Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Kingdoms of Amalur: Reckoning

Kingdoms of Amalur: Reckoning

Gamereactor fick chansen att provspela EA:s kommande Elder Scrolls-utmanare Kingdoms of Amalur. Lär vår feta förtitt som berättar allt du faktiskt borde veta...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag har inte alltid älskat RPG, men efter Elder Scrolls IV: Oblivion fick jag ögonen för genren som idag är något jag verkligen älskar. Trots det var jag mycket skeptisk till en sekund innan jag satte mig ner med Kingdoms of Amalur: Reckoning i ett litet pressrum under Gamex-mässan. Men all min skepsis försvann redan under de första minuterna, och skjutsade spelet i toppen av min lista över "måste ha"-spel. Kingdoms of Amalur: Reckoning utvecklas av 38 Studios och Big Huge Games, och har Ken Rolston i som ansvarig för utformningen av äventyret, en man som annars mest är känd för sitt arbete med Elder Scrolls III: Morrowind och uppföljaren Oblivion.

Kingdoms of Amalur: Reckoning
Det finns åtskilliga stora städer att utforska i äventyret.

Det första som slår mig är hur väl spelkontrollen är anpassad för ändamålet. Det är ingen tvekan att man tagit inspiration från Fable-serien. Du kan välja två vapen som du kan sätta på antingen X-eller Y-knappen (Xbox 360), samtidigt som man reglerar magiska attacker genom att hålla in B-knappen för att välja vilka trollformler du vill kasta, något du sedan gör med axelknapparna . Det kanske inte låter så intuitivt, men det fungerar mycket bra. Det tog inte många minuter innan jag dödade skurkar och kastrerade spindlar med välplacerade pilar. Under hela träningsuppdraget reagerade jag på hur välgjord spelkontrollen faktiskt är för just denna genre.

Efter att ha avslutat en vända i katakomberna kom jag ut i solskenet. Men jag hade inte tid att jobba på solbrännan. Strax innan jag undkom hade jag nämligen lovat en gammal dvärg som tyvärr inte överlevde de farliga katakomberna, att jag skulle hitta en person som på något sätt kunna läsa framtiden genom att ansluta sig till de "trådar" som bygger upp världen. Detta skulle visa sig vara ganska lätt, för redan vid skogsbrynet slappade han med en drink, och inte långt senare hade han även läst min framtid. Eller försökt i alla fall. För i Kingdoms of Amalur: Reckoning spelar man i själva verket en mycket speciell roll där framtiden är vidöppen. Här har du möjlighet att välja ditt eget öde.

Detta är en annons:

Detta är en av spelets största egenskaper. Du har möjlighet att välja exakt vad du vill vara, oavsett om det så är en krigare eller tjuv. Skulle du inte vara nöjd med det val du har gjort kan du ändra det med hjälp av några enkla knapptryckningar i menyerna. Det är inte precis realistiskt, men i Reckoning fungerar systemet väl, eftersom du definitivt inte kommer att kunna fatta ett slutgiltigt beslut direkt. Själv valde jag att vara en krigare, men ändrade mig snabbt när jag insåg att mitt nästkommande uppdrag var att smyga in i huset hos en fattig landsbo och stjäla alla hans ägodelar.

Kingdoms of Amalur: Reckoning
Todd McFarlane, känd som både Hulks och Spider-Mans förnyare samt skapare av seriefiguren Spawn, har varit inblandad i Kingdoms of Amalur: Reckonings design.

Eller, så det var inte mitt huvudsakliga mål, men Kingdoms of Amalur: Reckoning är minst lika öppet som Elder Scrolls-serien, och jag kände att jag var tvungen att nyttja detta till fullo. Det gick dock inte så bra för denne landsbo visade sig vara en lagens man, och han upptäckte mig när jag var halvvägs genom en av hans många skåp i jakt på bättre utrustning. Efter ett par slag från vakten var jag tvungen att ge upp och fick tillbringa några minuter i en kall fängelsecell.

Det verkar som att just "val" är nyckelordet utvecklarna har haft framför sig under utvecklingen, och det märks. Världen i sig är kanske inte riktigt så öppen som till exempel i Oblivion, men det är heller inte långt borta. De många olika miljöerna är uppdelade i separata områden, som är anslutna via olika vägar och grottor. Du kan inte välja att gå i en riktning bara för att sedan hamna i ett annat område. För att göra det måste du hitta den väg som tar dig tid, och följa den. Men när du väl anländer har du friheten att gå nästan var du vill. Det var en liten besvikelse när jag väntat mig något så öppet som Morrowind, men istället fick något som liknar ett slags korsning mellan Morrowind och Fable-serien. David Luoto (creative director) insisterar dock på att detta gör de olika områdena mer unika och intressanta.

Detta är en annons:
Kingdoms of Amalur: Reckoning
Spelkontrollen är oerhört välgjord och ställer det flesta andra rollspel i skamvrån.

Han fortsätter med att förklara att det finns en enorm variation när det kommer till de olika miljöer spelaren kommer att kunna utforska, och en snabb titt på världskartan understryker detta. Det var särskilt ett område på kartan jag borde ha tagit en närmare titt på. Stället påminde om Supermans Fortress of Solitude, men jag fick tyvärr inte möjlighet att gå så långt. Det råder dock ingen tvekan om att Kingdoms of Amalur: Reckoning kommer att ha en enorm värld att utforska, och precis som i Ken Rolstons tidigare spel kommer det att finnas en stor dos av sidoäventyr att ge sig in på.

Själv fick jag inte fick uppleva all denna omtalade variation David Luoto talade så varmt om, men de miljöer jag se var i alla fall mycket bra. Det fanns ett par områden som hade direkt dåliga texturer, men jag blev försäkrad om att detta var bara var fråga om ofärdiga delar. Jag väljer att tro att det är sant och i övrigt hade spelet en skön visuell stil. Det var en fröjd att kuta genom skogen medan strålar av ljus lyste ner genom träden och löven sakta singlade ner mot marken. Kingdoms of Amalur: Reckoning når inte riktigt upp till Elder Scrolls V: Skyrim när det gäller visuell design, men det var verkligen inte mycket att klaga på, undantaget då texturer och andra mindre problem som något låg bilduppdatering när det hände mycket på skärmen.

Kingdoms of Amalur: Reckoning
Fantasyförfattaren R.A. Salvatore står för spelets manus.

Kingdoms of Amalur: Reckoning kommer ut i februari och jag kunde inte glädja mig mer. Det är inte omöjligt att vi tids nog kommer se tillbaka på Reckoning som ett storslaget första kapitel i en lång serie av spel, för detta är utan tvekan en titel många kommer att förälska sig i. Det har åtminstone jag gjort.

Kingdoms of Amalur: ReckoningKingdoms of Amalur: ReckoningKingdoms of Amalur: ReckoningKingdoms of Amalur: Reckoning
Kingdoms of Amalur: ReckoningKingdoms of Amalur: ReckoningKingdoms of Amalur: ReckoningKingdoms of Amalur: Reckoning

Relaterade texter

Kingdoms of Amalur: ReckoningScore

Kingdoms of Amalur: Reckoning

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Big Huge Games och 38 Studios har släppt lös sitt finfina rollspel Kingdoms of Amalur: Reckoning och Elfving har satt betyg...

THQ Nordic köper upp Kingdoms of Amalur

THQ Nordic köper upp Kingdoms of Amalur

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

THQ Nordic har gått fram som en dammsugare och köpt upp rättigheter till spelserier vi inte sett till på länge. Det inkluderar bland annat Timesplitters, Darksiders och...



Loading next content