Ah, vad skönt med mer utforskande, och det blir väl inte lika jävligt svårt denna gång heller?
Föregångaren Demon's Souls var extremsvårt, men Dark Souls är om möjligt ännu svårare. Petter Hegevall besökte Level Up i veckan och berättar hur till och med utvecklarna dog som flugor medan de demonstrerade spelet. Räkna med något att bita i alltså, From Software rent av skryter med hur många olika sätt man kan tas av daga på. Det vankas smala broar, fällor, svinigt starka fiender och stora mängder trial & error, men på ett märkligt underhållande sätt som aldrig känns orättvist utan uppmuntrar en att fortsätta. Lyckligtvis har man dock förbättrat systemet med checkpoints.
Mina stackars själ är alltså dömd..?
Inte då. Dark Souls är på flera sätt väldigt likt föregångaren, det inkluderar bland annat systemet där man kan plocka upp sina gamla själar där man bragts om livet. Även om From Software påpekar att man är i en ny värld och titeln saknar en tvåa i namnet, så känner man omedelbart igen sig.
Är det fortfarande en färgpalett som går från ljusgrått till mörkgrått som används?
Dark Souls är märkbart snyggare än sin föregångare, om än inte någon kandidat till toppbetyg i grafik. Bland det som förbättrats märks designen som nu är mer färgsprakande.
Det låter ju sweet, kan jag även designa min kämpe som jag vill ha honom?
Det finns utmärkta verktyg för att knåpa ihop den avatar man ska spela med, och det inkluderar naturligtvis även damer. Det går att justera både ens egenskaper och utseende och allt eftersom man spelar låser man upp fler rustningsdelar så man ska kunna se så krallig ut som man överhuvudtaget önskar.
Så hur fungerar co-op då?
Precis som i föregångaren är tanken att man ska slå sig samman med andra spelare och äventyra tillsammans. Spelar man ensam syns andra spelare som själar omkring dig och det går fortfarande att hoppa in och hjälpa andra i själaform. Det går även att krafsa ned meddelanden till andra spelare och allt som allt gör det Dark Souls-världen helt unik och levande.
Det var värst, men hur ska man hitta då?
Det är en del av den saftiga utmaning som Dark Souls erbjuder. Man får helt enkelt klara sig utan direkta tips från andra, och faktum är att man inte får speciellt mycket ledtrådar i övrigt heller. Det finns ingen radar, ingen GPS och inga stora pilar som talar om vart du ska härnäst. Utforskande, erfarenhet och att prova sig fram ör vad som premiäres i ett spel som lär passa som handen i handsken för de gamers som inte vill bli hållen i handen genom äventyren där någon annan hela tiden stressar och talar om vart man ska härnäst.