Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Virtua Tennis 4

Virtua Tennis 4

Gamereactor har hälsat på hos Sega för att provspela alla tre versionerna av kommande Virtua Tennis 4. Läs om vilken som verkar mest lovande samt om serien hittat tillbaka till rötterna igen...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Mei Kumagai är kvinnan bakom Virtua Tennis-serien. Hon reser just nu runt I Europa för att visa förhandsversionen av Virtua Tennis 4, som nu alltså är tillbaka hos Sega AM3 (före detta Hitmaker) igen efter att serien ett kort tag varit utvecklad av Sumo Digital.

Gamereactor fick chansen att besöka Sega för att provspela Virtua Tennis 4 och få se de nya funktioner som finns. Ursprungligen utannonserades Virtua Tennis 4 bara till Playstation 3, men nyligen blev det bekräftat att det även är på väg till både Wii och Xbox 360. Och detta event kom att handla mer om dessa båda versioner eftersom man redan visat upp Playstation 3 tidigare.

Nu fick vi chansen att spela med Kinect och Wii Motion Plus för att se hur rörelsekänsligt spelande ska gå till. Och det finns faktiskt skillnader mellan dem, vilket säkert kan styra folk mot att skaffa den ena eller andra versionen.

Lyckligtvis kommer det även att finnas möjlighet att spela Virtua Tennis 4 med vanlig handkontroll för den som tycker analogspakar och knappar är att föredra framför viftande. Till Wii spelar man med Wii-fjärren på tvären som en NES med bara två knappar tillgängliga, och att inte tillåta Classic Controller för fler valmöjligheter känns som ett märkligt val. Kumagai själv försäkrar dock att "spelupplevelsen blir bra även fast det bara finns två knappar, men vi ville inte göra Wii-versionen för komplicerad".

Nåja, märkligt val, men jag var här för att få svettas med rörelsekänslighet och spela som Rafa Nadal samt hans kollegor. Och faktum är att medan jag skriver detta känner jag en skarp smärta i armbågen som påminner läskigt mycket om just tennisarmbåge. Men jag bryr mig inte. Att spela med rörelsekänslighet kräver sin tribut, men även gott om utrymme, i synnerhet med Microsofts och Sonys kameralösningar.

Med Kinect är det som bekant du som är kontrollen, så Virtua Tennis 4 spelas helt utan något i händerna. Man kommer dock snabbt in i att spela som om man faktiskt höll ett racket i handen, men Kumagai säger själv att Kinect-versionen var svårast att få till just för att man inte håller i något. Särskilt onaturligt känns det att försöka slå skruvar av olika slag där handleden spelar stor roll i slaget. Dessutom är menysystemet långsamt och bökigt enligt det Minority Report-liknande system vi sett i många Kinect-spel tidigare. Lägg till det att precisionen i spelet inte heller var något vidare, så det vill sig till att man inte har krav på någon superexakt tennis om man vill spela med Kinect.

Att spela med Wii Motion Plus eller Move är ungefär jämförbara spelupplevelser, minus då HD-grafiken naturligtvis. Framför allt för Wii är det ett väldigt kliv uppåt jämfört med tidigare tennisspel till formatet och båda formaten har en nästan 1:1-känsla och känns lättspelade tack vare ny kameravy. En vy som lätt kan kännas lite bökig med många åkningar från olika lägen för att alltid visa bästa möjliga läge. I förlängningen bidrar den dock till att göra allt mer lättspelat.

Att slå tillbaka bollen är helt en fråga om timing, men att verkligen få till baslinjespel, skruvar och välplacerade lobbar kräver en hel del träning, vilket är speldjupt jag uppskattar. "Med framför allt Wii Motion Plus lär du dig gradvis de hårdaste slagen genom att träna, steg för steg", sade Kumagai.

Segas PR-folk var särskilt stolta över funktionen att röra sig närmare nät. Här används kameran till Playstation 3 och Kinect till Xbox 360 för att känna av din silhuett, som givetvis blir större när du närmar dig TV:n. Till Wii trycker man istället på B-knappen för att gå framåt. Tyvärr kändes funktionen med kamerorna inte speciellt bra och krävde direkt löjligt mycket utrymme eftersom man måste överdriva rörelserna för att de ska märkas. Av de kanske fem gånger jag testade var på sin höjd 1-2 naturliga och som jag hade tänkt mig. Inte ens med Wii-fjärrens B-knapp fungerade det tillfredsställande.

Men Sega är ändå inte intresserade av att använda analogspak till rörelser, trots att det i allra högsta grad vore möjligt till både Playstation 3 och Wii med navigation controller och nunchuken. En lösning som ju faktiskt fungerade bra i EA Sports Grand Slam Tennis. Kumagai är av en annan åsikt och hävdar bestämt att "ingen håller i en analogspak medan de spelar riktig tennis".

Kameran i Virtua Tennis 4 är annars mycket närmare spelare denna gång. Därmed kommer man mer in i matchen men får svårare att bedöma höjd på slagen, något den japanska producenten också förklarade var en utvecklingsmässig utmaning. Till viss del är tanken att det ska kunna avhjälpas med hjälp av stereoskopisk TV och 3D-glasögon. Kumagai menar att "med denna effekt kommer vi kunna förbättra djupseendet kraftigt vilket är väldigt viktigt i tennis".

Tyvärr kan jag dock inte säga att jag såg någon förbättring alls med den TV och de glasögon Sega hade till vårt förfogande. En ur Segas personal försäkrade att 3D-effekten kommer vara fantastisk med en bättre och ännu större skärm. Medan det mycket väl kan stämma, måste jag fastslå att jag helt enkelt inte har råd med en TV på minst 60" för tillfället. Kumagai passade förresten på att medge att det funnits diskussioner om en Nintendo 3DS-version med 3D och allt, även om det absolut inte var något bestämt ännu.

Virtua Tennis 4 har en helt ny grafikmotor som förbättrar detaljrikedomen på både figurer och omgivningar, även om spelarna fortfarande är aningen plastiga. Det finns även en ny funktion kallad "Match Momentum" som låter en använda specialslag i speciella fokustillfällen. Dessutom finns en trave nya minispel om du nu är lagd mer åt det hållet.

Jag imponerades också över karriärläget World Champion som nu både håller bättre och ger en bättre utveckling av den egna spelaren. Till onlineläget har Sega AM3 jobbat hårt på ett vettigt matchmaking-system samt dessutom möjligheter att skicka meddelanden sinsemellan samt att man kan spela singeplayer och notifieras när det dyker upp utmanare online. Lite som i Super Street Fighter IV.

Sammantaget känns speldjupet , balansen, onlinemöjligheterna och det lovande World Champion-läget samt finslipning av spelkontrollen som de största försäljningsargumenten för Virtua Tennis 4 som släpps senare i vår.

Virtua Tennis 4
Virtua Tennis 4
Virtua Tennis 4
Virtua Tennis 4
Virtua Tennis 4
Virtua Tennis 4
Virtua Tennis 4
Virtua Tennis 4
Virtua Tennis 4
Virtua Tennis 4

Relaterade texter

Virtua Tennis 4Score

Virtua Tennis 4

RECENSION. Skrivet av Christofer Olsson

En gammal sanning är att utvecklarbytet inför 2009 års spel är det sämsta som hänt Virtua Tennis-serien...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy