republic

Många spel har gjort anspråk på att bli spelet som avsätter World of Warcraft från MMO-tronen. Kan rollspelsgudarna på Bioware lyckas? Vi tar en titt på Star Wars: The Old Republic

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Varför ska detta lyckas där alla andra har misslyckats?
Många har försökt men få har lyckats, antingen på grund av brist på resurser, brist på talang, brist på intressant grundmaterial eller bara en dålig start. Att överträffa de regerande mästarna i genren är ingen enkel sak, men om någon ska kunna lyckas så är det väl Bioware. Vi snackar en av världens mest solida rollspelsutvecklare med Baldur's Gate II, Mass Effect och Mass Effect 2, Star Wars: Knights of the Old Republic och Dragon Age: Origins under bältet. Vi snackar om flera års utveckling. Vi snackar om massivt stöd från världens näst största spelutgivare. Och vi snackar om den fascinerande Star Wars-världen, närmare bestämt några hundra år efter händelserna i Biowares förra Star Wars-epos. Kan förutsättningarna bli bättre?

Blir det krigare, magiker och präster här också?
Till skillnad från World of Warcraft där båda fraktionerna (numera) kan innehålla alla de olika klasserna har Bioware valt en annorlunda approach. De båda sidorna, Sith Empire och Galactic Republic, har fyra olika klasser var, alla med olika stridsstilar och förutsättningar. Bounty Hunters är förstås klassiska. Trots att det är cirka 3500 år innan Boba Fett ska födas snålas det inte med referenserna till en av Star Wars-världens mest älskade prisjägare. De är tungt beväpnade och kan flyga kortare sträckor, men måste hantera sin rustning så den inte överhettas. Imperial Agent är en smygare som hellre gömmer sig bakom hörn och utnyttjar välriktade, vältajmade skott för att vinna.

På Sith-sidan finns också två klasser tränade direkt av Sith Academy på planeten Korriban. Sith Warrior är närstridsspecialisterna och kommer att svinga olika former av ljussablar i närstrid eller kasta sig närmare för att hitta ett bättre läge. Sith Inquisitor kan också använda ljussablar men föredrar avståndsattacker som den klassiska elgrillningsattacken som Kejsaren hade så roligt med i Jedins Återkomst.

Men om jag vill vara god då?
Kollar vi på de som är trogna Galactic Republic finner vi att samma utbud finns där, fast i andra former. Troopers är tungt beväpnade, medan Smugglers hellre smyger i skuggorna. Jedi Knight och Jedi Consular är också ganska uppenbara motsvarigheter till Sith-klasserna. På så sätt finns samma grundläggande taktiker tillgängliga för båda sidorna, även om den praktiska tillämpningen blir annorlunda.

Detta är en annons:

En lite ovanlig sak med The Old Republic som MMO betraktat är alla samtliga klasser kommer att vara hybrider, på så sätt att de kan fylla de klassiska rollerna som tank, helare eller anfallare. Du ska kunna byta ut lite vapen och trimma lite inställningar och vips kan du ta hand om en ledig roll, vilket ska göra gruppsammansättningen mer dynamisk. Den enda frågan är väl hur det kommer att påverka variationen och om små skillnader ändå kommer att leda till att man vill ha en viss sorts tank.

Jag vill spela som Chewbacca, går det?
Oavsett vilken klass du väljer kommer du att kunna skilja dig från mängden. Star Wars har alltid varit fyllt av skumma varelser och många av de viktigaste karaktärerna är inte människor. Därför finns det gott om utrymme för att erbjuda olika spelbara raser. Människor är förstås standardalternativet och de kan ta alla yrken på båda sidorna. Tentakelprydda Twi'Lek är också populära, som Mission i Knights of the Old Republic och gamle Bib Fortuna från Jabbas palats i den tredje filmen.

Mer okända för icke-Star Wars-fans är Chiss (mörkblåhyade humanoider som Thrawn från TIE Fighter-spelen), de ögonlösa Miraluka, vithudade elakingarna Rattataki, de renblodiga och röda Sith, samt Zabrak, folket Darth Maul tillhörde. En uppenbar frånvaro är förstås wookiees, men det är inte omöjligt att de dyker upp senare eller i en expansion. Hur som helst snackar vi om material för att göra de flesta fansen förtjusta, och möjlighet att utveckla en del folkslag som har haft väldigt små roller hittills.

För oss som helst spelar ensamma då?
Utöver din egna figur kommer du också att ha tillgång till datorstyrda kompanjoner, precis som i Knights of the Old Republic, som hjälper till att skapa berättelsen runt just din klass. Dessa kommer att kunna hjälpa dig om du vill spela ensam, och liksom tidigare Bioware-spel kan du bygga upp relationer till dem och utveckla deras färdigheter. På tal om relationer kommer alla dialoger att vara röstskådespelade, inklusive allt din egna figur säger, och dialogsystemet kommer att likna Mass Effects. Det vore inte heller ett Star Wars-spel om inte alla dina handlingar förr eller senare tar dig till kraftens mörka eller ljusa sida...

Detta är en annons:

Ett team behöver förstås någonstans att hålla till och lösningen på både bostads- och transportproblem heter rymdskepp. Här kan du snacka med dina partners, här kan du inreda efter egen smak och här kan du bjuda in andra spelare för lättklädda twi'lek-fester (låtsas inte som att det inte kommer att hända). Men rymdskeppen kommer också att fylla spelfunktioner. Ute i rymden kan du behöva slåss och då är det bara att bemanna kanonerna och panga sig fram i linjära actionsekvenser till tonerna av John Williams aningen överexponerade musik.

Ja, det är många saker som behövs för ett riktigt Star Wars-äventyr men inte har varit lika vanliga i MMO-genren förut. Det gör att The Old Republic känns både gigantiskt stort och ordentligt fräscht. Inspirationen från både Mass Effect och förstås Knights of the Old Republic känns tydlig och spelet lär kunna fungera nästan som ett ensamrollspel om du så skulle vilja. Lägger man sen till de episka strider och sociala möjligheterna som MMO-rollspel tillför låter Star Wars: The Old Republic nästan för bra för att vara sant.

Men alltså, det ser ju inte sådär jättefräscht ut?
Att The Old Republic inte ser särskilt snyggt ut är faktiskt positivt i sammanhanget, med relativt enkla karaktärsdesigner och bakgrunder som inte alls är polygontunga. Men i ett MMO har det visat sig en bra överlevnadsstrategi. Dels kan spelet fungera på varenda dator du vill köra det på, dels går det att skapa enorma slagfält med hundratals figurer, och dels tyder det på att innehållet är desto mer varierat. Med en aningen stiliserad design någonstans mellan Clone Wars-filmen och de tidigare Star Wars-spelen tror jag att det kommer att fungera direkt bra.

Sith mot Republic. Bioware mot Blizzard. EA mot Activision. Nästa år kommer striden att utkämpas på så många olika plan. MMO-genren är en extremt värdefull tillgång och priset det kämpas om är inte bara galaxen utan möjligen också förstaplatsen i spelbranschen. Star Wars-fans har förstås bokat in 2011 sedan länge, liksom Bioware-fans, men det ser ut som att alla med en gnutta intresse av rymd, krig och rollspel har något att se fram emot. Så... vem hänger med mig och och samlar tjugofem rancor-tungor?

Star Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old Republic

Relaterade texter



Loading next content