Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Detroit: Become Human

Detroit: Become Human

Vi har tagit oss en närmare koll på Quantic Dreams neon-thriller Detroit: Become Human. Detta är våra iakttagelser...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Vi kan säga att vi blev totalt bortblåsta när Detroit: Become Human visades upp på Sonys E3-konferens, men det var ingenting om vi jämför med hur vi kände oss efter de två genomspelningarna vi fick göra av just den scenen som visades upp, och när vi fick se hur dynamiskt det nya spelet från Quantic Dreams verkligen är. Det finns många sätt för Connor att ta sig an situationen på takvåningen, saker att göra, och inte göra, saker att se, saker att blunda för, händelser att lägga sig i, händelser att hålla sig borta från. Och allt går på tid, ju längre tid du tar på dig desto större är risken att du inte kommer kunna slutföra ditt jobb på ett sätt som tillfredsställer.

"Jag vill inte berätta en historia om artificiell intelligens eller teknologi," säger David Cage. "Jag ville snarare tala om oss, om människor, om vårt förflutna och vårt nu. Kanske om vår framtid. Jag ville tala om våra känslor, vårt samhälle. Och kanske om vad det innebär att vara mänsklig."

Detroit: Become Human
Quantic Dream har alltid jobbat för att föra teknologi inom spel framåt och mycket arbete har lagts ner på att göra Detroit: Become Human deras mest övertygande titel hittills.
Detta är en annons:

Detroit: Become Human utspelar sig i en nära framtid där den största skillnaden mot våra vanliga liv är att androider har tagit över många av våra jobb. Du spelar helt uteslutande som en android i spelet. Kara, spelad av Valorie Curry (The Following), var den första karaktären vi fick se i den första teknik-demonstrationen som tillslut blev ett spel. David Cage hade inte ens tänkt att göra någonting av demonstrationen men fansen lyckades övertala honom att bygga en värld kring androider och Kara. Den andra karaktären vi fick se är huvudpersonen från E3-demon, Connor (spelad av Bryan Dechart), som är en utredare med inriktning på android-relaterade brott. Han är den mest avancerade prototypen som finns och är skapad specifikt för att hjälpa människorna att lösa brott som begås av androider med avvikande beteende. "Han är vår Blade Runner, om du vill kalla honom det", säger David Cage.

Det är en aning oroligt i världen och androiderna har börjat att vända sig mot sina mänskliga ägare på samma sätt som Daniel gjorde i scenen från trailern. Några androider har försvunnit och andra har blivit aggressiva och trots att de är skapta utan känslor verkar det som om de har känslosamma sammanbrott. Är det vad den röda och blåa cirkeln på deras hjässor betyder? Känslor? Av det vi har fått se och av vad David Cage säger tolkar vi det som att spelet snarare handlar om att människan är boven i dramat, och att androiderna slåss för sin egen frihet.

"Jag ville inte berätta ännu en berättelse där vi är de goda och androider och teknologi är roten till allt ont," förklarar Cage. "De har ett virus och vi måste förinta dem, och så vidare. Det har gjorts förut. Vi känner till den typen av historia och det är helt enkelt inte den jag vill berätta."

Detroit: Become Human
I Detroit: Become Human är frågan om vad som är gott och ont inte alltid lätt att svara på.
Detta är en annons:

Den snofsiga lägenheten är fylld till bredden med ledtrådar för Connor att undersöka och med metoder som självaste Batman skulle använda för att återskapa scener på brottsplatsen. Detta görs genom att använda touchpaden på Dual Shock 4-kontrollen, exempelvis kan du se hur pappan i familjen blev skjuten om du tar dig tiden och undersöker hans kropp. Du kan också klura ut hur androiden (Daniel, vars namn du får reda på antingen genom att fråga honom eller hitta ledtrådar i lägenheten) fick tag på sitt vapen.

Att prata med vakthavande befäl på plats kanske verkar meningslöst men vem vet vilken betydelse det har i ett senare skede? Kommer du plocka upp pistolen från den döde polisen under köksbordet? Gör du det bryter du mot lagarna som styr androider. Connor har även tillgång till en massiv databas, som när han scannar ett familjeporträtt och får reda på en massa fakta om familjen som bor i lägenheten. Mängden av saker att ta hänsyn till och undersöka är överväldigande och är det på det här sättet rakt igenom hela Detroit: Become Human så står vi inför en upplevelse vi bara har kunnat drömma om innan.

Om du trycker ner R2-knappen hamnar du i Connors "mind palace". Väl där kan du se när Connor sammanställer informationen han har samlat på sig samt procentsatsen på hur sannolikt det är att fallet går att lösa utan att någon kommer till skada. Du kan även se dina aktiva mål. När du gör detta pausas spelet och du har då gott om tid på dig att noga tänka på vilka konsekvenser dina val kan få. När du är inne i "mind palace" kan du med enkelhet se saker i din omgivning som kan vara viktiga som ledtrådar och vilka individer du kan prata med.

HQ

Tiden är jätteviktig i den scenen vi får spela, det är möjligt att det inte är lika stressigt genom hela spelet men här får vi verkligen känslan av att det är bråttom. Du kan förvisso ignorera allt som pågår ute på balkongen och bara fokusera på insidan av lägenheten, men då kanske en otålig polis väljer att kliva ut och lösa situationen själv.

Quantic Dream är inte främmande för att ha med flera olika spelbara karaktärer. I både Fahrenheit och Heavy Rain var detta en påtaglig del av spelet medan Beyond: Two Souls valde en annorlunda vinkel. I det här fallet återvänder utvecklarna till flera, olika, karaktärer. Alla med sina egna personligheter och egenskaper. Vi vet inte hur många det rör sig om förutom Kara och Connor, men det kommer finnas fler. Precis som i fallet Heavy Rain kommer spelet och historian fortsätta, även om en karaktär dör på vägen. Självklart vet vi inte riktigt vad det betyder när en android "dör" och Quantic Dream är väldigt förtegna om detta, så det finns möjligvis en stor twist någonstans. Om du kollar noga på scenen då Connor blir skjuten av Daniel kan du se hans ring på hjässan bli röd, kanske betyder det någonting annat än att han bara slutar fungera?

Under vår E3-demonstrationen var Bryan Dechart med, skådespelaren som spelar Connor, och vi är inte helt säkra på att han är en riktig människa. Såpass lik sig själv är han i spelet och att höra honom prata var nästan lite kusligt. Vi ska inte återberätta samtalet Bryan hade med David Cage men det var fascinerande att höra dem prata och se relationen mellan skapare och skådespelare - en relation som blir mer och mer viktig allt eftersom branschen utvecklas.

Detroit: Become Human
Detroit: Become Human avtäcktes först på Paris Game Week i oktober förra året och det blir Quantic Dreams första Playstation 4-spel. Förväntningarna från fansen är höga.

Detroit: Become Human använder inte samma spelmotor som Heavy Rain och Beyond: Two Souls på Playstation 4. De använder inte motorn från teknikdemonstrationen av Sorcery (som visades under Playstation 4-avtäckningen). Istället är det en helt ny motor på plats som är designat just för ett par specifika punkter i Detroit: Become Human.

"Det var några element som vi ville föra framåt tekniskt", säger Cage. "Särskilt att utveckla den filmiska känslan i motorn. Att ha bättre hantering av ljussättning, bättre karaktärsintegration, bättre skuggor, bättre vad vi kallar fysiskt baserade shaders, vilket är faktumet att alla material i världen reagerar fysiskt korrekt på ljus. Vi utvecklade också vad vi kallar fysiska kameror, vilket är att kameralinsen och skärpedjupet fungerar som de hade gjort på en riktig kamera."

Kameravinklarna är en intressant del av spelet, när som helst kan byta mellan olika vinklar (med R1-knappen) för att få en bättre överblick där du är eller bara för bytandes skull.

Detroit: Become Human
Kara, som gjorde debut i teknikdemon med samma namn, kommer vara en av de spelbara karaktärerna i Detroit: Become Human.

Det är viktigt att komma ihåg att brott och utredningar är det som Connor kommer fokusera på men det är inte allt spelet innehåller. Vi antar att de andra karaktärerna kommer ha andra inriktningar och historier, precis som det fungerade i Heavy Rain. Connor måste kanske leta reda på Kara någon gång under resan för att hon har utvecklat ett medvetande? Detta är dock bara spekulationer från vår sida.

Vi behöver nog inte tala om att vi är exalterade inför Detroit: Become Human. På många sätt och vis ser det ut att kombinera alla aspekter från tidigare Quantic Dreams-spel. Kanske kan potentialen som fanns i den första scenen i Farenheit äntligen bli verklighet - en historia som verkligen ändras och växer genom spelarens val.

HQ
Detroit: Become HumanDetroit: Become HumanDetroit: Become HumanDetroit: Become Human
Detroit: Become HumanDetroit: Become HumanDetroit: Become HumanDetroit: Become Human

Relaterade texter

Detroit: Become HumanScore

Detroit: Become Human

RECENSION. Skrivet av André Wigert

På grund av Detroit: Become Humans moralmördande dilemman och intensiva handling har André Wigert blivit rejält tunnhårig.



Loading next content