Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Star Wars Battlefront

Star Wars Battlefront

EA bjöd in Gamereactor till Stockholmskontoret för att prova på Dice hutlöst lovande reboot av Star Wars Battlefront...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Dice tog sig an en snudd på skräckinjagande uppgift när de bestämde sig för att utveckla en ny del i den då insomnade Battlefront-serien. Det är en lång lista av folk som måste bli nöjda för att Dice verkligen ska anses ha lyckats med sin reboot. Fans av gamla Star Wars: Battlefront, Dice egna Battlefield-fans och kanske viktigast av alla, Star Wars-fans i allmänhet. EA och Dice bjöd därför in oss för att prova på den kommande betan till Star Wars Battlefront och visa upp en del av vad de har åstadkommit.

Star Wars Battlefront
Inte den man helst vill stöta på i en mörk gränd.

Det absolut första man märker när man sätter igång spelet är hur otroligt snyggt det är. Omgivningarna, vapnen, explosionerna, stormtrupperna, ja allt visar upp kraften i Frostbite 3-motorn. Att springa runt i snön på Hoth eller bland vulkanerna på Sullust är verkligen en fröjd för ögonen. Det är inte sällan man kommer på sig med att stå och stirra på en fjärran strid mellan imperiets Star Destroyers och rebellernas kryssare, istället för att faktiskt spela. Stor möda har även lagts på små detaljer, som det regn av gnistor som följer en träff från laservapnen.

Detta är en annons:
Star Wars Battlefront
Han må se liten ut nu, men vänta bara.

Något annat som Dice alltid har varit bra på är ljudet i sina spel, och Star Wars Battlefront är absolut inget undantag. Allt från Tie Fighters ikoniska motorskri till det bekanta ljudet av AT-AT och AT-ST som stampar, ända ner till ljudet av en laserpistol som avfyras - är som direkt hämtade ur filmerna. Det går verkligen inte att överdriva hur pass autentisk Star Wars-känslan i spelet är.

Star Wars Battlefront
Hoth-kartan är verkligen enorm.

Däremot är ju Star Wars Battlefront ett spel, och då behövs det mer än att bara vara trogen sin inspirationskälla. Som tur är så har ju Dice erfarenhet när det kommer till actionspel med stor skala. Vi fick under vår spelsession prova på de tre spellägen som kommer att vara tillgängliga i betan som kommer senare i veckan, samarbetsläget Survival och två olika flerspelarlägen, Drop Zone och Walker Assault. När vi rotade runt i menyerna mellan matcherna kunde vi även se de andra spellägena som kommer vara tillgängliga när spelet väl släpps, och folk behöver verkligen inte oroa sig för att det skulle bli brist på saker att göra för att det "bara" finns fyra planeter i spelet.

Detta är en annons:
Star Wars Battlefront
En plats som bör vara bekant för alla som sett Episode V.

Först ut fick vi prova på Drop Zone på planeten Sullust, ett spelläge för 16 spelare, åtta mot åtta, där både imperiet och rebellerna kämpar mot varandra för att ta kontroll över ett gäng flyktkapslar som faller ner över kartan. Det blev snabbt rätt hektiska strider när båda lagen sprang runt i små dalar för att få tag på kapslarna. När en kapsel väl erövrats, belönas man med en handfull specialvapen som raketgevär och utplaceringsbara kulsprutor. Drop Zone var helt klart det snabbaste spelläget och även det läget där enstaka spelares färdigheter kunde göra störst skillnad.

Star Wars Battlefront
Inte riktigt som att skjuta womp-råttor.

Därefter fick vi prova på samarbetsläget Survival på Tatooine, Star Wars Battlefronts version av Horde-läget i andra spel. Upp till två spelare ska försvara sig mot ett antal vågor av imperiets stormtrupper. Tyvärr kändes Survival allt för lätt på den svårighetsgraden vi fick prova på, normal, och värdet i att spela om för att se hur långt man kunde ta sig gick förlorad då man med största sannolikhet visste att man skulle klara sig igenom de horder av imperiets "bästa" som slängde sig mot en. I övrigt så var det ett hyggligt underhållande spelläge, trots sin ringa svårighet.

Star Wars Battlefront
Ibland behövs det drastiska metoder för att hålla sig varm på Hoth.

Sist, men absolut inte minst, fick vi besöka isplaneten Hoth för att prova på lite Walker Assault. I betan största spelläge med 40 spelare, 20 mot 20, får rebellerna försöka försvara Echo Base mot imperiets AT-AT och snötrupper. Rebellerna måste hålla ett gäng utposter för att kunna kalla in fler Y-Wings i sina bombräder, medan imperiet behöver ta sig förbi tre nivåer av rebellernas försvar för att vinna. Walker Assault är Dice när de är som bäst med X-wings och Tie fighters som flyger runt, Snowspeeders som försöker fälla AT-AT och vanliga soldater som springer runt i snön och försöker skynda sig ur vägen för Luke Skywalkers och Darth Vaders duell. Få saker känns lika spännande som att krypa ihop i sin skyttegrav när en AT-AT trampar över en samtidigt som en nedskjuten Tie fighter kraschar vid Lukes fötter när han flänger runt fjuttiga snötrupper med kraften.

Star Wars Battlefront
Star Wars Battlefront är den förta gången vi får besöka planeten Sullust

Walker Assault är också det spelläget som kräver absolut mest av spelarna, men bara om man spelar rebellerna. Samarbete är ett måste för rebellerna, och lyckas de inte arbeta ihop och hålla sina utposter så väntar en oundviklig seger för imperiet. Under de matcher vi spelade lyckades faktiskt rebellerna inte vinna en enda gång. Om det berodde på bristande samarbete i laget eller för att läget helt enkelt är obalanserat än så länge får vi vänta och se med, men bli inte allt förvånad om imperiets AT-AT gång på gång tar sig förbi försvaren runt Echo Base.

Star Wars Battlefront
Förbered dig för ett möte med imperiets "elit".

Något som kan kännas ovant för gamla Battlefield eller Battlefront-spelare är att sättet alla fordon fungerar på. Istället för att bara hoppa in i en parkerad X-wing får du istället leta upp en av de power-ups som finns utspridda på kartan och sen aktivera den för att flyttas över till pilotsätet, samma sak gäller även spelets hjältekaraktärer.

Star Wars Battlefront
Rebellernas besök i byn gick inte mycket bättre än Anakins.

Vi fick även ta en titt på några av de vapen och verktyg som man kommer att kunna låsa upp för pengar man tjänar under matchen allt eftersom man går upp i nivå. Just i betan fanns det inte allt för mycket att låsa upp, några olika granater, ett krypskyttegevär som kändes något onödig och den smått kaotiska jetpacken som ibland kändes allt för opålitlig. Tyvärr fick vi inte möjligheten att anpassa våra karaktärers utseende efter egen smak, i det fullständiga spelet ska man själv få välja art och utseende på sin avatar, men trots det fick vi se en stor variation av etniciteter bland rebellerna, dock bara människor.

Star Wars Battlefront
Echo Base har nog sett bättre dagar.

Som alla spel har Star Wars Battlefront sina brister. Balanseringen i Walker Assault är något som borde fixas innan lanseringen, tredjepersonsläget känns helt onödigt, om man nu absolut inte klarar sig utan att se ryggen på sin karaktär och bara måste dra ner sin träffsäkerhet och något som saknas från Dice tidigare spel är att man inte kan lägga sig ner. Även förstörelsen av terrängen har dragits ner rätt rejält, det enda vi lyckades spränga var sandfolkets tält på Tatooine. Folk kommer säkert även se att det inte finns något storyläge som något negativt, men med tanke på hur Dice har lyckats på den fronten i sina senaste spel var det nog ett smart val att enbart fokusera på flerspelarlägen. Vi får bara hoppas att onlinekomponenten faktiskt fungerar som den ska vid release.

Star Wars Battlefront
Värmeslag är inte det enda farliga på Tatooine.

Den stora frågan alla haft ända sen det avslöjades att Dice skulle ta sig an utvecklandet av Star Wars Battlefront var om de kunde överträffa Pandemic Studios klassiker, det har klagats mycket över avsaknaden av rymdstrider, att det skulle finnas för få planeter och kartor, att det inte finns någon kampanj och en del annat, men av det vi fick se i betan är det helt klart att Dice har tagit serien till helt nya nivåer, och mycket annat borde man inte ha väntat sig av utvecklaren som populariserat denna subgenre av actionspel. Kort och gott så har alla fans av Battlefront, Dice och Star Wars något utöver det vanliga att se fram emot i november.

Star Wars Battlefront
Inte riktigt den far och son-träffen man tänkt sig
HQ

Relaterade texter

6
Star Wars Battlefront - Rogue One: ScarifScore

Star Wars Battlefront - Rogue One: Scarif

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Vi ger oss i kast med den fjärde och sista omgången DLC till Star Wars Battlefront för att få uppleva Rogue One-kriget i spelform. Jonas Mäki har satt betyg...

6
Star Wars Battlefront: Death StarScore

Star Wars Battlefront: Death Star

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Så har det äntligen blivit dags att spränga Dödsstjärnan i Star Wars Battlefront. Jonas Mäki har rattat X-vinge och recenserat...



Loading next content