Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Homefront: The Revolution

Homefront: The Revolution

Vi har spelat co-op i Deep Silver Dambusters kommande påkostade actionäventyr

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Deep Silver Dambuster har haft en ganska guppig resa med Homefront: The Revolution. Detta är ett spel som varit under utveckling i åratal och som under den tiden haft inte mindre än tre olika utgivare (THQ, sedan Crytek och nu alltså Deep Silver / Koch Media). Trots denna skakiga färd för spelet har utvecklarna förblivit desamma, även om de också gått igenom flera namnbyten, och den slutliga visionen har därför förblivit densamma.

Vi har tidigare berättat om singleplayerdelen av spelet (läs intrycken på denna länk), så vi kommer här bara bjussa på en liten sammanfattning av vad spelet handlar om, snarare än att gå igenom allt på nytt. The Revolution utspelas i en inte alltför avlägsen framtid där USA ockuperats av Nordkorea (vilka här kallas "Norks" - förvisso slang för nordkoreaner men för mig som britt blir det ofrivilligt komiskt eftersom det här är ett herrtidningsbegrepp för bröst), och din roll som spelare blir att slå tillbaka förtryckarna i ett krigshärjat Philadelphia.

Homefront: The Revolution
Deep Silver Dambuster är gamla Free Radical Design, som i sin tur är avhopparna som en gång gjorde Perfect Dark till Nintendo 64.
Detta är en annons:

Fokus i denna förtitt ligger istället helt på något vi vet att flera av er kommer uppskatta, nämligen co-op. Enligt utvecklarna på det event jag besökte i London utspelas samarbetsuppdragen, vilka det finns tolv av vid lanseringen, efter själva huvudstoryn. Du kan dock komma åt dem alla utan att behöva klara spelet först. Varje uppdrag ska vara helt unikt, vilket verkar stämma, men vi har bara spelat tre av dem, så de andra nio kan vi inte svara för. Intrycken baseras därför på dessa tre uppdrag, och jag spelade igenom dem flera gånger på olika svårighetsgrader.

När demot avnjöts satt vi i grupper om fyra med finfina värsting-PC, på vilka vi sedan snickrade egna karaktärer och pillade med de omfattande inställningsmöjligheterna. Utöver det finns även ett ton kosmetiska val och andra prylar för att ge din figur en egen stil på slagfältet och möjlighet att ha just den utrustning du behöver. Faktum är att vapeninställningarna är otroliga och du kan även snabbt bygga om dem under banans gång med hjälp av tillbehör. Du är däremot låst till dina val av krutpåkar med en primär och en sekundär puffra, vilket görs innan uppdraget startar. Lyckligtvis behöver det inte vara någon begränsning då mängden föremål är så stort att du kontinuerligt kan justera dem efter behov.

Homefront: The Revolution
Du kan tackla de flesta situationer på det sätt just du tycker passar bäst i Homefront: The Revolution.

Som brukligt i genren numera tjänar du in XP (erfarenhetspoäng) och krediter du sedan kan spendera på förmågor och perks, samt på att köpa slumpmässiga lådor innehållandes prylar till spelet. Det inkluderar även vapen och nya tillsatser till din befintliga arsenal. Jag fick flera intressanta grejer varje gång en låda öppnades, men hur länge du måste spela för att få nog med krediter att skaffa dig det du vill ha återstår att se.

Detta är en annons:

Slutmålen i uppdragen jag spelade - de tre ovan nämnda - kändes en smula oinspirerade. Jag hoppas det finns fler bra längre fram, men här var det inte särskilt dynamiskt upplagt jämfört med vad konkurrensen erbjuder och risken är därför att återspelningsvärdet tar stryk. Däremot var de tre uppdragen väldigt olika varandra. I ett av dem skulle servrar aktiveras för att hitta en grupp prickskyttar, i ett annat var vi på defensiven och letade efter en säker plats, och i det tredje skulle en konvoj befrias och sedan transporteras till säkerhet.

Homefront: The RevolutionHomefront: The Revolution
Möjligheterna att modifiera ditt vapen är snudd på oöverträffade.

En sak som förhoppningsvis gör det värt att spela om uppdragen några gånger, är att kräma upp svårighetsgraden. När ditt team klättrar i nivåerna hänger fienden såklart med. Du och ditt lag måste därför se till att verkligen samarbeta om ni ska överleva på de svåraste nivåerna. Det finns ett antal olika fiendetrupper, men inget av det vi sett hittills skiljer sig väsentligt från vad som är praxis i genren. Fordonen ger däremot konceptet lite fräschör. Det finns till exempel fyrhjuliga drönare kallade Wolverines som följer med fotsoldaterna, vilka gör en liten patrull betydligt farligare. Och när svårighetsgraden skruvas upp och bättre soldater ansluter kan drönarna göra dem halvt oslagbara (om du nu inte kan vända dem mot dem själva med en välplacerad EMP-granat).

Just att använda sin utrustning på bästa sätt gör att problem kan lösas på det sätt just du tror fungerar bäst. Bepansrade fordon kan till exempel ha en gasbehållare baktill som utgör ett slags akilleshäl, och trupper i grupp liksom bara tigger om brandbomber. Sedan har vi alla höga byggnader som du kan gå in i och använda för olika former av improvisation. Kasta in fordon i mixen (jag fick testa högljudda motorcyklar) och du har en mix som är som gjord för experimenterande. Möjligen att områdena där samarbetsuppdragen utspelas är lite för begränsade, för det var mer än en gång jag möttes av beskedet att jag behövde ge mig tillbaka till slagfältet när jag listigt tänkte flankera fienden. Trots det upplever jag att jag kunde göra saker på mitt sätt.

Homefront: The Revolution
Tolv uppdrag som kan spelas co-op medföljer från start, framtida DLC är gratis.

En annan sak jag uppskattar mycket är beslutet att släppa framtida DLC gratis (vilket är en sanning med modifikation, men det ingår åtminstone i priset för spelet). Exakt vad vi kan se fram mot längre fram vet vi inte, men det är ändå ett positivt beslut. Det gör att de lär få många som spelar länge och där det blir lätt att hitta folk att spela med eftersom alla har allt DLC. För att finansiera detta kommer det dock finnas mikrotransaktioner. Utvecklaren Dambuster berättade att dessa kommer kunna snabba på hur fort du klättrar i level, vilket spontant känns som en bra lösning och inte rubbar balansen.

Efter tre uppdrag spelandes co-op, kände jag att jag ville ha mer av Homefront: The Revolution. Det vi får är en stor sandlådevärld som tack vare mängder av inställningar och möjligheter kan nyttjas effektivt, vilket i sin tur ger stor spelmässig variation. Grundstenarna för ett djupt och populärt spelläge finns på plats, men vi behöver såklart spela mer för att dra några slutgiltiga slutsatser. Mycket hänger fortfarande på singleplayer, men att lira detta co-op med goda vänner lär kunna bli väldigt roligt

Homefront: The Revolution
Det krigshärjade Philadelphia är en mäktig plats att besöka.
HQ

Relaterade texter

Homefront: The RevolutionScore

Homefront: The Revolution

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Deep Silver och Dambuster Studios har försökt pussla ihop spelet som Crytek började utveckla. Petter har delat ut betyg till slutresultatet...



Loading next content