Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Warhammer: End Times - Vermintide

Warhammer: The End Times - Vermintide

Cecilia har fått mersmak och ser fram emot slutresultatet som anländer om blott 23 dagar...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Känslan i svenska Fatsharks skapelse är mörk. Spänningen av den invasion som raserar staden hänger tungt i luften och de som steppat upp ur askan för att rädda Ubersreik är en soldat, en dvärg, en alv, en häxjägare samt dennes senast infångade häxa. Det är ren slakt. Blodigt, rått, stämningsfullt och jag gillar det jag hittills fått testa - rysligt mycket. Det är en härlig känsla, beslutsam och uppjagande, att tillsammans med tre likasinnade personer gegga ner hundratals råttmänniskor med målet att återge staden sin forna (gotiska) glans.

Warhammer: End Times - Vermintide
Ett omaka följe slåss mot en osannolik fiende och det fungerar utmärkt.

Din bas är Red Moon In, ett värdshus där en mystisk värd styr och ställer. Han är den som delar ut dina uppdrag, som du väljer via en karta. Här kan du bestämma svårighetsgrad (easy, normal, hard, nightmare, cataclysm), välja uppdrag och sätta ihop ett hjältesällskap. Du kan välja om du vill spela med andra, privat med vänner eller privat med datorstyrda motståndare (botar). Om botarna fortsätter att spela så som de spelade under betan är de dock inte att föredra om du faktiskt vill överleva och lyckas med uppdraget. De är inte hemska, men de är inte överdrivet skickliga heller. Det fanns tre uppdrag tillgängliga och dessa tog mig genom trånga gränder, mörka byggnader och råttinfekterad skog. Alla var riktigt underhållande och jag uppskattar verkligen spelupplägget. Det skvallras även här om en uppiggande banvariation, så jag ser verkligen fram emot att se spelet i sin fullhet.

Warhammer: End Times - Vermintide
Ubersreik är mörkt och varierande och jag trivs som fisken i vattnet.
Detta är en annons:

Med vapen skall du lemlästa dig fram på vägen mot seger och med de vapen som spelet bjuder på blir vägen extra mysig. Allt eftersom du vinner matcher kommer du att kunna låsa upp nya vapen åt dina karaktärer, alla speciellt utformade efter hjältarnas härkomst och förmågor. Att de är anpassade just för karaktärerna är något som höjer mitt intresse avsevärt. Bakgrund och historia är en enormt viktig del i den här typen av spel, särskilt med tanke på att det är en ganska omaka skara som enats i striden. Saknas det elementet blir det istället på gränsen till löjligt, så jag hoppas och förväntar mig att spelet kommer att bjuda på en rik bakgrundshistoria.

Warhammer: End Times - Vermintide
Vapnen är karaktäristiska och många. Det ska bli intressant att se exakt hur många när det slutliga spelet släpps.

De fiender som det är tänkt att du ska testa dina vapen på är även de intresseväckande. Det finns en hyfsat bred variation av dem, både till utseende och egenskaper. De är luriga och anpassar sitt beteende beroende på om de är ensamma eller i grupp. Det finns smygare, tanks, elitsoldater i grupp, sådana som fångar dig med krok, några som pepprar ner dig med maskingevär och vissa som kastar giftig gas. Stridstekniken behöver ofta justeras och det skapar en liten extra kick av njutbarhet.

Det finns även en härlig balans mellan distans- och närstrid. Ofta hinner jag ta ner några råttbestar på avstånd innan de hunnit samlas i grupp och överrumplat min grupp. Där tar sedan svärdsvingandet vid. Det finns en variation i striderna som får spelet att kännas rörligt och håller det intressant. En bidragande faktor är även samspelet med resterande hjältar. När du dör är du nämligen i behov av att de räddar dig, när du är skadad och inte har någon medicin är du beroende av att de helar dig och när du är omringad är det bäst för dig att de kommer till din undsättning.

Detta är en annons:
Warhammer: End Times - Vermintide
Det finns flera varianter av råttbestarna, vilket håller striderna levande och spännande.

Ubersreik är riktigt snyggt och passar verkligen bra ihop med konceptet. Jag tycker om designen rejält mycket och även grafiken, trots att den på sina håll är väldigt ruffig. Det är många vassa kanter som irriterar ögat och som kanske inte borde få finnas i det här skedet av utvecklingen. Det är aningen oroande, men samtidigt finns det element här som tippar vågen helt åt andra hållet. Kontrasten mellan ljus och mörker är fullständigt underbar. Detta yttrar sig särskilt vackert i de blodpölar som så ofta pryder marken och skapar i min mening utsökt konst. Nämnas bör också att jag inte hade möjlighet att spela med högsta grafikinställningar eftersom det experimenterades med dessa under betan.

Warhammer: End Times - Vermintide
Kontrasten mellan ljus och mörker blir extra vacker i råttornas förlorade blod.

Några grafiska konststycken syns dock inte till i närstriderna, där råder istället ett enda stort kaos. Med 15 giganto-råttor framför nästan är det svårt att urskilja vad som är vad, så det är i princip bara att kötta på. Lemmar flyger överallt, blodmolnen täcker synen och man är hela tiden medveten om att för varje avkapad råttsvans finns det två till som väntar. Det är härligt och väldigt roligt, men det kantiga i grafiken visar sig här med full kraft och det blir ett enda plotter. Det finns även en hel del buggar och det flyter inte riktigt på som det ska.

Slutfinishen finns inte riktigt där än och jag hoppas innerligt att Fatshark hinner fixa det där lilla extra innan lanseringen, för jag tror att det här kan bli riktigt riktigt bra. Det skulle vara frustrerande om de väljer att stressa fram spelet istället för att skjuta på det någon månad, om nu detta skulle behövas. För trots sina ruffiga kanter och ofärdiga finish får jag under de stunder då förhållandena är som bäst en skymt av hur spelet kan komma att se ut, och jag gillar det skarpt. Det är mörkt, kallt, medeltida gotiskt, blodigt, djupt och även lite sexigt på ett märkligt sätt. Jag vill helt enkelt se mer.

Warhammer: End Times - VermintideWarhammer: End Times - VermintideWarhammer: End Times - VermintideWarhammer: End Times - Vermintide

Relaterade texter



Loading next content