Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Titanfall 2

Titanfall 2 - Singleplayer

Vi reste till Los Angeles för att titta närmare på den efterfrågade enspelarkampanjen i Titanfall 2. Detta är våra tankar och intryck...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Du är Jack Cooper, en Frontier Militia-soldat som aspirerar till att bli en av de högt ansedda Titan-piloterna. Tills vidare får du göra krigandet sida vid sida med de gigantiska titanerna och deras respektive piloter. Eller, det var åtminstone planen. Hela din grupp blir slaktad under spelets första uppdrag och du finner dig snabbt fast bakom fiendelinjer helt utan mänsklig assistans. Lyckligtvis finns det en intakt Titan kvar, och dess originalpilot förde över kontrollen över till dig i sitt sista andetag. Nu är det upp till dig och din Vanguard Titan att slutföra uppdraget.

HQ

Det är ett ganska simpelt men spännande koncept, vilket inte är överraskande med tanke på att storyn är skriven av Jesse Stern, Steve Fukuda och Todd Alderman med input från resten av teamet, som skrev Call of Duty 4: Modern Warfare och uppföljaren Call of Duty: Modern Warfare 2. Aldernman kunde inte hålla sig för skratt när vi frågade om detta betyder att vi kommer se en viktig karaktär dö i Titanfall 2, men sade också att de har lärt sig några nya trick sedan dess. Varav en av dessa är humor.

Under presentationen blev det för oss uppenbart att Respawn vill göra en mer välrundad upplevelse genom att peta in några lättsamma ögonblick som lockar fram skratt. Vid ett tillfälle, när spelaren navigerade sig igenom en fabrikslokal, stal han ett vapen från en robot och smileyn på dess torso blev en ledsen sådan. Ett annat exempel är en av spelets antagonister, Richter, som med sin österrikiska accent låter precis som Arnold Schwarzenegger och till och med ropade den kända "Get Down!"-repliken. Förhoppningsvis kommer spelets humor vara jämt fördelad i spelet och inte förstöra upplevelsens tempo.

Detta är en annons:

Den huvudsakliga idén med kampanjen är att blanda det snabba och djupt underhållande gameplayet från seriens multiplayer med en spännande story. När studion började fila på singlelpayerkomponenten vad de tvungna att komma på vad spelets kärnprinciper var. Titaner, snabbt gameplay och pilotrörlighet var svaren. Det låter kanske självklart, men det kommer med sina svårigheter. "Detta var en duktig utmaning för våra bandesigners," berättar game director Steve Fukuda för oss under en intervju. "Då du kommer kämpa sida vid sida eller inuti din Titan för den största delen av spelet var vi tvungna att designa banor som ger spelaren utrymme att att testa olika tillvägagångssätt. Det är långt ifrån en öppen värld vi pratar om, men en bit in i spelet kommer vi ge dig mer frihet sett till hur du kan tackla olika situationer."

HQ

Under presentationen såg vi flera exempel på detta. Dels slogs vi inuti en fabrik med flera våningar som möjliggjorde lite imponerande väggspringande och andra akrobatiska manövrar. Ett annat exempel var en stor, frodig djungel vars utkanter utgjordes av stora klippor som piloten kunde navigera medan titanen slogs i mitten och sedan fick vi se stadsmiljöer med stora byggnader som man antingen kunde hoppa mellan, ta skydd inuti eller använda för att komma till högre mark.

Genom att äntra din Titan får du givetvis mer eldkraft, men genom att dela på er kan du få en välbehövd skenmanöver så att du kan komma nära ditt mål. Din pilot har olika sorters förmågor som kommer väl till pass när du kämpar utanför din mech. Drew McCoy, spelets producent, gillade verkligen att använda cloak-förmågan under presentationen. Med hjälp av den kunde han smyga sig upp till fiender och oskadliggöra dem genom att med ett simpelt knapptryck kasta dem till marken och sätta en kniv i ansiktet. Första gången denna brutala attack visades hörde vi en mix av "jösses, va äckligt" och lite jubel från publiken, men att se denna attack om och om igen blev tröttsamt efter ett tag. Efter att ha spelat Doom tidigare i år kan vi bara hoppas att dessa närstridsattacker blir mer varierade i den slutgiltiga versionen.

Detta är en annons:

Lyckligtvis handlar Titanfall 2 om olika tillvägagångssätt och att använda sig av pilotens rörlighet på bästa möjliga sätt. När han inte smög sig fram dubbelhoppade och väggsprang McCoy omkring överallt och eliminerade varenda fiende inom synhåll. Samtidigt befann sig hans Vanguard en bit bort och spred död och kaos över fiender helt själv. Titanen kan byta klass närsomhelst och till skillnad från i multiplayern, där det bara finns sex klasser, verkar det finnas åtta-nio stycken i kampanjen. Respawn räknade tydligen inte med att vi skulle märka denna lilla detalj, så när vi frågade om det senare kunde de bara bekräfta att vi kommer få välja mellan multipla klasser i singleplayer. Några klasser såg ut att vara låsta, så det verkar finnas någon form av progression-system.

HQ

Om du är bekant med karaktärsintroduktionerna i Borderlands-serien kommer du veta vad du ska förvänta dig från bossarna i Titanfall 2. Commander Richter stormade in med hans Titan (som verkade vara en Ronin-modell), klämde ur sig några ostiga repliker medan kameran zoomade in och smällde upp hans namn på skärmen. Sett till det spelmässiga i fajten valde McCoy till en början att gå Titan mot Titan innan han hoppade ut för att eliminera inkommande undersåtar. Vi fick intrycket att varje bossfajt kommer ställa dig mot olika typer av titaner som kräver olika strategier.

Titanfall 2-kampanjen är inte bara action, dock. Vi fick ett par glimtar på miljöbaserade pussel där spelaren tvingades tajma deras hopp eller skjuta en avlägsen panel med ett elektriskt vapen för att öppna upp dörrar. Dessa verkade mestadels simpla, och även längre in i spelet såg vi spökliknande figurer som visade exakt hur pusslen ska lösas. Det vore kul att få klura ut dessa själv, så vi hoppas att dessa "ledtrådar" går att stänga av i det färdiga spelet.

Allt som allt lämnade vi Respawn och Los Angeles nöjda. Det är tydligt att det görs av samma nyckeltalang bakom de två första Modern Warfare-spelen. Storyn verkar fylld av gammal hederlig popcorn-action, medan bandesignen ger lite rum för att leka runt med dina mål. Respawn säger att de vill utforska förhållandet mellan piloten och dennes Titan och vi fick se exempel på detta. Det ska bli intressant att se om de kan slå samman det beroendeframkallande gameplayet med en fängslande berättelse och vi kommer få reda på detta när vi får lägga vantarna på slutprodukten.

Många är oroliga för att Titanfall 2 kommer få lida på grund av den tuffa konkurrensen på marknaden i höst, men om de levererar mer av vad vi fick se i Los Angeles så är vi övertygade om att dessa titaner kommer ge en god match den 28 oktober.

Relaterade texter



Loading next content