Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Dishonored 2

Dishonored 2

Om knappt sex veckor är det dags att axla lönnmördarrocken igen i uppföljaren till Arkane Studios briljanta actionepos. Vi har provspelat Dishonored 2...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Under årets Gamescom berättade Arkane Studios kreativa chef, Harvey Smith, i en intervju med Gamereactor att en genomspelning av Dishonored 2 inte räcker för att se allt som spelet har att erbjuda. "Jag tror inte att folk verkligen förstår något av våra spel förrän de har spelat igenom det två gånger och det är både en välsignelse och en förbannelse," sade han. "När du spelar spelet ser du egentligen bara tjugo procent av innehållet för om du bara spelar som Corvo missar du alla Emily-grejer."

Den sortens uttalande brukar ofta vara utspätt med rikliga tillsatser av det farliga ämnet PR, men efter att jag ägnat två timmar åt att ömsom smyga, ömsom massmörda mig igenom spelets fjärde bana, "Clockwork Mansion", är jag beredd att stämma in i vad Harvey säger. Trots att jag mer eller mindre slickade varenda kvadratmeter av vartenda rum lyckades jag ändå missa hur mycket som helst.

Dishonored 2
Merparten av Dishonored 2 utspelar sig i och runt kuststaden Karnaca, vars soldränkta miljöer känns mer som Italien än som ett regnigt Göteborg (vilket Dunwall baserades på, som alla vet).

Clockwork Mansion är - som namnet avslöjar - en väldigt intrikat herrgård, byggd av den bindgalne ingenjören Kirin Jindosh. Förutom att fungera som utvecklingsplats för Jindosh mekaniserade armé, Clockwork Soldiers, är herrgården i sig ett vilt ingenjörsexperiment där vartenda rum kan ändra layout medelst ett simpelt ryck i en spak. Föreställ dig Musses husvagn i Kalle Ankas jul - fast 200 gånger mer avancerad (och sadistisk).

15 år har gått sedan originalspelet och utan att gå in för mycket på spoiler-territorium (för den som vill uppleva och avnjuta första Dishonored innan tvåan, vilket jag rekommenderar att du gör) kan jag sammanfatta läget som som att Emily Kaldwin är kejsarinna över riket Dunwall, men blir avsatt av en mystisk usurpator och förklarad som en "outlaw" av densamme. Hur dessa händelser leder fram till var vi befinner oss i "Clockwork Mansion"-uppdraget återstår att se.

Dishonored 2
Dishonored 2 innehåller ett "skill tree". Om spelaren väljer att utveckla en viss kraft förgrenas denna till nya uppgraderingsmöjligheter.

"Clockwork Mansion" har två huvudmål: Infiltrera herrgården och 1.) Stoppa Jindosh, och 2.) Rädda den gamle fränden Anton Sokolov, som Jindosh har låst in i källaren med avsikt att tvinga honom att göra Jindosh armé mer kostnadseffektiv. Med "stoppa" Jindosh menar jag att du antingen kan dräpa honom, rakt av, eller försöka hitta en annan, mindre dödlig, lösning. Precis som i föregångaren är det upp till spelaren att staka ut sin väg och avgöra hur många kroppar du vill lämna efter dig.

Under min genomspelning valde jag att spela som Emily Kaldwin. Trots att forne Dishonored-protagonisten Corvo Attano också är en spelbar huvudkaraktär känns Emily som den "riktiga" huvudrollsinnehavaren den här gången. Jag vet inte riktigt varför, om det är för att det är nyhetens behag med en ny hjältinna, hennes krafter (som i överlag känns mer fräscha och spännande än Corvos) eller för att dialogen mellan henne och Jindosh är mer engagerande, men så är det. Hennes röstskådespelare gör dessutom ett mycket bättre intryck än Corvos. Sistnämnda är så krystad att Christian Bales "batvoice" låter som Laleh i jämförelse. Kanske var det därför Corvo höll truten genom hela föregångaren?

Dishonored 2
Varje bana är sagd ska ha sin egen helt unika stil och atmosfär.

Den första av Emilys krafter som jag bekantade mig med heter Far Reach, vilken kan betraktas som Emilys svar på Corvos Blink. Med Far Reach kan Emily snabbt dra sig framåt över ett längre avstånd, men hon kan också använda den till att greppa tag i vakter och rycka dem mot sig. Den andra kraften jag lekte runt med kallas Shadow Walk. Med den antar Emily en sorts skuggskepnad som gör att hon blir svårare att upptäcka medan hon kryper fram över golvet som en sorts svart, dödlig symbiot i jakt på offer som hon kan slita isär med gigantiska, svarta armar.

Den tredje kraften är Domino, vilken garanterat kommer att generera en hel del Youtube-klipp i framtiden. Med den kan Emily markera flera vakter och på så sätt länka dem med varandra. När jag sedan blåser en svärm blyhagel genom bakhuvudet på en av vakterna, råkar de andra ut för samma sak. Corvos uppsättning av krafter känner vi igen sedan tidigare. Han kan teleportera sig, använda Wind Blast för att blåsa omkull vakter och sakta ner tiden med Time Bend. Det känns tryggt och familjärt, men också en smula ospännande efter att jag 20 minuter tidigare massakrerat Jindosh kökspersonal som ett skuggmonster som hämtat ur Game of Thrones-Melissandres sköte. För mig - och säkert många andra som lirat originalet - kommer Emily att vara förstahandsvalet i den färdiga versionen.

Dishonored 2
Att döda eller inte döda är ett val som spelaren ställs inför hela tiden, och valen påverkar spelets upplösning.

Om jag ska ställa Emilys och Corvos krafter mot varandra känns Emilys krafter mer lämpade för den som gillar en mer smygande, dödlig approach, medan Corvos inbjuder till en något mer offensiv spelstil. Det är en smaksak vad man föredrar. Jag kan säga att oavsett tillvägagångssätt - om det så är medelst pistoler och handgranater och Time Bend, eller genom diskret hukande och skuggmördande - är resultatet underhållande.

Striderna är tajta och dödsanimationerna köttiga; lemmar kapas snabbare än träd på ett sågverk och som Corvo lyckades jag bland annat klyva en vakt mitt itu, varpå jag sedan kunde lyfta upp den övre halvan av kroppen och slänga den tvärsigenom rummet. Värt att nämna är de nya fienderna, Clock Soldiers, som är bra mycket tuffare att möta än gemene mänsklig vakt. De är ibland ruskigt snabba och de kan enkelt döda dig om om de får tag i dig. De är också mer uppmärksamma och kan upptäcka dig även om de står med ryggen mot dig. Jag åkte på rikligt med däng i början, tills jag upptäckte knepet med att avlägsna deras huvuden. Det dödar dem inte, men det gör att de inte kan hålla koll på dig, vilket gör det möjligt att smyga upp bakom dem och utföra en dödlig avslutningsattack.

Dishonored 2
Råttromantik.

Banan är proppad med små detaljer som ovanstående. Det finns mängder och åter mängder sätt att ta sig runt eller igenom fiender. De mångfacetterade krafterna hade egentligen räckt för att skapa ett varierat gameplay, men i kombination med den nästan perverst lekfulla bandesignen blir möjligheterna ännu fler. Det finns flera vägar till de olika delmålen, och det är upp till mig som spelare att bestämma om jag vill rädda Sokolov först eller fokusera på Jindosh. Under min första genomspelning tog jag mig an Jindosh på samma sätt som jag äter kött; med brute force och uppkavlade skjortärmar. Som en överlevlad tank-figur navigerade jag mig till Jindosh laboratorium, slog mig igenom två Clock Soldiers och drämde kniven rakt genom käkbenet på den galne ingenjören.

Andra gången upptäckte jag att det gick att omfördela elektriciteten i laboratoriet för att på så sätt ladda en specifik maskin ämnad för att ge elstötar. I ett dokument jag hittat framkom det att Jindosh själv använt maskinen för att elchocka Sokolov i ett försök att slå ut delar av hans hjärna för att göra honom samarbetsvillig. Nu kunde jag istället använda maskinen på Jindosh istället och därmed neutralisera honom på ett icke-dödligt sätt.

Dishonored 2
Den mystiske Outsider som gav Corvo hans krafter i originalet är förstås också med, och den här gången ska det vara möjligt att tacka nej till hans erbjudande och såldes spela utan några krafter alls.

"Clockwork Mansion" är till ytan ingen jättestor bana, egentligen, men detaljarbetet som genomsyrar rummen, de olika förgreningarna till delmålen och möjligheterna som krafterna medför gör herrgården till en fullvärdig lekplats värd flera besök. Inte blir det sämre av att estetiken och atmosfären - precis som i originalet - är ljuvlig. Om resten av spelet håller samma nivå har jag svårt att se att någon kommer att bli besviken. Corvo känns lite tråkigare att spela med än vad jag hade väntat mig, men det är helt enkelt för att Emily är ett såpass vitaliserande tillskott med ett par riktigt fräscha krafter som tigger om att utforskas vidare. Förhoppningsvis blir Corvos kampanj också roligare i takt med att han tillskansar sig nya krafter. Om knappt sex veckor får vi se om Arkane Studios lyckas toppa sin briljanta föregångare. "Clockwork Mansion" är ett gott tecken på att de är på god väg.

Dishonored 2
Dishonored 2

Relaterade texter

Dishonored 2Score

Dishonored 2

RECENSION. Skrivet av Lisa Dahlgren

Kan Bethesdas lönnmördaruppföljare överträffa originalet? Lisa har smugit, slagit och dräpt sig fram om vartannat och satt betyg...

Arkane har inte pausat Dishonored-serien

Arkane har inte pausat Dishonored-serien

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det var länge sedan Arkane Studios sade något om Dishonored, men under gårdagen berättade det att serien faktiskt inte är lagd på is för all framtid. Det är Dinga Bakaba...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy