Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Resident Evil 4 (2004)

Resident Evil 4

Motorsågsmassakern möter John Carpenters kultklassiska The Thing då Capcom laddar om. Petter har spelat igenom Resident Evil 4!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det vilar en viss ironi över Resident Evil 4, att påstå något annat vore lögn. Visserligen var inte Capcom först i skräckgenren, men Resident Evil var det stora genombrottet. Det definierade skräckfenomenet och kom även att bli en spelserie som körde ner konceptet i botten. Det krävdes flera försök innan Capcom tyckte att de hamnade rätt med Resident Evil 4 och det är inte så konstigt när de själva med Resident Evil 0 och Konami med det senaste Silent Hill-spelet hamnat i något av en skräckens återvändsgränd.

För att till fullo förstå vad Capcoms fjärde skräcksaga kommer att bjuda på krävs det att du förkastar och förtränger allt du vet och kan om skräckgenren idag. Glöm långsamma äventyrsspel med förutsägbara chockeffekter och ångestframkallande fiolklank som ackompanjerar mörka skolsalar och blodiga sjuksköterskor. Glöm bort kylskåpstunga, orörliga poliser, hasande källarzombies och fantasilösa pussel staplade på varandra. Välkomna istället ett renodlat actionspel, fyllt av härlig tempovariation och toppat med smart implementerade skräckmoment. Tillkommer gör en modern, väl utförd spelkontroll där dynamik och snabbhet vägt lika tungt som precision och lättillgänglighet. Redan efter några minuter är det tydligt att Capcom strävat hårt efter att gå vidare, göra någonting annorlunda med den fjärde delen i serien. Umbrella finns inte längre, T-viruset är sedan länge utrotat, Leon S Kennedy arbetar inte längre för Raccoon-polisens S.T.A.R.S.-enhet och handlingen utspelar sig denna gång i Europa. Leon är nu anlitad av den amerikanska regeringen och arbetar aktivt som agent över hela världen. Hans uppdrag är att resa till Europa för att återfinna den amerikanska presidentens kidnappade dotter Ashley. Kidnapparna är en okänd, religiös separatistgrupp som enligt Leons arbetsgivare håller Ashley fången i en avlägsen by någonstans på den spanska landsbygden. När Leon anländer till byns utkant blir han snabbt varse om att något är väldigt fel. Det visar sig att byborna är extremt fientliga och trots att de inte är zombies denna gången lyder de ett högre kommando att utplåna allt okänt främmande. Med bara en Beretta och en jaktkniv till hands välkomnas Leon av hela byns befolkning som stormar mot honom med diverse sylvassa jordbruksredskap i högsta hugg.

Det första som slog mig då jag satte mig ned med förhandsversionen av Resident Evil 4 var hur fräsch hela produktionen känns. Berättandet är nytt, Leon känns betydligt mer kallsinnigt urcool än sist och konceptet andas inavelsmisär från Motorsågsmassakern och Wrong Turn snarare än traditionell zombieskräck à la George A Romero. Bönderna i byn är under påverkan av ett dödligt blodgift och är extremt aggressiva, väldigt snabba och betydligt dödligare än fienderna från tidigare spel i serien. Leon är också mer ömtålig och kan inte överleva lika många fiendeattacker som i exempelvis Resident Evil 2. Miljöerna är genomgående bruna, motbjudande smutsiga och framförallt inte alls lika mörka som tidigare. Skräckmomenten består oftast av stress kombinerat med originella överraskningseffekter och tempot är en bra bit högre än tidigare.

Spelkontrollen är helt omgjord även om Capcoms designers varit smarta och lämnat kvar de specifika spring- och sikta-knapparna som snabbt får en att känna sig hemmastadd. Leon rör sig betydligt smidigare än tidigare, det är enklare och roligare att skjuta anstormande fiender och kameran fungerar väldigt bra. Rent grafiskt finns det ingen tvekan om att Resident Evil 4 kommer att bli den snyggaste och mest konsekvent utformade delen i hela serien och kanske även det snyggaste spelet till Gamecube. Miljöerna är stora, detaljerade och smockfyllda med ursnygga ljuskällor som flackande eldar eller svajande lyktor. Karaktärerna är även de oerhört detaljerade och animerade med stor precision. Spelet innehåller mer blod än någonsin tidigare och ramar in den redan brutala stämningen perfekt.

Detta är en annons:

Efter 20 timmar med den amerikanska versionen av Resident Evil 4 är mina förhoppningar på det färdiga spelet väldigt stora. Resident Evil 4 känns fräscht, originellt, varierat och vansinnigt välpolerat. Betyget får ni vänta på till i nummer 25 av Gamereactor Magazine, ute 11:e mars.

Resident Evil 4 (2004)Resident Evil 4 (2004)Resident Evil 4 (2004)Resident Evil 4 (2004)
Resident Evil 4 (2004)Resident Evil 4 (2004)Resident Evil 4 (2004)Resident Evil 4 (2004)
Resident Evil 4 (2004)Resident Evil 4 (2004)Resident Evil 4 (2004)Resident Evil 4 (2004)
Resident Evil 4 (2004)Resident Evil 4 (2004)Resident Evil 4 (2004)Resident Evil 4 (2004)
Resident Evil 4 (2004)Resident Evil 4 (2004)Resident Evil 4 (2004)Resident Evil 4 (2004)

Relaterade texter



Loading next content