Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Dishonored 2

Dishonored 2

Vi har kikat närmre på uppföljaren till det majestätiska Dishonored och väntar snällt tills releasen i november...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Vi bevittnade, under en resa till Arkane Studios i Lyon, hur den övernaturliga lönnmördaren Corvo (mos) i Dishonored 2 återvänder till den pseudo-viktorianska eran. Den här gången till en ny värld med cyberpunk-vibbar som känns än mer storslagen och varierande än tidigare. Dishonored 2 ger äntligen Corvo (mos) en röst och hämtar över Emily från första Dishonored, den här gången som mer än en flicka att beskydda. Emily och Corvo får nämligen slåss sida vid sida mot aristokraternas tyranni den här gången.

Dishonored 2

Spelseriens "Creative Director", legendaren Harvey Smith, (vars popularitet i spelvärlden exploderade efter hans bidragande till bland annat System Shock och Deus Ex) sitter framför oss och håller låda. Redan kort efter att hans team färdigställt Dishonored och samtliga nedladdningsbara expansioner hade Smith idéer om hur de skulle fortsätta utveckla konceptet och spinna vidare på storyn.

I och med detta kunde produktionen av Dishonored 2 påbörjas. Nu, efter över tre år av utveckling under positiv press som den oväntade succén av det första spelet förde med sig, verkar det som att Dishonored 2 lyckats behålla seriens höga standard trots att det inte nått beta-fasen ännu när Gamereactor hälsar på hemma hos Arkane. I och med att studion ökat variationen vad gäller nivåer, karaktärer och dessa karaktärers speciella färdigheter, har produktionen varit utmanande. Med det sagt är Smith mycket stolt över det nuvarande tillståndet i Dishonored 2 och bör, enligt oss, inte ändra sig på den punkten. Detta ser nämligen oförskämt lovande ut.

Dishonored 2

Om Harvey Smith är spelets "kropp" är Sebastien Mitton (Art Director) med med sitt otroliga detaljfokus och unika artistiska vision, spelseriens hjärta. Mitton, som bor i centrala Lyon, förklarar hur han ständigt är omringad av referenser och inspiration som hjälper honom att skapa multidimensionella världar. Han berättar dock att han inte ville ge rum åt lathet i skapandet av konceptkonsten för Dishonored 2 och att det är anledningen till att han reste världen runt i jakt på perfekta känslor och detaljer. Mitton berättar att han till exempel hämtade arkitektur från England, klädval och stil från Mexico och ljussättning från Californien.

Dishonored 2

Sebastiens handplockade art-team har haft det slitigt mot slutet. Alla huvudkaraktärer formades exempelvis till skulpturer i lera för att få rätt proportioner innan de modellerades i en dator. Bara den här processen tog hela fyra månader. Även sidokaraktärerna är otroligt detaljrika. För att kunna kombinera det artistiska temat med realistisk ljussättning för att få bästa möjliga slutresultat byggdes en helt ny spelmotor som döptes till Void Engine. Mitton, som redan lämnat ett märkbart avtryck i form av konstaspekterna till Dishonored, förklarar att det visuella målet för Dishonored är att visa vart skåpet ska stå vad gäller grafiska uppdateringar i uppföljare och inte bara klämma ut en påskyndad, identitetslös uppföljare för sakens skull.

Dishonored 2
Dishonored 2

Dishonored 2 äger rum 15 år efter första spelets slut och startar med ett uppdrag där du som spelare får börja äventyret som Emily, som känns igen från första Dishonored. De 15 åren som passerat har format den lilla hjälplösa flickan till en skicklig lönnmörderska. Efter uppdraget måste spelaren välja vem denne ska spela spelet som, Emily eller hennes gamla beskyddare, Corvo.

Båda dessa karaktärer har unika specialförmågor men Harvey Smith understryker dock att krafterna inte bara har med spelets smyg- och stridssystem att göra. Corvo har samma krafter som han hade i tidigare spel med vissa mindre uppgraderingar medans Emily har förmågor vi inte sett innan. Emily kan exempelvis greppa föremål och fiender genom telekinesi och kasta upp dem i luften. Hon kan även förtrolla fiender och länka ihop två olika fienders livsöden (Du kan med andra ord ta död på den ena och se den länkade själen falla ihop kort därefter). Det pratades även om att tillfälligt kunna trolla fram en dubbelgångare.

De första och allra sista uppdragen utspelar sig i det välkända Dunwall medans resterande uppdrag utspelar sig i den helt nya staden, Carnaga. Dunwall och dess nedstämda, pestsmittade vrår har blivit utbytt mot en spansk idyll med ljusfyllda gator. Byggnader i Carnaga är betydligt högre än i lilla Dunwall och skapar skuggor som spelaren kan använda för att gömma sig undan lagen. Byggnaderna skapar även fler möjligheter vad gäller klättring.

Trots att spelaren lämnat pestsmittan i Dunwall kommer man inte undan obehagliga, köttätande djur som kan ta död på spelaren om de rör sig i grupp. I Carnaga kommer du att träffa på blodflugor. Blodflugorna är heller inte lika hjälpsamma vad gäller undanröjning av bevis som råttorna var i Dishonored (de åt upp liken du lämnade i första spelet), tvärtom. Dessa odjur lägger ägg i nämnda lik och förökar sig. Smith berättar att ju mer kroppar som lämnas åt blodflugorna, ju mer blodflugor kommer att dyka upp under spelets gång. Blodflugorna har utöver detta, även bon som de aggressivt försvarar om spelaren kommer för nära. Då dessa bevingade köttätare reagerar på både rörelser och ljud verkar det som att Carnaga inte direkt är en snällare miljö än Dunwall.

I Carnaga är valolja inte alls lika betydande som i första Dishonored. Istället får vi se mer av Carnagas egna vinstdrivande industrier, Silver och trä-produktion. Konsekvenserna av stadens industrier märks runt om i staden i form av dammstormar som spelaren kan använda som gömställe, förutsatt att vindarna bär dit denne ska.

Dishonored 2
Dishonored 2

Tyvärr fick vi inte någon chans att spela spelet men vi fick ett härligt smakprov på vad som komma skall när vi blev visade några uppdrag. I ett av uppdragen var Emily tvungen att döda en högt uppsatt officer som förde med sig trubbel vart han än gick, även för stadens hänsynslösa gäng. När Emily förde officerens döda kropp till gängledaren fick hon vissa förmåner. Emily som spelbar karaktär rörde sig, med hjälp av sina förmågor i total tystnad och tog död på sina fiender från skuggorna och dammstormarna.

Några uppdrag senare spelades som Corvo och visade den mer kaotiska spelstilen. Corvo hamnade i slagsmål vid ett massivt blodfluge-näste och blir själv tuggad på av blodflugor medans alla fiender, i panik, slår tillbaka mot både flugor och den maskerade fienden. Situationen blir ohållbar och Corvo har till slut inget annat val än att ta kontroll över en av blodflugorna och flyga till säkerhet medans vakterna dör i ett moln av ohyra längre bort. Båda uppdragen kändes som en solklar fortsättning på spelserien, trots sina otroliga skillnader. Spelet har inte ändrat på baselementen utan helt enkelt byggt vidare på ett vinnande koncept.

HQ
Dishonored 2

Vår tid hos Arkane Studios övertygade oss att Dishonored 2 är en uppföljare att längta efter. Spelet har höga förväntningar att leva upp till från seriens fans och av vad vi sett verkar de kunna leva upp till dessa helt utan problem. Dishonored 2 kommer att vara en riktig pärla för alla som gillar smygartitlar och de som spelat Dishonored. Teamet bakom spelet har inte sparat på krutet och inga kompromisser har gjorts. Pressen vad gäller flerspelarlägets popularitet har heller inte påverkat utvecklingen. Harvet Smith förklarar att Arkane Studios fortfarande tror på starka, täta berättelser för den ensamma spelaren och vi kan inte göra annat än att hålla med.

Dishonored 2
Dishonored 2
Dishonored 2

Relaterade texter

Dishonored 2Score

Dishonored 2

RECENSION. Skrivet av Lisa Dahlgren

Kan Bethesdas lönnmördaruppföljare överträffa originalet? Lisa har smugit, slagit och dräpt sig fram om vartannat och satt betyg...

Arkane har inte pausat Dishonored-serien

Arkane har inte pausat Dishonored-serien

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det var länge sedan Arkane Studios sade något om Dishonored, men under gårdagen berättade det att serien faktiskt inte är lagd på is för all framtid. Det är Dinga Bakaba...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy