Svenska
Gamereactor
förhandstittar
The Division

The Division

Vi har äntligen fått tillbringa några riktigt matiga timmar med Ubisofts rollspelande actionäventyr och delger nu våra intryck...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vi på Gamereactor har haft förmånen att spela The Division vid flera tillfällen, men för första gången fick vi nyligen chansen att i lugn och ro utforska Ubisofts dystopiska Manhattan under hela fyra timmars tid. Där hann vi spela igenom de första uppdragen, delta i flera slumpmässiga möten, dräpa på tok för många vänligt sinnade agenter i The Dark Zone - och hade allt som allt en riktigt trevlig stund med spelet...

The Division känns som en nystart för den väletablerade formeln som Ubisoft använt under flera år nu. Här börjar du nämligen inte ditt äventyr i en värld övertagen av onda makter och behöver således heller inte ta över den distrikt för distrikt. När du öppnar spelkartan svämmar den inte över av samlarobjekt och sidouppdrag som vanligt. Du behöver inte ens klättra radiotorn för att låsa upp nya delar. The Division är många saker, men det är annorlunda mot vad Ubisoft snuddat vid tidigare. Det utannonserades först 2013 och har skjutits upp flera gånger. Det är lätt att förstå varför när jag faktiskt spelar det, för Ubisoft Massive försöker att återuppfinna hjulet och att göra det tar givetvis både tid och kraft.

Min tid med spelet kan delas in i två: början där jag spelade de första två timmarna med en karaktär i level fyra och den andra delen där jag spelade med en agent i level 20 långt senare i äventyret. Låt oss börja från start. Jag gissar på att flera undrar hur pass mycket av ett sandlådespel The Division verkligen är. Kan du spela det ensam, eller kommer andra personer att ständigt vara en del av din värld? Svaret är du kan spela helt utan andra personers medverkan, men att du kan möta andra spelare om du så önskar. En stor del av staden är tillägnad för just spelare mot datorstyrda fiender, där du kan flytta runt ensam eller med upp till tre allierade.

Förutom huvuduppdragen och sidosysslor finns även slumpmässiga möten där du exempelvis måste rädda en gisslan eller döda ett visst antal fiender. Detta är goda nyheter för människor som vill spela på egen hand, men hurra inte för tidigt. Trots att spelet gör det möjligt att spela som ensamvarg - och även om utvecklarna betonar hur bra spelet fungerar såhär - skulle inte jag rekommendera det. Dels är antalet fiender väldigt höga och behöver dessutom en skrämmande mängd kulor innan de faller, vilket innebär att även de enklare uppdragen blir alltför svåra ensam. Spelet blir utan tvekan mycket roligare tillsammans med andra.

Detta är en annons:
The Division
The Division är minst sagt actionfyllt, men det är ännu starkare besläktat med renodlade rollspel.

Med ditt team bakom dig blir varje taktisk eldstrid en värdefull erfarenhet. Det finns inga klasser i spelet för de olika karaktärerna, vilket betyder att samtliga startar med lika utrustning. I stället finns här olika färdigheter att lära sig: "Medical", "Tech" och "Security". Om du har en välutvecklad karaktär inom Medical kan du hela ditt lag medan dina lagkamrater kan satsa på att fördjupa sig inom andra områden. Om du tröttnar på din roll kan du alltid ändra det genom att gå in i menyn. Tack vare detta kommer du att kunna hitta en grupp människor som passar dig mycket lättare i det långa loppet. Hur många gånger har vi inte försökt att hitta en kompatibel grupp i ett onlinerollspel, men där de redan har en person som uppfyller din roll och därmed inte behöver dig? I The Division du enkelt ändra dina rollfärdigheter med några knapptryck.

De tre olika träden av förmågor ansluts direkt till historien i spelet. Berättelsen är nämligen uppdelad i tre, där Medical-uppdrag rör sig om att hitta ett botemedel mot viruset, Tech-uppdrag bryr sig om att återuppbygga staden och Security-uppdrag handlar om att upprätthålla stabilitet och ordning. De två uppdragen jag lyckats slutföra var en fritagning av en gisslan, samt att ladda ned viktig data, där fiender självklart var ett stort hinder för min framfart. Trots att målen var annorlunda kändes de två uppdragen mycket lika och jag hoppas få se bättre variation när den slutgiltiga versionen släpps. En annan sak som vi förmodligen inte kommer att få reda på innan dess är hur spelet ser när du nått level 30 (som är maxgränsen). Under min intervju lärde jag mig att du måste spela en hel del innan du når den nivån, samt att det är möjligt att återvända till gamla uppdrag på högre svårighetsgrader när du har slutfört äventyret en gång. Jag hoppas personligen att spelet kommer att erbjuda något mer efter "finalen", då att spela om tidigare scenarion måhända inte lockar alla.

The Division
I nuläget tål fienderna alltför många skott innan de faller. Förhoppningsvis är detta något som Ubisoft Massive kommer att ändra på.
Detta är en annons:

Dessa typer av spel saknar ofta en känsla av framsteg vid sidan av just uppgraderingsträden. I ett onlinerollspel kan du bocka av otaliga uppdrag, men världen omkring dig förblir oförändrad. The Division lider av samma förbannelse, men Ubisoft Massive har hittat en elegant lösning. När du har avslutat ett uppdrag måste du återvända till din egna hub, rapportera tillbaka om läget och därigenom få nästa uppdrag tilldelat. Din hub kan inte besökas av andra spelare och fungerar helt som en representation av dina framsteg i berättelsen. Om du har slutfört många Medical-sysslor, men valt att ignorera Tech och Security kommer din läkaravdelning att vara ren och välkomnande, medan de två andra vingarna kommer att stå nedsläckta och oanvända på grund av att du inte investerat tid inom dessa områden. Det är ett intressant system som ständigt målar upp dina framsteg i spelet rent visuellt, även om du inte kommer att känna av det lika mycket utanför denna hub.

Efter att ha avslutat de två uppdragen tillsammans med två andra spelare fick vi alla en kort rast innan vi återvände till spelrummet igen. Denna gången fick vi testa att spela som en fullt utrustad karaktär i level 20 med imponerande verktyg att nyttja. Istället för att spela fler huvuduppdrag bestämde vi oss för att hoppa över stängslet och besöka stadens centrum, där utbrottet av viruset var värst när det begav sig och där all kommunikation har gått förlorad. Dessa områden kallar utvecklarna för Dark Zones. Där resten av spelet - med undantag för Safe Houses - är områden för att bekämpa datorstyrda fiender, är Dark Zones istället en möjlig lekplats att tampas mot riktiga spelare. "Möjlig" är nyckelordet i den meningen. Eftersom det inte är nödvändigt att döda andra människor är detta ett alternativ till det övriga delarna. Den bästa utrustningen i spelet går att finna på dessa platser, vilket betyder att både risken och belöningen är högre.

Om du hittar nya redskap, iklär du dig automatiskt i en gul väska på ryggen som berättar för din omgivning att du har hittat ny värdefull utrustning. Det enda sättet andra spelare kan få det är genom att döda dig. Samtidigt är alla saker som du samlar i de mörka zonerna förorenade och innan du kan använda dessa måste det hämtas upp med helikopter. Detta är en intensiv upplevelse. Direkt efter att du har skjutit med din signalpistol för att visa din position för hämtning, kommer alla spelare i din Dark Zone att vara medvetna om detta och kanske försöker att stjäla vad du har. Du kan arbeta tillsammans med främlingar, men risken att de begår myteri i sista sekunden kommer alltid att finnas i bakhuvudet. Om du väljer att skjuta först mot en spelare som inte har gjort något fel, kommer du att markeras som Rouge, varefter alla kan skjuta dig utan konsekvenser. Det är ett lysande koncept som sätter främlingars tillit till varandra på prov. Har vi förtroende för att lita på varandra eller är det varje man för sig själv?

The Division
The Division kan upplevas tillsammans med upp till tre andra spelare.

När du spelar The Division är det viktigt att acceptera att det är ett rollspel först och främst och ett actionspel i andrahand. Det största beviset på detta är de datorstyrda fienderna i spelet som vägrar att dö efter 20 skott i bröstet. Vi är vana vid outtalade regler i actionspel där exempelvis fienden dör av ett huvudskott, men tar fler kulor längre ned. Detta är fallet även här, men fienderna tål alltför ofta en skrattretande mängd bly innan de slutligen ger sig. När din nivå ökar gör också dina fiender det och därför är de tuffare än i många andra spel. Detta är en vanesak, givetvis. Själva skjutmekaniken är dock mycket bra. Jag skulle vilja minska rekylen på några av vapnen och göra den artificiella intelligensen mer benägen att söka skydd, men detta är något som studion bakom spelet har tid att åtgärda innan släppet.

Ett område Ubisoft Massive inte behöver rätta till är deras rekreation av Manhattan. Detta är helt i nivå med Ubisofts tidigare försök att efterlikna världsstäder - kanske även ännu bättre än tidigare. Manhattan är fyllt av detaljer, landmärken som vi känner igen och byggnader som du kan kliva in i. Det finns inga laddningsskärmar när du vandrar genom staden eller när du kliver in en Dark Zone. Det faktum att spelet lyckas gå mellan dessa utan avbrott är fantastiskt och sätter ribban högt för spel som vill blanda dynamisk matchmaking med enspelarläget i framtiden. Spelet innehåller också en hel dag/natt-cykel med möjligheter för snöoväder som gör det svårare att kontrollera ditt vapen, eller dimma som försämrar synfältet för både dig och dina fiender.

The Division
Dark Zones är spelets farligaste områden, då alla spelare vill roffa åt sig den bästa utrustningen som gömmer sig där. Vilka vågar du lita på?

Det finns mycket som står på spel för Ubisoft med The Division och de känner av pressen. De lovade för mycket från början och försenade spelet för lång tid för att i slutändan svika sina spelare med ett ljummet resultat. Ubisoft kan inte ta mycket mer dålig publicitet och konsekvenserna kan bli mycket allvarliga om spelet inte lever upp till förväntningarna. Det är ett stort steg bort från den klassiska formeln som Ubisoft länge använt sig av och något som kommer att överraska en del trogna fans. Det är en modig ny början och i en tid där de stora spelföretagen är rädda för att ta risker, bör The Division belönas för just det. Riskerna är höga, men belöningen kan komma att vara värd det.

The Division

Relaterade texter

4
The Division: UndergroundScore

The Division: Underground

RECENSION. Skrivet av Mathias Holmberg

New Yorks gator må vara uppstädade, men det gömmer sig gott om fiender under jord. Häng med ner i mörkret i den första expansionen till Ubisofts onlinespel...

The DivisionScore

The Division

RECENSION. Skrivet av Mathias Holmberg

Snökaos och ond, bråd död väntar oss i New York så här års. Mathias har satt betyg på vårens mest hypade onlinespel...

1
The Division-filmen tycks vara nedlagd

The Division-filmen tycks vara nedlagd

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

The Division-filmen utannonserades redan 2016 av Ubisoft efter lanseringen av det postapokalyptiska co-op-spelet. Sedan dess har vi fått några uppdateringar om hur det...

1
The Division-filmen kommer till Netflix

The Division-filmen kommer till Netflix

NYHET. Skrivet av André Lamartine

Mythic Quest var visst inte den enda icke-spelbara produkten att avslöjas på årets Ubisoft-konferens, för nyligen meddelades det även att Netflix har fått rättigheterna...



Loading next content