Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Dreams

Dreams

Det är lätt att bli fascinerad av Little Big Planet-skaparnas nästa spel, men det är inte lika lätt att tyda de färgrika, kreativa sekvenserna...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det unika Dreams var bland det mest spännande, men samtidigt mest förvirrande och frustrerande avslöjandet på E3 i somras, och vi blev inte så mycket klokare av visningen under Paris Game Week. Dessa känslorna blev klart förstärkta under den slutna demonstrationen som utvecklarna Media Molecule höll efter presskonferensen. En grupp med folk från teamet stod redo för att visa journalister från hela världen hur spelet lär dig forma dina egna, unika upplevelser - dina egna drömmar. Varning: Det kan vara så att du kommer sitta med fler frågor än svar efter att ha läst den här texten.

HQ

Precis som i demon på scenen under Sony-showen så började upplevelsen med en liten Imp. En söt liten krabat som ser ut som en flamma av tyg och ull. Impen är designad för att göra Dreams enklare. Du kan leda runt den lilla lurifaxen på en mängd olika sätt, antingen med hjälp av Move-kontrollen, gyroskopet på din Dual Shock 4-kontroll eller med de vanliga analogspakarna. Systemet är intuitivt sammansatt, och istället för att gömma en massa funktioner i flertalet olika menyer så utgår allt från en central skärm. Demonstrationen följde samma björnliknande varelse som på presskonferensen, som rör sig över samma område. Rörelserna ser onekligen klumpiga ut, men utvecklarna påpekar att rörelsemönstret kan anpassas till varje enskild dröm.

DreamsDreams
Media Molecule är som bekant studion som gav oss Little Big Planet.

Allt detta har vi dock sett förut så låt oss gå vidare till mer intressanta saker. Istället för att få spela en redan uppbyggd dröm så visade Media Molecule hur du bygger upp en dröm från grunden. De visade oss en metod med redan färdigställda visuella hjälpmedel, och en där allt gjordes från start. Animationschefen Kareem Ettouney plockade upp Move-kontrollen, och började forma huvudet till en björn från grunden. Här blev det uppenbart vad det mest tidskrävande i Dreams-projektet varit. Systemet måste kunna hantera alla de fantastiska saker som vi väljer att skapa utan att krevera under trycket.

Tillbaka till björnen. Ett antal stenplattor placerades under den, innan den fick en mech-kropp. Därefter blev någon form av rymdskepp placerat uppe i luften. Demonstrationen bar vid den här tidpunkten en del likheter med en stand-up show. Den var underhållande, men den gjorde oss inte särskilt klokare kring vad för spel Dreams exakt är.

Dreams
Dreams släpps någon gång under 2016.

Utvecklarna refererade till hela sekvensen som en rolig "cut-scene" du kan skapa. Det är faktiskt så enkelt som att trycka på "record" i Dreams, för att sedan regissera och spela in dina egna mellansekvenser. Det är häftigt så klart men det slog oss att presentationen kretsade kring filmklipp, alltså klipp som inte kräver någon interaktion från spelaren i efterhand. Som sagt, det klargjordes att Dreams också låter dig sätta samman spännande scener, figurer och situationer som kan göras interaktiva på ett enhetligt sätt.

Är du dock inte fullt så kreativ som gänget på Media Molecule, men likväl vill skapa bisarra situationer i Dreams, så är det relativt lätt att hitta i den gigantiska databasen som är fylld med objekt. Den växer stadigt redan, i takt med de galna kreationer spelare lägger till, och ännu flera ska det naturligtvis bli när spelet lanseras för offentligheten, och inte bara några utvalda testare. Sök efter "trä" eller "bil", och innan du vet ordet av har du tusentals med olika träd och bilar att välja mellan. Dessa kan du dessutom anpassa om du så önskar, innan du lägger till dem i din dröm. En bil kan dessutom göras körbar så den kan agera som ett fortskaffningsmedel i spelet. Exakt hur detta görs gick tyvärr inte utvecklarna in på den här gången.

DreamsDreamsDreams
Den sagolikt vackra grafiken fångar uppmärksamheten direkt.

Björnhuvudet hade nu vuxit till en riktigt majestätisk syn, omgivet av lila träd, skulpturer och annan alternativ konst. Det är få saker att klaga på kring grafikmotorn, den saken är säker. Dessa kreationer hade blivit skapade framför våra ögon, utan något externt hjälpmedel eller färdigdesignad grafik. Det är uppenbart att Dreams har en enorm potential som en skaparverk, även om vi inte riktigt förstått hur det fungerar rent spelmässigt ännu.

Frågan till Media Molecule blir därför rätt så uppenbar. Hur är spelet? Vad är spelet?. Frågan blev ställd, men den blev inte särskilt besvarad under den stängda visningen. Sektionen som faktiskt var spelbar var den samma som under konferensen, och även om denna var otroligt imponerande på ett tekniskt plan, hade den inte spelmoment eller gameplay som blåste oss av stolen. Det kan därför verka som att fokusen här ligger mer på att bygga och skapa saker än att faktiskt spela igenom dessa efteråt. Frågan är bara om kan komma att skapa upplevelser som faktiskt engagerar andra.

Om drömmar kan gå i uppfyllelse är därför en fråga som inte riktigt har svaret på ännu. Det vi däremot vet är att Dreams har potential att bli en kreativa charmbomb med oändliga möjligheter. Vi hoppas bara att det ska bli roligt att spela det också...

DreamsDreams
Det känns som att ju mer vi får veta om Dreams, desto mindre vet vi egentligen.
HQ

Relaterade texter

DreamsScore

Dreams

RECENSION. Skrivet av Mikael Sundberg

Efter nästan ett år i early access är Dreams äntligen här på riktigt för att låta dig förverkliga alla dina drömmar.



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy