Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Sebastien Loeb Rally Evo

Sebastien Loeb Rally Evo

Petter har testklämt lite på Milestones kommande rallysimulator

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Han är den främste inom rallysporten genom alla tider, Sebastien Loeb. Har var under stora delar av sin aktiva karriär så pass överlägsen att det fick WRC att bli tråkigt. För mig var det i allra högsta grad Loeb som gjorde att jag tappade suget lite för det som en gång i tiden var min favoritsport. Fullständigt oförtjänt och vanvettigt orättvist, såklart. Loeb var och förblir en begåvad, kalkylerande, strategisk och intelligent förare som dominerade sporten i ett årtionde och borde rimligtvis haft en motsatt effekt på en rallyfanatiker som undertecknad. Men hans sammanbitet introverta och ofta tysta framtoning i kombination med hans snäva och ekonomiska körstil gjorde att jag somnade framför TV:n allt för många gånger innan jag bytte ut WRC mot DTM.

Sebastien Loeb Rally Evo
Det finns gott om inställningar som man kan pilla i inför varje race och här har Milestone lyckats väl med presentationen som känns snabb, smidig och enkel att begripa.

Idag är han pensionerad. 42 år gammal och pysslar med trofébaserade sponsorgrejor som enskilda Pikes Peak, Goodwill och Rallymaster-event. Fortfarande en odiskutabel mästare bakom ratten på så gott som alla typer av racingkärror han rattar, men pensionerad. För att hylla denna dominante fransos har studion bakom de senaste tre WRC-spelen samt Moto GP och Ride (Milestone) satt ihop deras första rallysimulator baserat på Loebs mångåriga karriär.

Simulator är nog att ta i, dock, men Milestone har hamnat betydligt närmare verkligheten i det här spelet än vad de lyckats med tidigare. Att Sebastien varit en betydande del i utvecklingen av hur själva bilen beter sig i förhållande till fart och underlag, märks tydligt. Milestone har kastat ut stora delar av fysiksystemet från tidigare spel och skrivit om hur däcken reagerar på grus, asfalt eller snö och trots att vi endast testklämt på en förhandsversion lovar spelet förhållandevis gott.

Detta är en annons:
Sebastien Loeb Rally Evo
Fartkänslan när man har kameran placerad bakom bilen såhär är inget vidare men för att kunna spela detta krävs det nästan att man satsat på någon slags cockpit-vy.

En grej som inte känns särskilt bra i Sebastien Loeb Rally Evo såhär på förhand, dock, är hur bilen animerats. Fysiken verkar som sagt lovande, inte minst när man spelar med en ordentlig ratt och i mitt fall ställer om mittdiffen så att mer av drivningen hamnar på bakhjulen, men bilen (om man nu vill se den framför sig och inte föredrar en cockpit-vy) ser ut som en gipsklump som liksom krafsar sig fram längs vägen vilket gör det svårt att se vad som sker med däcken. Att ge spelaren visuella hjälpmedel och inte bara fysiska som rumble i handkontrollen/force feedback i ratten, för att på så sätt kunna kompensera för det faktum att verklighetens ledtrådar som gravitation och friktion inte går att simulera, är snorviktigt i ett spel av den här typen.

Simulatorer som iRacing, Rfactor 2 och Dirt Rally gör detta på ett föredömligt vis medan Sebastien Loeb Rally Evo inte lyckas särskilt väl, alls, med samma sak. Som tur är handlar det för mig dock om att ställa in kameran på "bonnet view" och köra utifrån den vinkel som jag är van vid och som enligt mig ger den mest realistiska spelupplevelsen, oavsett typ av racingspel eller val av simulator.

Sebastien Loeb Rally Evo
Grafiken är snygg, dessa bilder härstammar från Playstation 4-versionen av spelet.
Detta är en annons:

Desto bättre är grafiken som baseras på en kraftigt uppdaterad grafikmotor som med enkelhet skåpar ut WRC 4 och Ride. Omgivningarna är riktigt tjusiga med högupplösta texturer och läcker ljussättning. Partikeleffekter och volymetriskt lull-lull imponerar inte fullt lika mycket men för att vara en semi-simulator är detta snyggt. Framförallt är det betydligt snyggare än WRC 5. Att Sebastien Loeb Rally Evo endast renderas i 30 bilder per sekund till Playstation 4 och Xbox One är dock en monumental ultrabesvikelse. Att försöka simulera vettig bilfysik hälften så många gånger per sekund som de främsta av konkurrenterna känns dödfött även om PC-versionen naturligtvis kommer att kunna spelas i 60+ bilder per sekund.

Ljudet lämnar också en del att önska såhär på förhand, däremot. Bilarnas motorljud låter lite tunt, ihåligt, som om utvecklarna stängt in en mygga i en konservburk och sedan placerat en mikrofon vid burkens utsida och lirat in olika varvtalsljud. Gasknallar och motorer som baktänder låter lite som när man bankar på en tom mjölkkartong med en bläckpenna och jämfört med WRC 5 och Dirt Rally känns detta som ett steg tillbaka minst sju år i tiden.

Sebastien Loeb Rally Evo
Realtidsskadorna är såhär på förhand riktigt lovande. Punkteringar, hela paneler som rasar av, kraschade vindrutor, lyktor som sprängs och så vidare är vardagsmat för den som kör vårdslöst och satsar lite för hårt.

Sebastien Loeb Rally Evo känns såhär på förhand både lovande och lite som en stundande besvikelse. Jag gillar hur bilarna uppför sig mot framförallt asfaltsunderlaget och fartkänslan samt hur smala och skräckinjagande många av sträckorna verkar vara lockar mig som gammal rallytokig motorsportnörd. 30 bilder per sekund (till konsolerna) samt blek ljudbild gör mig en smula oroad men förhoppningsvis har Milestone polerat på detta inför den stundande releasen.

Sebastien Loeb Rally EvoSebastien Loeb Rally EvoSebastien Loeb Rally Evo

Relaterade texter

Sebastien Loeb Rally EvoScore

Sebastien Loeb Rally Evo

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Chefredaktör försökte bli rallymästare en gång i tiden och bröt ryggen som ett resultat av usel förmåga att beräkna risk i förhållande till belöning. Nu pysslar han mest med rally i spelform, istället...

Vi lirar Sébastien Loeb Rally Evo

Vi lirar Sébastien Loeb Rally Evo

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Gamereactor Tyskland har fångat lite gameplay från PS4-förhandsversionen av MotoGP-studion Milestones kommande rallyspel baserat på Sébastien Loebs otroliga karriär. Här...



Loading next content