Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Horizon: Zero Dawn

Horizon: Zero Dawn

Vi har utforskat lite av Horizon: Zero Dawns öppna värld och dess möjligheter...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Under förra årets E3 fick vi för första gången stifta oss bekantskap med Horizon: Zero Dawn, Guerrilla Games första spel som inte ingår i Killzone-serien på närmare ett årtionde. När vi pratade med dem då, och även nu i år, så var det helt klart att viljan att göra något nytt och annorlunda var den stora motivationen bakom spelets utveckling. Horizon: Zero Dawn är ett djärvt nytt steg för studion, och efter att ha spenderat en halvtimme med att bli bekväma med spelet i det sandlådeområde som fanns tillgängligt under E3 2016, är vi rätt säkra på att de har något stort på gång här.

Horizon: Zero Dawn
Guerrillas nästa spel ser ut att bli den rena motsatsen till deras föregående spelserie, Killzone.

Vid det här laget har du förmodligen sett E3 gameplay-demon av Horizon: Zero Dawn som Sony visade upp under sin konferens (om inte kan du kolla in den nedan). Bakom stängda dörrar på E3 fick vi se vad som hände innan det som visades i demon, vi fick se mer interaktion mellan karaktärerna och lite mer av Aloys möjliga dialogval, och även en hel del av hennes utrustning och crafting-systemet. Om det tidigare fanns några tvivel om att Horizon: Zero Dawn var ett fullskaligt rollspel, med allt vad det innebär (handelsmän, dialogval, crafting, karaktärer som lever ut sina liv i sina bosättningar), kan vi nu vara säkra på att det är ett. Dialogvalen må kanske inte vara lika djupa som de i Mass Effect eller Dragon Age, men det finns ändå en hel del utrymme att utforska och lära sig nytt i dem. Vi kan ännu inte vara säkra på om det finns möjlighet att bygga vidare på Aloys personlighet i dialogerna, men det verkade inte som det i de samtalen vi fick höra.

HQ
Detta är en annons:

I den lilla otursdrabbade byn som vi stötte på hade invånarna bestämt sig för att gömma sig undan världens problem och lita på gudarna, istället för att själva ge sig ut och ta reda på vad som korrumperat maskinerna. Utbölingen Aloy, som vid det här laget i spelet hade en aning om vad som orsakat korruptionen (dock fick vi inte se den hemligheten under E3), vill lösa roten av problemet. Hon har fått i uppdrag att ta reda på om allt står väl till i en by som inte hört av sig på ett tag, och när hon börjar bege sig av ditåt börjar demon.

Istället för att låta oss pröva på det uppdraget hade Guerrilla Games förberett ett lite avskärmat område av spelet med några metalliska bestar och några grundläggande uppgifter för att bekanta oss med spelmekanikerna. Det fascinerande med robotdjuren i Horizon: Zero Dawn (det finns även vanliga djur som kan jagas för material) är hur de interagerar med varandra och hur de alla fyller en roll i robot-ekosystemet. Vissa transporterar materiell mellan olika platser, andra agerar vakter. Alla är de sammankopplade, och så länge du inte anfaller dem fortsätter de med sina sysslor. Du kan använda några av dem som riddjur, en förmåga som låses upp när du når en viss nivå. Alla bär de på värdefulla komponenter som du behöver för att uppgradera dina vapen, dessa fungerar även som spelets valuta och är vad du bygger ammunition av.

Horizon: Zero Dawn
Världen i Horizon är expansiv och vacker, och dess fiendevariation verkar god.

Det finns flera olika typer av material, så det bildas en intressant balansgång mellan att jaga ner robotar för att få tag på material, samtidigt som du slösar på material i form av ammunition för att döda robotarna. Det är därför en rätt stor bonus om du lyckas smyga dig på bestarna och lyckas ta ner dem utan större bråk. Här är repgeväret väldigt användbart. Du kan använda den för att nagla fast maskinerna, något som sen låter dig tämja dem, eller för att slå till dem med en förödande attack. Så fort du anfaller släpper dock repen, så då det är ett bra sätt att handskas med flera maskiner samtidigt och för att ge dig tid för att få in precisa attacker, så repgeväret är inte så obalanserat som det kan låta.

Detta är en annons:

Striderna och spelet i allmänhet är väldigt smidigt, oavsett om du rider runt, gömmer dig i buskarna eller rusar rakt på dina fiender. Pilbågen är väldigt skön att använda, däremot var det lite svårare att kasta några av de granatliknande manickerna. Hälsosystemet är designat för att straffa de som inte tar hänsyn till riskerna, då du är väldigt öppen för attacker under en bra stund när man försöker regenerera hälsa under striderna. Det är rätt klart att Guerrilla Games vill att du i första hand ska tänka taktiskt och listigt och smyga dig på fiender.

Horizon: Zero Dawn
Det finns ett dialogsystem i Horizon. Det verkar inte vara lika djupt som det i Mass Effect-serien, men djupare än det i Uncharted 4.

Efter att vi klarat av de lättare uppgifterna, som att ta ut några "Grazers" och "Watchers" eller att skjuta ner behållare från "Shell-Walkers", dök en "Corruptor" upp. Det är maskinen som syntes i slutet av E3-demon, och nu fick vi se hur den agerar i en öppen värld, istället för den strukturerade sammandrabbningen i demon. Det var en rätt rejäl utmaning, men vi lyckades få den under kontroll med en kombination av eld och genom att använda vårt riddjur (en "Broadhead") för att röra oss in och ut ur fiendens räckvidd.

Guerrilla Games har arbetat på Horizon: Zero Dawn sen 2010. Kanske inte fullt ut, men det var då spelets koncept föddes. Tidigt nästa år kommer vi får reda på om den långa resan har varit mödan värd, men än så länge pekar på att vi kommer ha det riktigt kul med Aloy.

HQ
Horizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn

Relaterade texter

5
Kika in denna finfina Horizon-cosplay

Kika in denna finfina Horizon-cosplay

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Irina Meier heter kvinnan som gillar Horizon-spelen samt ledstjärnan Aloy så pass mycket att hon nu sytt sin egen dräkt och dragit till bergen för att klä ut sig och ta...

0
Horizon: Zero Dawn uppdaterat till PC

Horizon: Zero Dawn uppdaterat till PC

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Guerrilla Games har just utannonserat att de nu uppdaterat Horizon: Zero Dawn till PC till version 1.11, och i och med detta kommer flera förbättringar. Den viktigaste...

4
Horizon: Zero Dawn till PC uppdaterat

Horizon: Zero Dawn till PC uppdaterat

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Föga överraskande blev Horizon: Zero Dawn snabbt en stor succé när det släpptes till Steam i augusti. Men som så ofta är fallet med stora spel, så finns det alltid...



Loading next content