Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Doom

Doom

Fräna gitarrslingor, infernaliskt onda mördardemoner, dubbelpipiga hagelgevär och motorsågar. Doom är snart tillbaka och i vår förtitt har vi samlat allt du behöver veta...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det är nog många som skulle hålla med om att Doom, tillsammans med Wolfenstein 3D från samma utvecklare, skapade förstapersonskjutaren som vi känner till den idag. För många spelare i tjugoårsåldern och uppåt har spelet varit en viktig del av vår "gamer"-identitet och än idag spelas det av hängivna fans världen över. Det börjar dock snart bli dags för nytt blod (i dubbel bemärkelse) i serien och Id Software visade upp frukten av deras arbete förra veckan på Bethesdas första egna E3-konferens.

Det första vi reagerade på var den imponerande grafiken och kanske främst hur lent det ser ut i animationerna. Studion verkar ha lyckats nå upp till löftet om sextio bilder i sekunden för spelet och med tanke på hur högt tempot snart visade sig vara känns det som en klok prioritet. Det nya Doom ser verkligen ut att spela vidare på strängarna som originalet gjorde och tar ett par stegs avstånd från Doom 3 som inte alltid visste om det ville vara ett actionspel eller ett skräckspel.

Doom
Redaktionen är kluven när det kommer till Wolfenstein: The New Order men flera av oss älskade det och hoppas såklart på en liknande behandling för Doom.

Vi såg ut att befinna oss i en övergiven anläggning på Mars, som förväntat. Innan de första demonerna visar sina fula nunor för att försöka göra oss till space marine-stuvning får vi bekanta oss med vår blodtörstige hjältes rörelsemöjligheter. Han rör sig snabbt, dubbelhoppar, greppar och drar sig uppför höga kanter med bara några få knapptryck. När vi väl presenteras för den armé av djävulskt kött som vi förväntas blåsa miljarder hål i med våra krutpåkar är kaoset ett faktum. De kommer från alla håll och tvingar spelaren att hålla sig i ständig rörelse.

Detta är en annons:

Det vi ser skiljer sig markant från vad vi i actiongenren matats med under det senaste decenniet på flera sätt. Här finns det inga lägligt utplacerade tegelväggar att gömma sig bakom och cover-mekanik liknande vad vi sett i Killzone 2 och Gears of War får vi klara oss utan. Istället tar vi fajten direkt till fienden, på nära håll och personligt - precis som vi vill ha det i Doom. Vi får också vårt första smakprov på en ny funktion som inte så lite påminner om Mortal Kombat-seriens fatalities. När en fiende tagit tillräckligt mycket skada försätts denne i ett disorienterat tillstånd varpå den arme saten lämnas öppen för en avrättnings-animation om så spelaren känner för det.

Doom
Doom är våldsamt. Förmodligen det våldsammaste vi såg på E3 i år och tveklöst det blodigaste.

Efter att vi fått se det dubbelpipiga hagelgeväret, nu kallad "Super Shotgun", dröjer det inte länge innan vi presenteras för ett litet avbrott i massakern. Det har blivit dags för lite pussellösning. För att komma vidare behöver spelaren få sin framfart accepterad av en dator men han saknar rätt auktoritet. Därför blir nästa uppgift att hitta ett lik med rätt handavtryck, slita av armen och smälla upp den på datorns handavläsare varpå han tillåts att fortsätta på sitt blodiga korståg.

Sedan dröjer det inte länge innan marinsoldaten råkar hitta en motorsåg som han använder för att göra processen kort med allt som är hjärndött nog att komma i hans väg. Att använda sågen fungerar ungefär som spelets avrättnings-animationer, minus kravet att fienden måste skadas tillräckligt för att försättas i rätt tillstånd. Det är svårt att inte bli exalterad när motorsågen trycks genom en demonkropp, klyver den itu och lösgör en skur av blod även om det är en förrenderad animation som spelas upp när den används.

Detta är en annons:
Doom
Vi kommer givetvis få besöka både Mars och helvetet i Doom, som förväntat.

Allt går väldigt snabbt. Id Softwares Marty Stratton beskriver spelaren som en "Bruce Lee på skateboard med ett hagelgevär" och det känns som en rätt träffande beskrivning. Studion har designat banorna, vapnen och spelarens rörelseschema så att varje given strid ska kännas som en arena-style multiplayer-match. Den som spelat Quake eller Unreal Tournament har mest troligt ett bra hum om vad det betyder. Och på tal om multiplayer så innehåller Doom givetvis det också. Vi har inte fått se lika mycket av flerspelarläget som vi fått se av kampanjen men de båda ser ut att gå hand i hand sett till tonen. Det intressantaste vi såg var att spelaren kan plocka upp en power-up som låter denne spela som en Revenant - en flygande demon med raketkastare - vilket definitivt lär ge ett övertag i matcherna.

De visade också spelets baneditor, Snapmaps. Det är ett lätt-att-använda-men-ändå-djupt läge som låter dig bygga egna banor för såväl singleplayer, multiplayer och co-op. Dessa kan du sedan dela med dig av till andra Doom-spelare och Id Software säger att banor som byggs på en plattform kommer kunna delas till övriga plattformar också. Vi ser fram emot att se vad fansen skapar med verktyget och om det är lika djupt och mångsidigt som studion säger lär det inte dröja länge innan folk bygger banor från originalspelet med det.

Doom
Det är inte bara du som är kapabel till att slita dina fiender i stycken. Om du är oförsiktig kan du bli lemlästad också.

Det vi har sett av Doom gör oss både sugna och förväntansfulla men det kvarstår en del frågetecken också. Bortsett från pusslet med handavtrycksskannern var det verkligen fullt ös utan egentliga pauser. Detta beror givetvis mycket på att det är sådant som man gärna visar upp på konferenser men vi hoppas att det finns en underhållande story, ett slags "driv" under den ljusbruna ytan. Vi hoppas också att det kommer finnas utrymme för att göra annat än att skjuta elakingar på löpande band. Att låta spelaren andas ut och utforska miljöerna, exempelvis, hade ett spel av den här typen mest troligt mått bra av.

Annars gläds vi åt faktumet att man valt att gå tillbaka till rötterna av Doom och således tillbaka till rötterna av hela genren. Ett spel som handlar mer om rent, fokuserat underhållningsvärde framför något annat. Doom ser underbart old-school ut utan att för den sakens skull te sig gammalt redan innan lansering. Hur väl Id Software lyckats med att blåsa nytt liv i serien vet vi först nästa år men vi hoppas och tror att de är på rätt väg.

Relaterade texter

DoomScore

Doom

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Portarna till helvetet är vidöppna och demonerna står i kö för att invardera planeten Mars, vi har köttat och recenserat nya Doom...

2
Doom kan köras i ditt lördagsgodis

Doom kan köras i ditt lördagsgodis

NYHET. Skrivet av Patrik Severin

Doom har blivit lite av en testprodukt för att se om det går att installera i allt. Vi har sett exempel på detta i alla möjliga former. Några tidigare gobitar har varit...

2
Våldsamt läcker Doom-cosplay

Våldsamt läcker Doom-cosplay

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Vi älskar cosplay här på Gamereactor, där de bästa är så rysligt skickliga att man inte annat än kan beundra arbetet och kärleken som lagts ner i kreationerna. Nyligen...



Loading next content